ØNSKER Å FORENKLE:- Mange tenker at alt som har med helse å gjøre er komplisert. Jeg ønsker å forenkle, sier legen Rangan Chatterjee, kjent fra blant annet BBC, til KK. FOTO: Presse
ØNSKER Å FORENKLE:- Mange tenker at alt som har med helse å gjøre er komplisert. Jeg ønsker å forenkle, sier legen Rangan Chatterjee, kjent fra blant annet BBC, til KK. FOTO: Presse Vis mer

Kjendislege:

Slik kan 15 minutter egentid gi deg bedre helse

Han er Storbrittanias mest kjente fastlege, og kalles legenes svar på Jamie Oliver. - Mødre i jobb trenger ofte legens tillatelse for å hvile, mener han.

Publisert

- Poenget er å gjøre det enkelt. Ikke gjør alt i boka! Gjør et par ting fra hver søyle. Jeg ønsker ikke påføre folk mer stress, livet er så stressende fra før, sier Dr. Rangan Chatterjee, den britiske legen kjent fra flere programmer på BBC, der han behandler pasienter med livsstilsendringer, og ikke medisin.

I tillegg lager han helse-podcast, holder foredrag for studenter og leger og i skrivende stund har han solgt over 300 000 eksemplarer av boka «Helseplanen - 4 søyler til et liv i balanse», en bok som i disse dager foreligger på norsk.

- Det er alltid morsomt å se hva boka heter på andre språk, påpeker Chatterjee og kikker på det norske omslaget, mens han forsøker å uttale tittelen noenlunde korrekt.

De siste to årene har han ved siden av sine to dager i uka der han fortsatt praktiserer som allmennlege, vært mye på reise og besøkt land der boka er oversatt. Det bringer ham til vinter- Oslo, før turen går videre til Stockholm for å være gjest hos Skavlan. Det kan unektelig høres hektisk ut, og Chatterjee innrømmer at hvile, som han framholder i boka er svært viktig, er noe han kan bli bedre på.

- Hvorfor ble det bok?

- Etter å ha praktisert som lege i nesten 20 år og møtt titusener av pasienter hadde jeg gjort meg noen erfaringer, sier Chatterjee og fortsetter:

- Jeg trodde medisinstudiet skulle vise meg hvordan jeg skulle gjøre folk friske. Men ganske snart lærte jeg at utdannelsen min fungerte utmerket i møte med akutte lidelser, men var mindre nyttig i møte med en rekke andre utfordringer folk slet med. Jeg vil si at nærmere 80 prosent av det pasientene mine sliter med, på et eller annet vis henger sammen med vår moderne livsstil. Som lege var det frustrerende å opplevde at jeg ikke kunne hjelpe dem, bare sette et plaster på et problem som stakk mye dypere, sier Chatterjee.

Han påpeker at det slett ikke bare er vektøkning og påfølgende diabetes type 2, samt hjerte- og karsykdom som henger sammen med livsstilen vår.

- Det er langt mer sammensatt. Migrene, søvnproblemer, depresjon og faktisk en rekke hormonforstyrrelser er også sykdom som kan skyldes livsstilen vår, sier Chatterjee og legger til:

- Men la meg få presisere at dette ikke er folks egen« feil». Alt jeg sier er at den måten vi lever på i dag, har en god del uheldige virkninger på helsen vår. Og grunnen til at jeg har skrevet boka er at jeg ønsker å vise folk at man ved noen enkle grep, kan oppleve bedret livskvalitet og bedre helse. Jeg prøver ikke å fortelle folk hva de skal gjøre, men heller inspirere til endring. Det skal føles overkommelig, sier Chatterjee.

I boka presenterer legen fire pilarer som er viktig for et liv i balanse. Hvile, kosthold, trening, og søvn. Chatterjee foreslår ulike tiltak som skal bringe deg nærmere et mer harmonisk, mindre stressende og til syvende og sist - friskere liv. Her handler det om alt fra å spise mer grønnsaker, gjøre rumpeøvelser mens du lager mat på kjøkkenet, skru av mobilen en drøy time før du legger deg, og å bruke femten minutter hver dag på kun deg selv.

- Jeg ønsker å vise hvor lite som skal til for at en endring har effekt, sier Chatterjee, vel vitende om at mange av oss vet en hel del om hva som er bra for oss, og likevel ikke gjennomfører.

STRESS NED: Legen er klar over at det er lettere sagt enn gjort, men har forslag til små grep isom kan "skvises" inn i allerede hektiske hverdager. Foto: Presse
STRESS NED: Legen er klar over at det er lettere sagt enn gjort, men har forslag til små grep isom kan "skvises" inn i allerede hektiske hverdager. Foto: Presse Vis mer

- Hvorfor er det så vanskelig å leve slik mange av oss vet vi bør?

- Det er to hovedårsaker til det. Det ene er for vanskelig å leve sunt, mange opplever at det er en kamp. Hvis man ser på de friskeste menneskene i verden er ikke det mennesker som er spesielt opptatt av helse. De lever simpelthen i samfunn der de blant annet har tilgang på fersk, uprosessert mat, beveger seg en god del, har gode sosiale nettverk og sover godt, for å nevne noe. Dette gjør at de holder seg friske fysisk og mentalt og blir langt eldre enn befolkningen generelt, sier Chatterjee.

- Den andre årsaken er at vi tror det er vanskeligere å leve sunt enn det er. Vi tror vi må gå på treningssenter så og så ofte. Spise lite og være på diett, forklarer legen engasjert - og skyter inn:

- Og hvis noe er vanskelig- så gjør ikke vi mennesker det. Så enkelt er det. Derfor er alt jeg foreslår enkelt, og gjennomførbart. For eksempel foreslår jeg fem minutter hverdagstrening - som ikke krever utstyr, og som du kan gjøre hjemme.

- Blir man virkelig sprek av det?

- Fem minutter med gode øvelser hver dag, gjør mye mer enn en time på gymmen hver uke, sier Chatterjee og legger til at vi alle har ulike utfordringer.

Velg det du trenger mest

- For eksempel er det sånn at jeg er ganske god på mat, bevegelse og søvn. Men jeg er ikke så god på hvile. Det betyr at det er en større helsegevinst for meg å begynne å slå av mobilen en time før jeg legger meg, enn å forsøke å spise enda mer grønnsaker. Altfor mange leter etter "den perfekte dietten". Godt nok er bra nok! Begynn der du tenker at du har en del å gå på. Velg én pilar og gjør én ting. Og se hva som skjer hvis du gjør det i noen uker, anbefaler legen.

I boka skriver Chatterjee mye om at kroppen i større grad må anses som en helhet, og at skolemedisinen har utfordringer med å behandle sammensatte, livsstilssykdommer.

- Oppfattes du som kontroversiell i eget miljø?

- Jeg har ikke et ønske om å provosere, jeg har et ønske om å bygge broer. Derfor blir jeg veldig glad når jeg blir kontaktet av leger som opplever det samme som meg, nemlig at pasientene trenger helhetlige løsninger, og i mange tilfeller ikke medikamenter, men livsstilsendring. Jeg vil si at denne måten å tenke på er det som er moderne medisin. En helhetlig tankegang.

- Hvordan reagerer pasienter når du foreslår at å legge vekk mobilen kan hjelpe på magevondt?

- De reagerer positivt. Men det handler også om hvordan jeg kommuniserer. Jeg kommer ikke med en pekefinger og sier: du må skjerpe deg. Jeg sier heller, jeg har noen forslag til endringer som kanskje kan hjelpe deg med de problemene du sliter med - er du interessert i at jeg foreslår noe for deg?Mennesker gjør ikke endringer i livet sitt hvis de ikke vil det selv, sier Chatterjee, og legger til:

- Magevondt er en epidemi. Stress er hovedårsaken. WHO har annonsert at stress er den største helseutfordringen for det 21 århundre, det sier noe om omfanget. Det er derfor jeg ønsker å rydde plass til hvile. Stress er som gift for helsa vår, men de aller fleste er nødt til å forholde seg til jobb, familie og et hektisk liv. Derfor er målet mitt at man skal føle seg bedre rustet i møte med det som stresser oss, sier Chatterjee engasjert.

Å spise rikelig med grønnsaker, hvile, legge vekk mobilen før leggetid og sørge for at kroppen får rørt på seg - er ikke dette lettere sagt enn gjort for mange med mindre ressurser? Chatterjee er kjent med kritikken om at gode livsstilsråd bare er noe middel- og overklassen har kapasitet til å iverksette.

SPIS REGNBUEN: Chatterjee anbefaler grukt og grønt i mange ulike farger hver dag. Foto: Presse
SPIS REGNBUEN: Chatterjee anbefaler grukt og grønt i mange ulike farger hver dag. Foto: Presse Vis mer

- Jeg har jobbet i årevis på legekontorer der flesteparten av pasientene mine gikk på trygd. Og disse rådene fungerte for dem også. Jeg har mange ganger blitt spurt- "men gjør pasientene det du foreslår?" Og svaret er ja. Bare ved å iverksette noe av det, er effekten stor, sier Chatterjee.

- De fleste forstår at livsstilen vår kan forebygge en god del sykdom og lidelse. Men at livsstil også kan helbrede - det er for mange ukjent.

LES OGSÅ: De 10 viktigste grepene for bedre helse

- Og det er på mange måter poenget med boka. Oppskriften passer i grunn for alle. Hvis du allerede er syk vil dette hjelpe deg. Hvis du ønsker å forhindre sykdom vil den funke. Eller er du bare lei av å måtte ty til koffein og sukker for å komme deg gjennom dagene, vel da er denne boka også for deg. Reglene for god helse er de samme for alle.

Så hvor skal man begynne - la oss ta utgangspunkt i en typisk norsk kvinne i jobb og med hektisk familieliv?

- Alle er ulike, men en ting jeg ser er at kvinner i arbeid, med barn og hektisk fritid ofte er så stresset at de føler de må få tillatelse fra legen til å hvile. Min erfaring er at kvinner i større grad enn menn trenger å prioritere hvile. Og du vil bli en bedre mamma, en bedre partner og en bedre kollega med 15 minutter egentid om dagen - som ikke brukes på telefonen vel å merke, forklarer Chatterjee. I stedet foreslår han en tur.

I boka skriver han humoristisk at vi er mange som ikke vet hvordan man kobler av, og langt mindre mediterer - så ikke gi opp «selv om du ikke føler deg som Dalai Lama på første forsøk».

Chatterjee er stor tilhenger av skjermfrie kvelder, mørklagte soverom, og ja - ikke altfor sent i seng heller. Han foreslår også å føre takknemlighetsdagbok, og påpeker at kaloritelling har påført mer skade enn det har gjort nytte. I tillegg mener har at å trene beinhardt over tid når du er stresset fra før, kan påføre kroppen ytterligere skadelig stress.

- Jeg får en del tilbakemeldinger om at budskapet i boka på mange måter virker fornuftig, at det kanskje også er noe vi har tenkt selv at kan være riktig. Målet mitt er å systematisere informasjonen, gjøre det enkelt for folk å ta tak i. Alt dette med helse har blitt så fryktelig komplisert for folk. Jeg ønsker å vise at det i virkeligheten er ganske enkelt.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer