MUSIKK PÅ TRENING: Studier viser at musikk på trening kan øke ytelsen din. FOTO: NTB Scanpix
MUSIKK PÅ TRENING: Studier viser at musikk på trening kan øke ytelsen din. FOTO: NTB Scanpix
Musikk på trening:

Slik gjør musikk deg bedre på trening

Det er ingen tvil om at du gjør lurt i å ta med deg spillelista på trening!

Mange av oss er nok enige i at det er morsommere å trene med favorittmusikken på øret. Og det er nok ikke helt uten grunn at du kanskje føler du yter bedre med musikk enn uten.

- Det har blitt forsket på musikkens påvirkning på trening, og det gir økt innsats, sier Ulrik Ask Fossum, som er personlig trener ved Fitness Xpress Storo til KK.no.

Det tyder altså på at musikken har en god innflytelse på oss når vi løfter vekter eller løper på mølla. Sander Andersen er daglig leder og treningscoach ved Entire Body AS. Han forklarer at flere studier har vist at musikk øker din innsats på trening.

- Å trene med musikk under styrketrening kan øke din eksplosive styrke, for eksempel under diverse crossfit-øvelser som krever eksplosivitet. Om du gjør dette over tid så vil du faktisk kunne overføre eksplosiviteten din inn i et maksløft og bli sterkere, da eksplosivitet påvirker maksimalstyrken positivt, sier han til KK.no.

LES OGSÅ: Ifølge ny undersøkelse er vi er de aller mest ivrige på treningsmusikken

YTER BEDRE: Musikk skal være svært bra for å få oss til yte bra på trening. Scanpix
YTER BEDRE: Musikk skal være svært bra for å få oss til yte bra på trening. Scanpix Vis mer

Gjør at du klarer flere repetisjoner

I tillegg skal musikk også kunne gjøre at du tar flere repetisjoner på moderate vekter - en god nyhet for alle som ønsker å bygge muskler.

- Ved å da ta flere repetisjoner kan du forvente større muskelvekst med musikk sammenlignet med om du ikke har på musikk og løfter færre repetisjoner, sier Andersen.

Han understreker imidlertid at disse studiene er gjort på menn i 20-årene og at det trengs flere studier som inkluderer kvinner og andre aldersgrupper for å trekke noen helt klare konklusjoner for hele befolkningen.

LES OGSÅ: - Studier viser at du får økt effekt på fettforbrenningen om du trener kondisjon etter at du har trent styrke

Intervall og utholdenhet

Musikk skal også kunne hjelpe oss under annen type trening. Andersen nevner studier som viser at musikk gjør at vi øker intensiteten og gir oss mer glede under treningsøkten.

- Dette kan jo også forklare hvorfor gruppeinstruktører burde legge stor vekt på å ha god musikk på timene sine for å maksimere treningseffekten til deltakerne, sier han.

I tillegg skal musikk gjøre utholdenheten vår bedre og gjøre at vi orker å løpe lengre.

- Forskerne begrunner dette med at musikk kan øke fysisk kapasitet ved å få personen til å tenke på positive ting som gjør at motivasjonen holdes oppe lengre.

Andersen mener det er liten tvil om at musikk kan gjøre treningsøkten din bedre, selv om mekanismene er litt uklare enda.

- Den viktigste grunnen til å høre på musikk tror jeg er at man blir motivert av det. Jeg Her tror mange kan dra nytte av å lage seg en spilleliste som de kun assosierer med trening, slik at dørstokkmila blir litt lettere, sier han.

LES OGSÅ: De vanligste plagene under trening - og hvordan du unngår dem

Til forsiden