HOPPENDE GLAD: Hoppetau kan brukes til så mye mer enn bare leking i skolegården. Det er også knallbra trening! Foto: Jari Hindström - Fotolia
HOPPENDE GLAD: Hoppetau kan brukes til så mye mer enn bare leking i skolegården. Det er også knallbra trening! Foto: Jari Hindström - Fotolia Vis mer

Forbrenning

Slik «hopper» du deg lettere

Forbrenner flere kalorier enn du tror.

Publisert

Hoppe sa gåsa, danse sa reven...

Mange tenker kanskje på barn i skolegården eller proffboksere når hoppetauet skal tas i bruk, men det er ingen grunn til å ikke bruke nettopp dette verktøyet mer aktivt i treningsregimet ditt. 

Personlig trener Eirik Bakken ved EVO Fitness tyr ofte til hoppetauet med sine kunder.

- Jeg bruker hoppetauet ofte i korte sekvenser for å få kundene gode og varme før styrketreningen. Hoppetau er en effektiv måte å trene på ettersom store deler av kroppen er aktiv og i bevegelse.

- En stor forskjell på løping og hopping er måten hopping gir mer trening på koordinative egenskaper, som øye-fot koordinasjon og lignende. Dette er egenskaper veldig mange voksne i en alder av 20 og oppover ikke har godt nok utviklet, sier Eirik til KK.no. 

LES OGSÅ: Slik får du Bar Rafaeli superkroppen

Effektiv treningsform

Effektiviteten av å trene med hoppetau er enorm. Grunnen til det, er at man må hoppe hver gang tauet passerer føttene.

Ved hopping aktiverer du store muskelgrupper som forside lår (quadriceps) og setemuskulatur (Gluteus Maximus). Dette er to av de største musklene du har i kroppen, og derfor er hopping svært effektivt.

FORBRENNER MYE: Kaloribruken ved hoppetau er større enn det mange tror.  Foto:  Fotolia
FORBRENNER MYE: Kaloribruken ved hoppetau er større enn det mange tror. Foto: Fotolia Vis mer

- Pulsen øker raskt når man hopper, og derfor forbrenner man flere kalorier enn for eksempel ved løping.  Det positive med hoppetau i forhold til løping, er at det er en aktivitetsform som kan være motiverende, morsom og sosial, spesielt om man gjør det med andre, sier Bakken.

Men hvor lenge må man egentlig hoppe for at det skal kunne veie opp for en times løping?

- Dette er veldig individuelt. I løpet av en time har en gjennomsnittsperson kanskje forbrent rundt 450- 650 kcal. Her spørs det hvor mange pauser og repetisjoner man tar, men antall hopp vil cirka ligge på mellom 1000 og 3000, sier Eirik. 

Ulike hoppeteknikker

Som ved alle treningsformer er det viktig med variasjon for at man ikke skal belaste knær, hofter og ankler feil.

- Hvert hopp fremprovoserer støt som går ut over disse leddene, sier Bakken. Ulike former for hopp kan derfor være gunstig å trene på.

- Man kan øve på ulike dobbel- og til og med trippelrunder med hoppetauet for eksempel. Man kan også redusere hastigheten, eller man kan jogge med hoppetauet og legge inn et par hopp her og der.

ANVENDELIG TRENING: Å hoppe hoppetau kan gjøres overalt!  Foto: Fotolia
ANVENDELIG TRENING: Å hoppe hoppetau kan gjøres overalt! Foto: Fotolia Vis mer

Seks elementære grunnregler når det gjelder hoppetau:

1. Hold albuene dine tett til ribbena når du hopper.

2. Ikke hold for hardt i håndtakene.

3. Ha en knekk i både hoften, knærne og albuene når du lander.

4. Ikke hopp for høyt over bakken.

5. Hold hendene dine i hoftehøyde.

6. Roter kun på håndleddet når du roterer hoppetauet. 

Som med all form for trening, er det viktig å variere, sier Bakken. 

- Hoppetau er et bra supplement til treningen, men begrens bruken til en viss grad da dette er belastende. Vi vil ha leddene våre i mange år, sier Bakken.

23 hoppeteknikker du definitivt bør teste:

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer