Kk-mila

Slik får du lyst til å løpe

Vår kost- og treningsekspert Ina Garthe gir deg motivasjonstipsene du trenger for å stille i KK-mila, eller bare komme i form, rett og slett.

VÆR REALISTISK: For å komme i løpeform må du følge et opplegg som hjelper deg i hverdagen, ikke stresser deg. Foto: Thinkstock
VÆR REALISTISK: For å komme i løpeform må du følge et opplegg som hjelper deg i hverdagen, ikke stresser deg. Foto: Thinkstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Det mangler ikke på ulike forslag til trenings- og kostholdsprogram for den som ønsker å komme i bedre form, gå ned noen kilo eller spise sunnere.

LES OGSÅ: Slik får du vårkroppen

Men hva er vel bedre enn å benytte anledningen til å begynne det aktive livet sammen med mange andre med samme mål?

KK-mila er for ALLE. Om du ønsker å gå raskt en mil og benytte tiden sammen med venner og kolleger eller sette deg et høyt mål om å løpe innen en viss tid, er KK-mila noe for deg. Kanskje du også har ventet på en sjanse til å endre noe på din kroppssammensetning? Da har du muligheten nå!

Som leser av KK og KK.no har du kanskje blitt kjent med kost- og treningsekspert Ina Garthe. Hun står bak dette treningsopplegget i fem deler, som kan gjøre deg i stand til å delta på KK-mila 15. september.


MELD DEG PÅ KK-MILA HER!


Du vil få hjelp til kosthold og trening gjennom tips, oppfølging og programmer gjennom KK og KK.no.

Det kan være lurt å se om du er motivert for dette og at du faktisk ønsker å prioritere det for deg selv. Tenk litt igjennom disse punktene og rydd bort uromomenter som er med på å gjøre en gjennomføring vanskelig.

KK-mila har også sin egen WEB-APP som kan lastes ned her!

Hva er ditt utgangspunkt?

Det første du bør gjøre er å analysere din egen situasjon; hvordan er din fysiske form og dine kostholdsvaner? Mener du selv at du er i dårlig eller god fysisk form, har du et dårlig eller bra kosthold?

Mitt utgangspunkt:
  • Fysisk form:
  • Dårlig
  • Middels god
  • God
  • Svært god

  • Kosthold:
  • Dårlig
  • Middels
  • Bra
  • Svært bra

  • LES OGSÅ: Er du skrubbsulten etter trening?

    Dine målsettinger og ambisjoner

    Før man setter opp et livsstilsprogram er det greit å definere hva som er målet med treningen og kostholdet. Opplegget som planlegges skal være en konsekvens av målet.

    Ønsker du å komme i bedre fysisk form og da med fokus på kondisjon, muskelstyrke, bevegelighet, balanse eller en kombinasjon?

    Ønsker du å redusere stress, endre kroppssammensetning, gå ned eller opp i vekt eller bli mer sosial?

    Ønsker du å redusere risiko for livsstilssykdommer eller trene deg opp etter skade eller sykdom?

    Vi anbefaler å bestemme deg for tre målsettinger og rangere disse fra 1-3 hvor 1 er den som er viktigst for deg.

    Mine målsettinger:

    1: Fullføre KK-mila___________________________________________________
    2: _______________________________________________________________
    3: _______________________________________________________________

    Hva med motivasjonen?

    Hvor viktig er det for deg å nå målene dine? Å ha en god motivasjon for å gjennomføre opplegget ditt er helt essensielt. Hvis ikke du føler deg motivert for oppgaven, så er det kanskje lurt å vente på den gode følelsen hvor du merker at å endre dine livsstilsvaner er noe du VIRKELIG vil!

    Husk at det er to ting som avgjør om opplegget blir en suksess: Det passer til deg og hverdagen din, og du har det gøy! Derfor er det viktig at du tilpasser våre programmer til ditt liv!

    Hvis motivasjonen din er på plass er det likevel viktig at treningen ikke blir for lik fra uke til uke og spesielt måned til måned. Motivasjonen og treningsgleden må bevares og pleies.

    Et program som er helt likt fra uke til uke kan for noen bli kjedelig. Et program med større innslag av variasjon både i treningsmetoder, treningspartner og treningssteder kan derimot virke svært motiverende.

    Det samme gjelder kosten. Det er viktig å ikke legge opp til et ensidig, «kjedelig» kosthold med mange sunne matvarer du ikke kan fordra. Da mister du snart gløden og det er lett å falle tilbake til gamle vaner.

    Hvilke barrierer og muligheter har du?

    Det mangler ofte ikke på unnskyldninger for å fortsette med en livsstil du i grunnen ikke er helt fornøyd med.

    «Jeg har ikke tid til å trene, det er for dyrt å trene på treningssenter og spise sunnere, jeg har ikke overskudd, jeg har ikke det utstyret som trengs, jeg har ikke nok kunnskap om riktig trening og kosthold»....

    I stedet for å fokusere på barrierene ber vi deg om å tenke på alle mulighetene du har! Kan du trene i forbindelse med transport til jobb eller studier? Har du virkelig ikke tid til en halv times aktivitet daglig?

    Må du være medlem på et treningssenter for å være fysisk aktiv? Er det vanskelig å finne tid til å lage middag og smøre matpakke?

    Med litt planlegging faller de aller fleste unnskyldninger bort! Vi vil gi deg nyttige råd og planer underveis.

    I tillegg til type trening, mengde og intensitet må du ta hensyn til din egen totalsituasjon når du setter sammen et treningsprogram. Jobb, skole, familie og andre fritidsaktiviteter vil være en del av «totalpakken».

    Dette er selvsagt viktigere jo hardere man trener, men også for en mosjonist vil vi anbefale å ikke legge de hardeste øktene til de dagene da hverdagen ellers er tøff. Det samme gjelder kostholdet.

    Dager da du trener etter jobb må du ha mer energi og kanskje du må lage en matpakke ekstra slik at du får en optimal treningsøkt. Er det dager hvor du vet at du kommer sent hjem, lag middag dagen i forveien slik at det bare er å varme opp, eller du kan ta grove brødskiver med mye godt proteinrikt pålegg og frukt i stedet for middag.

    Dette skal være et opplegg som hjelper deg i hverdagen, ikke stresser deg!

    Mer info om årets KK-mila arrangement og påmelding finner du her!

    Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no i forbindelse med KK-mila!

    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

    Les mer