Armer

Slik får du sexy singlet-armer

Du kan faktisk trene dem opp ganske raskt. Tipsene får du her!

LØFT VEKTER: Du bør se på både kosthold og treningsvaner om du skal gjøre noe med dissende overarmer. Gladnyheten er at det går ganske fort å stramme opp nettopp denne muskelen.
LØFT VEKTER: Du bør se på både kosthold og treningsvaner om du skal gjøre noe med dissende overarmer. Gladnyheten er at det går ganske fort å stramme opp nettopp denne muskelen. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Det trenger faktisk ikke å ta så lang tid å trene opp armene.

KK.no har tidligere publisert en plan for å få sexy singlet-armer på seks uker, og med den rette kombinasjonen av kostholdsendringer og trening, er det absolutt mulig å ha singletklare armer før sommeren er over.

Har du ikke tid til å vente? Det finnes faktisk et par juksetriks for å få armene til å se sterkere ut uten et eneste minutt med trening. Se bare her!

FLOTTE ARMER: Skuespiller Cameron Diaz er blant kjendiskvinnene som er kjent for sine lekre, veltrente armer.  Foto: All Over Press
FLOTTE ARMER: Skuespiller Cameron Diaz er blant kjendiskvinnene som er kjent for sine lekre, veltrente armer. Foto: All Over Press Vis mer

Bli kvitt dissinga

Årsaken til grevinneheng er hovedsaklig at tricepsen, altså muskelen på undersiden av overarmen, er ute av form. Videre er vekt og kroppsform sentralt. Genene har mye å si for hvor og hvordan du lagrer fett på kroppen, og noen lagrer mye fett på undersiden av overarmene.

Skal du stramme opp overarmene, må du kvitte deg med det overflødige fettet, samtidig som du bevarer, eller helst øker, muskelmassen.

For å få til dette må du:

1. Senke kaloriinntaket
2. Øke treningsmengden

Oppskriften er med andre ord såre enkel – sånn i utgangspunktet.

Du vil sannsynligvis gå ned i vekt også om du spiser lettere eller trener, men dette vil neppe ha den effekten på armene dine som du ønsker. Du mister nemlig også muskelmasse på denne måten, og armene forblir slaskete.

Saken fortsetter under bildet







Ta ordentlig i

Er du blant dem som vifter med lette vekter fordi du er redd for at tunge vekter vil gi deg en mandig figur? Dropp det, du har ingenting å frykte.

Med mindre du begynner å ta anabole steroider, er det liten fare for at det vil skje. Men med litt bevisst trening av armene vil du både bli sterkere og få mer definerte muskler i armene.

Ta ordentlig i, så får du ordentlig effekt.

Noen øvelser som strammer opp armene:

Øvelse 1

  • Sitt på kanten av sengen eller på kanten av en stødig stol. Legg håndflatene ved siden av hoftene og plasser fingrene over senge-/stolkanten. Hold fast.
  • Tripp litt framover med føttene, slik at hoftene og rumpa såvidt kommer utenfor stolkanten.
  • Nå skal du bruke armene til å heve og senke kroppen.
  • Knærne skal være bøyd, og du senker kroppen til albuene har 90 graders vinkel og overarmene er parallelle med gulvet.
  • Hev deg så opp igjen.
  • Gjenta øvelsen 12-15 ganger i to eller tre runder.
  • Når du etter en tid merker at øvelsen blir lettere, kan du gjøre den med strake bein.

  • Øvelse 2

  • Bruk en liten vektmanual, en hermetikkboks eller en flaske med vann.
  • Bøy deg framover og støtt den ene hånden på en stol. Ryggen skal være strak.
  • Hold manualen i den andre hånden.
  • Bøy albuen og før den bakover, slik at overarmen ligger inntil og parallellt med siden din. Dette er startposisjonen.
  • Hold fortsatt overarmen inntil siden, strekk så hele armen ut bakover mot hoften til den er helt strak, og før den tilbake i startposisjon.
  • Gjenta øvelsen 12-15 ganger for hver arm, i to eller tre runder.
  • Når du etter en tid merker at øvelsen blir lettere kan du øke vekten på manualen/hermetikkboksen/vannflasken.

  • Ekstratipset: Bruk hoppetau i ti minutter. Det får opp pulsen, øker forbrenningen og er utmerket trening for skuldrene.

    Treningsekspert Ina Garthe anbefaler trening med strikk for å styrke armene.

    Andre gode øvelser som strammer opp armene finner du i denne artikkelen!

    Noe du lurer på? Spør KK.no

    Hvordan kan jeg gjøre de trange, nye skoene mine mer komfortable? Hvordan legger jeg sminke som varer hele dagen? Når er det best å trene – før eller etter middag?

    Har du også et spørsmål om klær, sminke, kosthold eller trening? Send det til spor@kk.no, og vi vil finne det ut for deg.

    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer