Løping

Slik forbrenner du flust av kalorier på turen

Gjør du dette, blir det minst like effektivt som jogging!

TA BEINA FATT PÅ FJELLET: Ifølge treningseksperten kan det være like effektivt som en joggetur.  Foto: Fotolia
TA BEINA FATT PÅ FJELLET: Ifølge treningseksperten kan det være like effektivt som en joggetur. Foto: Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Det ser ut til at mange her til lands har blitt bitt av løpe-basillen.

På KK-mila - som ble arrangert tidligere i år, hadde over 5000 entusiastiske, spreke og løpeglade kvinner møtt opp (meld deg på for 2014 her!).

Men selv om jogging og løping er veldig god trening, finnes det mange andre måter å oppnå den samme effekten.

Du MÅ nemlig ikke løpe, hvis du ikke syns det er noe gøy.

Da Helle Bornstein, som er personlig trener og gründer av Smart Trening, svarte på spørsmål på et nettmøte på KK.no nylig, var også dette med tur og effektivitet et gjengående tema.






LES OGSÅ: Slik tar du knekken på magefettet

Jogging vs. fjelltur

«Alle artikler som handler om trening dreier seg stort sett om løping/jogging», skriver «Fjellgeita» i nettmøtet.

Hun forklarer at hun bor på Nordvestlandet, hvor det er mange flotte fjell som hun ofte benytter seg av. Hun kan fortelle at hun blir kjempesliten av å gå bratte fjellturer, men er litt oppgitt over at ingen blader skriver noe om hvor god trening dette er.

«Er det fordi det er løping som er anbefalt som den beste treningen? Eller kan jeg like gjerne gå på fjelltur når jeg blir like (hvis ikke mer) sliten av det?» spør hun.

Borstein kan imidlertid forsikre Fjellgeita om at det absolutt er god trening å gå i fjellet.

– Det er absolutt tyngre å gå oppover hvis du har god intensitet og holder jevnt tempo. Har du i tillegg relativt høy puls, vil du få like god kondisjonseffekt som å jogge. I tillegg får du økt muskelstyrke når du går oppover, sier hun.

LES OGSÅ: Bli kvitt vonde muskelknuter

Bytt ut joggeskoene med fjellsko

Årsaken til at det ikke er så mange blader som skriver om akkurat denne treningen, tror hun skyldes at det ikke er så mange som har tilgang til fjell i nærheten, derfor skriver de ofte om trappetrening istedenfor.

Men det er ikke dermed sagt at det ikke er god trening - snarere tvert i mot!

– Å bevege seg oppover krever mer av kroppen enn hvis du jogger. Du bruker flere muskler, og er det skikkelig bratt, vil du også kunne øke muskelmassen i beina, sier Bornstein til KK.no.

– Det er en grunn til at så mange sverger til trappetrening - du får styrket både bein og rumpe, samtidig som du får trent hjertepumpa, sier hun.

Konklusjonen er derfor at du gjerne kan bytte ut joggeskoene med fjellsko, enten du bor rett ved fjellet, eller du skal på hyttetur i helgen.

– Så bare fortsett å gå du, det er en fantastisk trening!, avslutter Borstein til Fjellgeita.

TA MED DEG EN SEKK: Med en sekk på ryggen kan du få enda mer effekt ut av gåture.  Foto: blas - Fotolia
TA MED DEG EN SEKK: Med en sekk på ryggen kan du få enda mer effekt ut av gåture. Foto: blas - Fotolia Vis mer

Slik gjør du fjellturen enda mer effektiv:

Hvis du vil gjøre fjellturen enda mer effektiv, er det ifølge Bornstein mange måter du kan få til det på.






Bare se her:
  • Sørg for at det er god stigning.
  • Hold et rolig, men jevnt tempo. Unngå pauser.
  • Klarer du å gå sammenhengende med god puls (altså, at du kun klarer å si korte setninger) i 20-30 min, har du både fått en god kondisjonseffekt og god styrkeøkt på beina. Avslutter du med noen øvelser for overkroppen, har du fått en god styrke- og kondisjonsøkt.
  • Skyv fra med hælen når du beveger deg oppover. Hvis terrenget er ulendt, vil du få en større utfordring og musklene vil aktiviseres bedre. Kjenn etter at du spenner sete og skyv godt ned i steget.
  • Ved å ha en sekk på ryggen, vil du få tyngre belastning som lett gjør at turen til hytta blir en god økt.

  • – Hvis det er en lengre tur - altså at distansen er lang eller turen går over 40 minutter, kan du ha et roligere tempo, forteller Bornstein.

    Er det flatere terreng, eller en kortere distanse derimot, må du gjerne gå på litt og sørge for å få opp pulsen.

    – Husk å tøye ut hofteleddsbøyeren etter turen!

    NYDELIG I FJELLET: Akkurat nå er det helt fantastisk flott i den norske fjellheimen! Kom deg på tur i helgen - det er bra for kropp og sjel. Foto: Getty Images/iStockphoto
    NYDELIG I FJELLET: Akkurat nå er det helt fantastisk flott i den norske fjellheimen! Kom deg på tur i helgen - det er bra for kropp og sjel. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer
    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer