FORBRENNING: Stemmer det at forbrenningen vår ødelegges eller forstyrres av slankekurer, eller er det en myte? FOTO: NTB Scanpix
FORBRENNING: Stemmer det at forbrenningen vår ødelegges eller forstyrres av slankekurer, eller er det en myte? FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Forbrenning

Slik får du vektnedgangen til å vare

Er du redd for at slankingen skal ødelegge forbrenningen? Her er ekspertenes råd.

Å gå ned i vekt er ikke alltid like enkelt, og å vedlikeholde den nye vekten er ofte enda vanskeligere. Noe av grunnen til dette kan være at vektnedgang reduserer forbrenningen din, og at personer som har gått ned i vekt trenger færre kalorier for å holde vekten stabil.

Det betyr at en kvinne som har veid 80 kg og slanket seg ned til 60 kg, har et lavere daglig energiforbruk enn en kvinne som alltid har veid 60 kg. Hun vil trenge færre kalorier for å holde vekten stabil, og forskning har vist at effekten i alle fall varer i 6-7 år, lenger har de ikke studert det.

- Den som alltid har veid 60 kilo kan godt spise 5-15 prosent flere kalorier enn den som har slanket seg til 60 kilo, uten å gå opp i vekt. Vi vet ikke hvor lenge denne effekten varer, men vektnedgang vil trolig redusere forbrenningen din resten av livet, sier Gunn Helene Arsky, som er selvstendig ernæringsfysiolog cand. scient, skribent og yogalærer.

Det betyr at den som har slanket seg vil trenge færre kalorier, enn den som har hatt en stabil vekt.

- Det ser ut til å være en varig endring. Kroppen er blitt mer effektiv på å utnytte energien, og du må spise noe mindre for å holde vekten nede enn du kunne gjort om du ikke hadde gått opp og ned i vekt, sier Kari H. Bugge, som er ernæringsfysiolog/fagsjef ved Grete Roede AS.

LES OGSÅ: Kan du trene deg ned i vekt?

En nedre kalorigrense?

Det florerer av slanketips, oppskrifter, dietter og kurer som lover langvarig vektnedgang. Noen sier at man må kutte ut alle karbohydratene, mens andre mener at man må ha et moderat kaloriunderskudd over tid.

Slankeapper fraråder ofte mot å spise mindre enn 1200 kalorier om dagen, men nyere forskning viser at det ikke er fysiologiske grunner til en slik nedre grense. På den annen siden gir det liten ekstra gevinst å presse seg så mye lenger ned i energiinntak enn 1000 kcal om dagen.

- Det kan være andre grunner til å ikke legge seg på et for lavt energiinntak. Mange synes det er lettere å følge et opplegg med noe mer mat og synes det fungerer bedre med familie, jobb og trening. Det kan være lettere å mestre, og mestring er en viktig faktor for å lykkes over tid, sier Bugge.

AKTIV LIVSSTIL: Spis litt mindre, men oppretthold aktivitetsnivået, er ekspertenes råd for en varig vektnedgang, FOTO: NTB Scanpix
AKTIV LIVSSTIL: Spis litt mindre, men oppretthold aktivitetsnivået, er ekspertenes råd for en varig vektnedgang, FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Med en slik tilnærming trener man på sine nye levevaner parallelt med at man går ned i vekt.

- Men vi mennesker er forskjellige, så andre igjen synes det er topp å gå «all in» i en kortere periode og få resultatene fort. Da er det i tilfelle ekstra viktig å sikre et bra hold-vekten-opplegg. Med en slik tilnærming vil man mer følge en kur, for så å begynne å trene på sine nye levevaner, sier Bugge hos Grete Roede AS.

LES OGSÅ: Ikke slank deg som overvektig og frisk

Kroppen vil være i balanse

- Det å gå på diett og spise mindre enn kroppen trenger, "ødelegger" ikke metabolismen per se. Men kroppen er et fininnstilt maskineri som hele tiden tilpasser seg sin nye situasjon. Når den merker at du mister fettmasse, vil kroppen gjøre det den kan for å bevare fettmassen, sier Arsky.

Når vi lever et regelmessig liv med en jevn søvnrytme, svinger hormonene i jevne rytmer gjennom døgnet. Det samme gjelder kroppstemperaturen. Alt er altså innrettet på å være i balanse og i jevne rytmer.

SUNN MAT: Mer frukt og grønt blir aldri feil, og i kombinasjon med aktive dager vil det ha en effekt på sikt. FOTO: NTB Scanpix.
SUNN MAT: Mer frukt og grønt blir aldri feil, og i kombinasjon med aktive dager vil det ha en effekt på sikt. FOTO: NTB Scanpix. Vis mer

- Når vi ønsker å gå ned i vekt, går vi bevisst inn og skaper en ubalanse. Kroppen vil da reagere med ulike former for motreaksjoner for å imøtekomme en situasjon med mindre tilgang på energi. Det innebærer blant annet en hormonell nedregulering av forbrenningen og en ørliten nedregulering av kroppstemperaturen, samt en noe økt sultfølelse for å få oss til å spise mer. Alt for å komme tilbake i balanse, sier Bugge.

Man skulle tro at kroppen bare kunne bruke litt av sine egne energilagre, som jo er det fettvevet vi ønsker å bli kvitt, men slik er det dessverre ikke. Historisk sett har det nemlig vært viktigere å takle perioder med lite mat, enn for mye mat, og vi er ikke rustet for å tåle dagens overflodssamfunn.

LES OGSÅ: Derfor er det så vanskelig å holde vekta

Rask eller langsom vektnedgang?

Nyere forskning viser at hvor stort vekttapet er, betyr mer for forbrenningen enn hvor fort man går ned i vekt. Når man spiser mindre/slanker seg, vil kroppen gjøre mange tiltak for å motvirke dette. Den vil nedregulere energiforbruket, både basalforbrenningen og det vi bruker på fysisk aktivitet, og den vil sende signaler om å oppregulere sultsignalene slik at vi blir mer sultne.

- Dette er de viktigste grunnene til at de fleste går opp i vekt igjen etter endt slankekur. Det vil for mange være enklere å motstå disse kompensatoriske mekanismene dersom man ikke går for hardt ut, og heller lar vektnedgangen gå over litt lengre tid, sier Vegard Lysne, som er klinisk ernæringsfysiolog og stipendiat ved Universitetet i Bergen.

Å spise litt mindre samtidig som man opprettholder den daglige aktiviteten er en god begynnelse.

LES OGSÅ: Så mye kan du øke forbrenningen med styrketrening

Bør ikke unngå vektnedgang

En frisk person tåler et ganske stort energiunderskudd over tid før dette trenger å være en bekymring, mener Lysne.

- Jeg håper hvertfall ikke at frykten for ødelagt forbrenning gjør at de som trenger det unngår å redusere vekten sin. Ved overvekt og fedme er vektreduksjon det suverent beste helsefremmende tiltaket man kan gjøre, og det vil redusere risikoen for en rekke sykdommer og plager, sier han.

LES OGSÅ: 6 enkle tips for en sunn vektnedgang

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: