MENTAL STYRKE: Å kunne kontrollere negative tanker er en av nøklene til å komme seg gjennom en tøff utfordring. FOTO: Shutterstock
MENTAL STYRKE: Å kunne kontrollere negative tanker er en av nøklene til å komme seg gjennom en tøff utfordring. FOTO: Shutterstock
Mental styrke:

Slik kan du bli mentalt sterk - det er særlig tre ting du bør gjøre, ifølge ekspertene

Psykolog Grethe Nordhelle og mental trener Frank Nilsen forklarer hvordan vi kan styrke oss selv mentalt.

På samme måte som at noen av oss er fysisk sterkere enn andre, er noen av oss mentalt sterkere. Mental styrke har mye å si for hvordan vi takler utfordringer og krisesituasjoner, og det er fullt mulig å bygge den opp.

Psykolog og advokat Grethe Nordhelle forklarer at hvordan vi tenker, og hvordan vi håndterer tankene våre, er det viktigste når det kommer til å være mentalt sterk.

- Det er vanlig at tankene våre er ukontrollerte og at de løper løpsk. Det å kunne ha kontroll på at tankene ikke bestemmer over oss, og det å kunne legge bort ting vi ikke kan gjøre noe med, viser en enorm mental styrke, sier Nordhelle til KK.

LES OGSÅ: Ny, norsk studie: Mindfulness virker!

Ta kontroll over negative tanker

Når vi står overfor en utfordring, er det lett å tenke på alle slags skrekkscenarioer og å bekymre oss over alt som kan gå galt. Da er det lett å miste fokuset på det vi faktisk kan gjøre for å løse problemet vi står overfor.

NEGATIVE TANKER: Det kan være krevende å kvitte seg med negative tanker. FOTO: Shutterstock
NEGATIVE TANKER: Det kan være krevende å kvitte seg med negative tanker. FOTO: Shutterstock Vis mer

- Mentalt sterke mennesker er flinke til å skille mellom det de kan gjøre noe med, og detde faktisk ikke kan kontrollere, sier Nordhelle.

- En god mental helse handler altså mye om hvordan tankegangen din er. Det kan være vanskelig å komme deg ut av en negativ sirkel der du grubler og bekymrer deg mye, spesielt om ting du faktisk ikke kan forandre.

Hun trekker frem tre grep du kan ta for å lære deg å ikke la tankene dine kontrollere deg:

1. Skap avstand mellom deg og tankene dine. Du er ikke tankene dine, du har dem. Du er mer enn tankene dine. For å skape denne avstanden må du først klare å identifisere hva du tenker, og forstå at tankene er uhensiktsmessige i øyeblikket du tenker dem. Da får du en valgmulighet til å stoppe og snu tankene til konstruktive her- og nå-prosjekter. Det er mye lettere å snu tanker når du har en meningsfull aktivitet å snu dem til. Kjenn på hvilke tanker som går igjen; ofte er det de samme negative tankene.

2. Det er viktig å forstå at det ikke er hensiktsmessig å tenke de samme negative tingene hele tiden. Det hjelper ikke å gruble og bekymre deg over ting du ikke kan gjøre noe med. Forson deg med tankene, men ikke la dem overkjøre deg.

3. Når du har klart å skape denne avstanden, er neste steg å klare å legge bort de negative tankene når de kommer. Dette vil være enklere når du har forstått at det ikke hjelper å fokusere på dem, men dette må du mest sannsynlig trene på over lengre tid.

MENTAL STYRKE: Å kontrollere tankegangen vår er viktig for å kunne komme oss gjennom tøffe tider. FOTO: Shutterstock
MENTAL STYRKE: Å kontrollere tankegangen vår er viktig for å kunne komme oss gjennom tøffe tider. FOTO: Shutterstock Vis mer

- Et eksempel på hvordan tankene våre påvirker oss, er hvor viktig det er å holde fokus når vi kjører bil. Er du bekymret for å kjøre ut i grøfta, så ser du ikke til siden, for da havner du jo i grøfta. Du vet at du må holde øynene rett frem og fokusere på veien for å ikke kjøre utfor, sier psykologen.

Hvordan vi takler tankene våre er altså viktig, men det også viktig å vite at omgivelsene våre har mye å si for hvordan vi har det. Å tenke riktig er ikke særlig til hjelp hvis vi lever i et negativt eller usunt miljø.

- Er du i et miljø som forstyrrer deg eller ødelegger for deg, vil det naturligvis påvirke hvordan du tenker, og da holder det ikke med denne typen mental trening. Da må du også gjøre noe med livssituasjonen din. Om du klarer det, vil det igjen ha effekt på hvordan du tenker, sier Nordhelle.

LES OGSÅ: Slik kan du «trene» deg opp til å takle krisesituasjoner bedre

Mental trener Frank Nilsen er enig i at det å kunne holde fokus og å ha kontroll på tankene er det viktigste når det gjelder mental styrke. Han har gitt KK tre eksempler på hvordan vi kan takle utfordringer på en sunn måte, uten å bekymre oss for mye.

1. Å kunne dele opp en utfordring i små, korte deler

Nilsen forklarer at en kvalitet som går igjen hos mentalt sterke personer er evnen til å kunne dele opp en utfordring i flere deler. Han trekker frem det å løpe et maraton for første gang som et eksempel:

DELMÅL: Å dele opp utfordringen kan hjelpe deg å komme enklere gjennom den. FOTO: Shutterstock
DELMÅL: Å dele opp utfordringen kan hjelpe deg å komme enklere gjennom den. FOTO: Shutterstock Vis mer

- Da tenker vi gjerne: «Dette blir en veldig lang og hard løpetur», eller: «Jeg vet ikke om jeg kommer til å orke den siste delen, det er jo så langt!», sier Nilsen.

Disse tankene går ofte igjen når vi skal gjøre noe utfordrende eller noe vi aldri har gjort før. En teknikk som kjennetegner mental styrke i slike tilfeller er å kunne dele opp utfordringen. Med maratonet som eksempel vil det hjelpe å dele opp løpet mentalt.

- Er du så sliten at du bare vil legge deg ned og gi opp, kan du tenke at du skal klare fem skritt til. Så skal du klare å løpe rundt neste sving, og så til neste lyktestolpe, og så videre.

Denne teknikken er også hjelpsom i andre utfordringer vi møter på i livet. Om du går gjennom en tøff tid, vil det hjelpe å tenke delvis, helt til du er i mål.

LES OGSÅ: Fem ting som hjelper deg å nå drømmen

2. Fokus og kontroll på eget hode og tanker

Når vi går igjennom noe krevende, er det vanlig at de negative tankene tar mye plass. Vi bekymrer oss for hva som kan gå galt, og om vi kommer til å takle situasjonen bra nok.

- Fokus og kontroll på eget hode er en viktig del av mental styrke. Det er viktig å ta kontroll på de negative tankene som enten sier at du ikke er god nok, dette får du ikke til, tenk hva andre vil si, og så videre, før de styrer handlingene dine, sier Nilsen.

TØFFE PERIODER: Vi går alle gjennom tøffe perioder, men det finnes grep du kan ta for å gjøre dem enklere. FOTO: Shutterstock
TØFFE PERIODER: Vi går alle gjennom tøffe perioder, men det finnes grep du kan ta for å gjøre dem enklere. FOTO: Shutterstock Vis mer

Mentalt sterke mennesker er flinke til å fokusere på hva styrkene deres er. De tenker heller på grunnen til at de skal få til noe, i stedet for å se for seg scenarioer der det går galt.

- Alle, uansett hvor mentalt sterke de er, har negative tanker om seg selv og omgivelsene sine. Det er evnen deres til å komme ut av de negative tankene, og over til et mer konstruktivt fokus, som er «hemmeligheten».

LES OGSÅ: Tipset som hjelper det ut av negativ tankegang

3. Fokuserer på belønningen, fremfor utfordringen

Etter vi har vært gjennom en utfordring, sitter vi som regel igjen med en form for belønning. Etter en tøff økonomisk periode, kjenner vi lettelsen over å ha kontrollen igjen. Om vi kjemper lenge for å få til noe - enten det er en ny jobb, et sunnere liv eller å kvitte oss med negative relasjoner - sitter vi til slutt igjen med mestringsfølelse.

- Mange ganger kan det være lurt å se for deg belønningen til deg selv i andre enden, når du synes at noe er mentalt krevende. Fremfor å tenke: «dette går aldri over», kan du heller forsøke å rette fokusert mot belønningen du vil få når du endelig er ferdig.

LES OGSÅ: Slik lykkes du med å nå målene dine - en gang for alle!

Til forsiden