LEKRE LÅR OG LEGGER: De fleste av oss drømmer vel om lekre, velformede lår og legger til sommeren? Oppskriften til hvordan du kan nå dette målet gjennom trening og et sunt kosthold, får du lenger nede i saken! Foto: Thinkstock
LEKRE LÅR OG LEGGER: De fleste av oss drømmer vel om lekre, velformede lår og legger til sommeren? Oppskriften til hvordan du kan nå dette målet gjennom trening og et sunt kosthold, får du lenger nede i saken! Foto: Thinkstock Vis mer

Lår

Slik får du lekre bein til sommeren

Eksperttipsene du bør prøve for å stramme opp lår og legger.

Publisert
Begynner du treningen nå, skal det være fullt mulig å oppnå den formen (og kroppen) du ønsker innen sommerferien. Om det så er flatere mage, eller strammere armer du ønsker, så har KK.no tidligere gitt deg oppskriften.

Denne uken er det beina som skal til pers.

For hvem drømmer vel ikke om lekre, velformede legger og lår som ser gyllenbrune og flotte ut i sommerens stilige miniskjørt og olashorts?

LES OGSÅ: Nå toppformen innen sommeren

EKSPERTEN: Helle G. Bornstein er personlig trener og gründer av Smart Trening.  Foto: Smart Trening
EKSPERTEN: Helle G. Bornstein er personlig trener og gründer av Smart Trening. Foto: Smart Trening Vis mer

Riktig trening og kosthold






Ifølge Helle G. Bornstein, som personlig trener og gründer av Smart Trening (som har fokus på trening, kosthold og livsstil), er det to ting som er helt essensielle for å oppnå strammere lår og legger - og det er riktig kosthold og trening.

– Det aller beste man kan gjøre for å forme bena - altså få de stramme og veltrente, er en kombinasjon av baseøvelser, isolasjonsøvelser og riktig kosthold, forklarer hun til KK.no:

– Det vil sien kombinasjon av øvelser som knebøy og utfall, sammen med øvelser hvor man virkelig får aktivert muskelfibrene i bena. Her er blant annet pilatesøvelser geniale.

Bornstein er blant annet personlig trener for popstjernen Tone Damli - og var flere ganger å se i hennes tv-serie «Tone» som ble sendt på TV 2 tidligere i vinter.

– Personlig kan jeg «spanke/klaske» kunder på lår og rumpe for å få ønsket effekt i forhold til aktivering av muskulatur i beina. Det ble blant annet vist på programmet til Tone. Jeg har noen gode triks som gir resultater, forteller hun, og legger til at riktig kosthold selvsagt er helt «alfa og omega»:

– Spiser du ikke riktig kan du nesten bare droppe treningen. Da vil ikke kroppen ha næringen til å forme kroppen slik som er planen. Sørg derfor for å ha et godt kosthold før du begynner å forme og stramme opp bena.

LES OGSÅ: Derfor bør du begynne med styrketrening nå

De beste øvelsene

Riktige øvelser er selvsagt viktig. Derfor har Bornstein laget en genial video med tips til knallgode rumpe- og lårøvelser, som vil hjelpe deg på vei.

Se videoen nedenfor:


Ifølge Bornstein kan det lønne seg å trene dette programmet et par ganger i uken.

– To ganger i uka er et godt utgangspunkt, gjerne tre ganger. Husk å ha hviledag mellom øktene, sier hun.

Tips til flere supre øvelser du kan prøve - får du i denne saken!

LES OGSÅ: Spis mer om du vil bli mindre

HAR HJULPET TONE: Bornstein er personlig trener for popstjernen Tone Damli. Foto: Andreas Fadum/All Over Press
HAR HJULPET TONE: Bornstein er personlig trener for popstjernen Tone Damli. Foto: Andreas Fadum/All Over Press Vis mer

Ikke være redd for å få «store» lår

En del kvinner er redde for å trene for mye styrke på legger og lår, fordi man kanskje ønsker å gjøre dem slankere og mer definerte - ikke store og «bulende».

Ifølge Bornstein vil du imidlertid ikke få svære lår og legger av treningen, selv om det kan føles slik.





– Når det gjelder styrketrening har de fleste kvinner ikke noe å frykte i forhold til å få større lår. Lårene blir ikke større, selv om man trener styrketrening og øker muskelmassen. Det kan i stedet være at man føler seg «større» ganske enkelt fordi musklene blir sterke og de kjennes strammere ut, forklarer hun:

– For de som frykter å få større lår er det beste tipset å ta et målebånd rund låret og se selv etter hvert som man trener. Da har man kontroll og kan føle seg trygg på at man ikke blir vokser.

Husk også at økt muskelmasse er bra, da det øker fettforbrenningen.

– Får man økt muskelmasse i beina vil man også få økt fettforbrenning. En «vinn vinn»- situasjon med andre ord. Strammere lår og mindre fett, som burde resultere i mindre lår om man trener og spiser riktig, sier Bornstein.

LES OGSÅ: Kom i løpeform på 8 uker

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer