ALKOHOL OG GOD MAT: Når vi drikker alkohol har vi en tendens til å spise mer enn vi egentlig trenger. FOTO: Shutterstock
ALKOHOL OG GOD MAT: Når vi drikker alkohol har vi en tendens til å spise mer enn vi egentlig trenger. FOTO: Shutterstock Vis mer

Alkohol

Slik kan alkohol påvirke vektnedgangen

Handler ikke bare om kaloriene, men også den dårlige dømmekraften alkohol kan føre med seg.

Er du i ferd med å endre livsstilen din til det sunnere? Enten det er for å bli sterkere, få bedre humør eller for å gå ned noen kilo, kan det være lurt å bli obs på alkoholinntaket. Det er klart du skal kunne unne deg fest og moro i blant, men om du har bestemt deg for å redusere alkoholinntaket til fordel for helsa, får du mange tips her!

Ifølge Norsk Helseinformatikk (NHI) gir alkohol oss energi - men ikke næring. Alkohol tilfører såkalte tomme kalorier, og det kan sabotere både trening og inntak av nødvendige næringsstoffer. Videre skriver NHI at kroppen vil prioritere å forbrenne alkoholen, og det vil si at den slutter å forbrenne alt annet.

Som du helt sikkert vet, inneholder alkohol mye kalorier. Om vektnedgang er målet, kan det derfor være lurt å kutte ned på inntaket av alkohol. I tillegg vil alkoholinntak kunne påvirke hvordan du yter på trening:

– Hvis du ønsker å få treningseffekt dagen etter alkoholinntak, så bør inntaket være minimalt. Hvis du drikker større mengder, vil det påvirke treningsresultatet ditt, og du presterer dårligere, har Terje M Halvorsen, som er idrettslege, leder av Exercise is Medicine Norge, og administrerende direktør/legespesialist i Norsk Førstehjelp AS, tidligere uttalt til KK.

Mye alkohol vil altså kunne hindre deg i å opprettholde en sunn og aktiv livsstil.

LES OGSÅ: Hørt om mindful drinking?

Disse alkoholtypene bør du unngå

Om du ønsker å redusere inntaket av alkohol fordi du vil ha en sunnere livsstil, er det flere grep du kan ta. Først og fremst er det lurt å se på hva slags alkohol du pleier å gå for - øl, vin eller sprit?

- Av alkoholholdige drikker er øl det smarteste valget, fordi alkoholprosenten er såpass lav. Men ofte drikker man mer øl enn vin, og da går vinningen opp i spinningen. Vanligvis sier man derfor at et glass tørr hvitvin med lav alkoholprosent er et smart valg når kaloriene er viktige, forklarer Gunn Helene Arsky, som er ernæringsfysiolog.

Noen alkoholholdige drinker inneholder mye sukker, juice og fløte - for eksempel likører og paraplydrinker. Disse kan det være lurt å unngå.

Om du skal på en fest, men bekymrer deg for å gå på en smell, finnes det flere råd du kan følge. Arsky råder deg til å bestemme deg på forhånd hvor mye du vil drikke - og holde deg til det. Og husk at det ikke er lurt å la være å spise på dagen fordi du planlegger en fuktig kveld:

- Du vil antakelig få i deg mye mer kalorier på denne måten, fordi du da både drikker mer og kanskje også spiser mer – og dårligere – enn om du hadde spist frokost, lunsj og middag som vanlig.

Du kan også tenke over hva du spiser på selve festen. Arsky minner om at alkohol alltid vil forbrennes før karbohydrater, fett og proteiner.

- Med andre ord – med alkohol innabords, opplever cellene at de ikke får tilført energi, og du blir mer sulten og spiser det som står nærmest. Ofte er det potetgull, nøtter eller annet saltsnacks som i sin tur gjør deg tørst – en evig sirkel!

Disse syv tingene mener Arsky du bør du være klar over når du velger alkoholholdig drikke:

  1. Velg helst et glass vin, tørr, om du skal drikke alkohol
  2. Om du drikker øl, husk å drikke mindre mengder enn du ellers pleier
  3. Velg vekk drinker som er tilsatt fløte
  4. Spis godt på forhånd - så unngår du å spise feil når du drikker
  5. Drikk vann underveis – kjør «varannan», som de sier på svensk – annenhver slurk vin og vann. Det metter så du ikke drikker så mye vin, og det sikrer deg mot hodepine
  6. Bestem deg for hva og hvor mye du vil drikke på forhånd
  7. Det er helt lov å ikke drikke bøttevis! Drikkepress er ut.

LES OGSÅ: Dette avslører kaloriinnholdet i vinen

FEST: - Bestem deg for hva og hvor mye du vil drikke på forhånd, sier eksperter. FOTO: Shutterstock
FEST: - Bestem deg for hva og hvor mye du vil drikke på forhånd, sier eksperter. FOTO: Shutterstock Vis mer

Lettere å ty til usunne alternativer når vi drikker

Randi Hagen Eriksrud er generalsekretær i alkovett-organsiasjonen Av-og-til. Hun forklarer at det er lurt å droppe eller redusere alkoholen dersom du ønsker å gå ned i vekt.

- I alkohol er det ganske mange kalorier. Det er faktisk nesten like mange kalorier per gram alkohol som det er per gram fett, og nesten dobbelt så mye som i sukker. Derfor er det fremste rådet til dem som virkelig ønsker å gå ned i vekt at de også bør redusere eller droppe alkoholen.

Eriksrud peker på at det er blitt mye lettere å bytte ut vinglasset eller ølen med alkoholfritt, fordi tilbudet av alkoholfritt har blitt mye bedre. Om du ønsker å drikke alkohol, men er bekymret for innholdet av enten kalorier eller sukker, kan du teste ut lite-varianter av øl og cider:

- Lite-varianter inneholder mindre kalorier på grunn av redusert sukkernivå og liknende, men så lenge det er alkohol i drikken innebærer det fortsatt mange tomme kalorier. Om du virkelig vil leve sunnere og gå ned i vekt er det bedre å velge bort alkohol til fordel for noe alkoholfritt med få eller ingen kalorier.

Også Eriksrud trekker frem at når vi drikker, spiser vi ofte mer usunt enn vi kanskje hadde planlagt:

- Det er ikke bare kaloriene i drinkene som gjør at alkohol fort gjør at vi legger på oss. Det handler også om dømmekraften vår. Når vi har drukket har vi lettere for å spise godteri, potetgull og mat som ikke er så bra for oss, og vi spiser ofte mer enn vi egentlig trenger.

LES OGSÅ: Er du usikker på om du drikker for mye?

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: