Trening

Slik går du ned i vekt i siste liten

Kom sommeren litt brått på? Det er ikke for sent å gå ned noen kilo.

NED I VEKT? Små endringer som du kan leve med over tid gir de beste resultatene. Foto: Shutterstock / Ollyy
NED I VEKT? Små endringer som du kan leve med over tid gir de beste resultatene. Foto: Shutterstock / Ollyy Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Plutselig kom sommervarmen, og etter en lang og kald vinter er det ikke uvanlig å føle seg litt dvask.

- Mange går for hardt ut når sommeren nærmer seg, og starter på kurer som de kanskje ikke kan leve med i mer enn noen dager. Da er det ikke rart at motivasjonen svikter, sier Karoline Steenbuch Lied, fagansvarlig for kosthold og ernæring i Grete Roede AS.

Hun sier at det er mye lettere å lykkes over tid, når man velger et opplegg som ikke gjør at hverdagen behøver å være så radikalt annerledes.

Du kan fremdeles gå 5-6 kilo innen juli på en sunn og fornuftig måte. For å ikke senke forbrenningen, er det anbefalt å ha en vektreduksjon på maks 0,5 – 1 kg i uken. 

- Små smarte endringer som du kan leve med over tid gir de beste resultatene, mener Lied.

LES OGSÅ: 5 tips for å gå ned i vekt.

Gjør det ordentlig

- Gjør du det ordentlig nå, slipper du å ta samme økta neste vår, sier hun.

Dette er hennes beste tips:

Ikke dropp frokosten

Frokost får i gang forbrenningen og bidrar til at du får en tydeligere sult og metthetsfølelse utover dagen. Samtidig viser det seg at en god frokost bidrar til et mer stabilt blodsukker, noe som forebygger tretthet, hodepine og overspising senere på dagen. Spis for eksempel grovt brød, yoghurt, frukt, magert pålegg og grønnsaker til frokost.

Spis regelmessig

Spis ofte; frokost, lunsj, mellommåltid og middag. Spis gjerne til faste tider hver dag, og spis gjerne med 3-4 timers mellomrom, da holder du blodsukkeret på et jevnt nivå gjennom dagen. Du vil få mindre søtsug, forbrenningen fungerer mer optimalt og du går jevnt ned i vekt.

Bestem ditt eget mål

Det er du som bestemmer hvor mye du ønsker å veie. Sett opp et realistisk mål – og sett deg gjerne delmål. Et godt tips er at du etter en dato vurderer hvorvidt du nådde delmålet. Hva har du gjort riktig og galt frem til nå. Med en slik liten «selvangivelse» vil du bli stadig mer bevisst på dine «feller». Prøv det!

LES OGSÅ: 10 supertips for å gå ned i vekt

SPIS OFTE: Husk å spis både frokost, lunsj, mellommåltid og middag. Foto: Shutterstock / Imcsike
SPIS OFTE: Husk å spis både frokost, lunsj, mellommåltid og middag. Foto: Shutterstock / Imcsike Vis mer

Styr unna dårlig samvittighet

Du kan i stedet lære av feil du har gjort. Vi velger selv hvordan vi skal forholde oss til vår egen adferd. Enten blir vi skjerpet og går på med fornyet positiv innsats, eller så lener vi oss tilbake og bestemmer oss for å begynne å slanke oss til neste uke en gang ... Det er du som bestemmer hva du skal gjøre med situasjonen din!

Våg å lykkes

Vær fornøyd når målet er oppnådd. Ikke fortsett å slanke deg videre. Livet vil bli trist dersom du fortsetter å uroe deg over «det ekstra kiloet».

Tren regelmessig

La trening være en prioritert del av ukens gjøremål, ikke en salderingspost. Du øker faktisk sjansen for å lykkes med å gå ned i vekt dersom du kombinerer sunt kosthold med fysisk aktivitet. I tillegg til å forbrenne fett, øker du samtidig muskelmassen, som igjen gjør at du øker forbrenningen din – og du vil gå lettere ned i vekt. I tillegg får du en smidig, fast og sterkere kropp.

Skaff deg en treningspartner

En treningspartner kan gjøre sitt til at du vil prioritere treningen høyere enn om du skulle ha trent alene – og det er vanskeligere å «avlyse». Dessuten er det trivelig å trene sammen!

Prøv en ny aktivitetsform

Forandring fryder, også når det gjelder fysisk aktivitet. Vær litt nysgjerrig på nye måter å holde seg i form på. Hva med et mosjonsløp, sykkelritt eller tur-marsj, eller hva med å prøve stavgang, badminton, svømming – eller kanskje litt styrketrening ute i det fri?

LES OGSÅ: Slik blir du klar for KK-mila

TREN UTE: Det er deilig å trene ute i sommervarmen.  Foto: Shutterstock / Syda Productions
TREN UTE: Det er deilig å trene ute i sommervarmen. Foto: Shutterstock / Syda Productions Vis mer

Ned i vekt uten streng diett

Stine Malvik er klinisk ernæringsfysiolog og jobber til daglig for Friskliv og mestring i Trondheim kommune, hvor hun hjelper mennesker med å endre livsstil. Hun sier at det ikke er for sent å gå ned i vekt før sommeren.

- Med litt bevissthet rundt matvarevalg, og mindre snop og snacks i helgene, kan man fint gå ned noen kilo før sommeren kommer, sier hun.

Malvik sier at det ikke er nødvendig å følge en streng diett, da man ofte ender opp med å sprekke eller gå opp kiloene man har mistet, så fort man går tilbake til sitt vanlig kosthold.

LES OGSÅ: 10 supertips for å gå ned i vekt.

Hennes beste tips for å gå ned i vekt er:

1. God måltidsrytme

Sørg for å ha en god måltidsrytme; spis ofte og lite, ca hver 3.-4. time. Dette holder forbrenningen oppe og blodsukkeret stabilt. Ha gjerne frukt eller proteinrike yoghurter som mellommåltid.

2. Velg knekkebrød

Bytt ut brød med knekkebrød, da sparer du en del kalorier.

3. Proteinrike pålegg

Velg proteinrike pålegg, disse metter godt og har mer energi for kroppen å fordøye. Eksempler er kokt egg, makrell i tomat, cottage cheese, magre kjøttpålegg og lett hvitost.

LES OGSÅ: Ned i vekt uten slanking.

FRISTELSER: Spis deg mett på sunn mat, for da faller du ikke så lett for fristelser.  Foto: Shutterstock / S. Chum
FRISTELSER: Spis deg mett på sunn mat, for da faller du ikke så lett for fristelser. Foto: Shutterstock / S. Chum Vis mer

4. Øk grønnsaksinntaket
Ha halve tallerkenen med grønnsaker til middag. Grønnsaker inneholder så lite kalorier at man egentlig ikke trenger å telle dem med. Det krever mye energi for kroppen å fordøye det, og det hjelper på metthetsfølelsen. En annen fordel er at grønnsakene fyller opp plass i magen. Det totale kaloriinntaket i løpet av dagen blir derfor lavere.

5. Maks én porsjon middag
Ikke forsyn deg med flere porsjoner med middag.

6. Unngå store utskeielser
Husk at en helg med mye godteri/is og snacks fort ødelegger hele underskuddet du har hatt resten av uka. Finn sunne erstatninger som du kan kose deg med; fruktsalat, grønnsaker og dipp, hjemmelaget saftis med sukkerfri saft eller sorbet av bær og yoghurt.

7. Øk aktivitetsnivået
Øk aktivitetsnivået, og spesielt hverdagsaktiviteten. Har du en sykkel bør du ta den frem og sykle til jobb/skole/butikken og andre ærend. Gå kveldsturer med kjæresten eller en venn i stedet for å sitte hjemme og tenke på maten som frister.

Marvik minner om at «alle monner drar».

- Du kan spare noen kalorier her og der ved å ta smarte og bevisste valg, eller det å ta trappa i stedet for heisen. I løpet av ei uke kan alt dette til sammen utgjøre en forskjell. Det gjelder å ikke gjøre det for komplisert og uoverkommelig, men ta utgangspunkt i det kostholdet man har og se hvor det finnes forbedringspotensialer, sier hun.

LES OGSÅ: Slik bør du trene hvis du vil ned i vekt.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer