TRENINGSHJELP: Å investere i noen timer med en personlig trener er slett ikke dumt, men hvordan kan du sørge for å få maks utbytte av pengene? Foto: (c) Wavebreak Media LTD/Wavebreak Media Ltd./Corbis/All Over Press
TRENINGSHJELP: Å investere i noen timer med en personlig trener er slett ikke dumt, men hvordan kan du sørge for å få maks utbytte av pengene? Foto: (c) Wavebreak Media LTD/Wavebreak Media Ltd./Corbis/All Over Press
Personlig Trener

Slik får du maks ut av PT-timene

Nå treningsmålene dine raskere med disse tipsene.

KK.NO: Har du trent i flere år uten å se særlig med resultater? Eller kanskje har du akkurat begynt å trene, men har lite kunnskap om hvordan du bør gå frem.

Uansett om du vil gå ned i vekt, stramme opp, bli sterkere eller forbedre kondisjonen din, må du jobbe hardt, men det er også viktig at du trener riktig. 

Å investere i noen timer med en personlig trener er slett ikke dumt, og kan gi deg den kunnskapen og teknikken du trenger for å sette fart på framgangen. Men timer hos en PT kan for noen være veldig dyrt – så hvordan kan du sørge for å få maks utbytte av pengene?

LES OGSÅ: Trening skal gjøre vondt

Sett deg klare treningsmål

Tessa Sørensen, personlig trener og forfatter av boken «Tren Smart» anbefaler at du tenker gjennom hva du egentlig er ute etter, og hva dine mål er før du skaffer deg en personlig trener. 

– Som trener handler mye av jobben om å møte kunden der den er. Hvis du som kunde har en klar formening om hvor du skal (målsetning), og hvordan du vil dit (hva du vil lære), så er det lettere for meg som trener å legge opp treningsplan og øvelser som passer deg, sier hun til KK.no. 

PT: Personlig trener Tessa Sørensen anbefaler at du tenker gjennom hva dine mål er før du skaffer deg en personlig trener. Foto: Tessa Sørensen (privat)
PT: Personlig trener Tessa Sørensen anbefaler at du tenker gjennom hva dine mål er før du skaffer deg en personlig trener. Foto: Tessa Sørensen (privat) Vis mer

– Men skal man få et godt samarbeid er jeg avhengig av å få litt tid til å bli kjent med deg som person, så jeg vet hvordan jeg best kan nå deg akkurat der du er og legge det frem på en måte som du forstår. 

Hun mener også at det er lurt at du i tillegg har klare tanker om hvem du vil bruke som trener før du setter i gang. Finn ut hva som er viktig for å trigge din motivasjon og hvordan du ønsker at et samarbeid med en trener skal være. 

– Sjekk om trenerens utdannelse og erfaring samsvarer med det du ønsker å oppnå. Hvis du for eksempel vil bli en god løper er det avgjørende at treneren har kunnskap om dette og klarer å formidle dette til deg, i tillegg til gode basiskunnskaper om trening, kosthold og motivasjon. 

Still spørsmål og sett krav

En personlig trener kan dessverre ikke knipse og gi deg drømmekroppen, det krever at du selv vet hva du ønsker, formidler dette til treneren og jobber hardt for å nå målene.

– Treneren skal være din støttespiller mot bedre treningsform, du må derfor tørre å sette krav og stille spørsmål. Ved å ha en åpen dialog vil du få mulighet til å lære alle de verktøyene du trenger for å fortsette fremgangen etter perioden med trener, forteller Sørensen.

For å ha et best mulig grunnlag for samarbeidet anbefaler hun derfor at du stiller deg selv noen spørsmål, og gjør deg noen korte tanker rundt disse. Når du vet hva du ønsker blir det lettere å nå dine mål.

LES OGSÅ: Få maks ut av turen til treningssenteret

STØTTESPILLER: Treneren skal være din støttespiller mot bedre treningsform, du må derfor tørre å sette krav og stille spørsmål. Foto: (c) Wavebreak Media LTD/Wavebreak Media Ltd./Corbis/All Over Press
STØTTESPILLER: Treneren skal være din støttespiller mot bedre treningsform, du må derfor tørre å sette krav og stille spørsmål. Foto: (c) Wavebreak Media LTD/Wavebreak Media Ltd./Corbis/All Over Press Vis mer

Her er seks spørsmål du bør stille deg selv:

1. Hva ser jeg etter i en trener? 
Er det viktig at treneren er streng, autoritær eller en god samtalepartner? Ønsker du en som forteller deg hva du skal gjøre, eller en som du sammen kan finne ut av hva som er riktig for deg? Det finnes mange gode trenere som alle har ulike måter å få frem gode treningsresultater hos kundene sine på. Hvilke kvaliteter ønsker du hos din trener?

2. Hva ønsker jeg ut av et samarbeid med treneren? 
Tenk gjennom hva du vil lære deg for å få det til på egenhånd. For eksempel ulike øvelser og gode teknikker.

3. Hvordan liker jeg å være aktiv? 
En treningsplan fylt med ting du liker øker sannsynligheten for at du fullfører det. Det gir samtidig mer treningsglede, noe som er avgjørende for en aktiv livsstil i lengden.

LES OGSÅ: Bør du stramme rumpa når du løfter vekter?

4. Hva trigger/motiverer meg? 
Ønsker du bare oppmuntring, eller får du mer motivasjon av å bli presset? Alle har en «på» bryter som får frem stå-på-viljen. Klarer du å finne din motivasjon vil treneren din enda raskere klare å tilrettelegge for raske resultater.  

5. Hva skal til for at jeg blir fornøyd? 
Målsetningene du setter deg skal være noe å strekke seg etter, men mulig å gjennomføre. Klarer du å finne ut hva som er viktig for deg kan de prioriteres. Da vil du hele tiden oppleve at du mestrer og bli stadig sikrere på egne ferdigheter. Å komme i mål kjennes alltid veldig givende ut. 

6. Hvordan vil du at trening og kosthold skal passe inn i livet ditt? 
Hvor ofte vil du trene og hvordan skal det organiseres? Tenk gjennom hva som er realistisk i forhold til det livet du lever nå og slik du vil at livet ditt skal være.

Til forsiden