Tur

Slik kan du GÅ deg i toppform

- 20 minutter i raskt tempo er alt du trenger, sier eksperten. Få supre turtips med UT-appen!

GÅ DEG I FORM: Det er absolutt mulig å komme i bedre form ved å gå på tur. Det beste for å gjøre dette er å få opp tempo og gå i kupert terreng - hvor du bruker mer av kroppens muskulatur.  Foto: Colourbox
GÅ DEG I FORM: Det er absolutt mulig å komme i bedre form ved å gå på tur. Det beste for å gjøre dette er å få opp tempo og gå i kupert terreng - hvor du bruker mer av kroppens muskulatur. Foto: Colourbox Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Når det er snakk om å «gå på tur», er det nok mange som ser for seg en rolig spasertur i parken, eller litt rusling i nærmiljøet.

Det å gå på tur kan imidlertid være så mye mer enn akkurat dét.

I tillegg til at du får vært ute i frisk luft – som er bra for både hode og kropp, kan faktisk det å gå på tur få deg i god form – så fremt du gjør det «riktig».

Få opp tempo

Det å tusle rundt i byen på lørdagsshopping kan riktignok være utmattende, men det skal litt mer til for at du skal komme i bedre form, samt få økt fettforbrenning og kondisjon av det.

Tempo er derfor en av tingene du bør være obs på, dersom du ønsker god treningseffekt av turen din.

- Hurtig gange og gjerne i kupert terreng vil kunne gi høy puls og forbedret kondisjon. Alt fra 20 minutter og oppover i raskt tempo et par-tre ganger i uken kan gi effekt. En annen fordel er at gåing krever lite restitusjon, så du kan gjøre det ofte, sier ernæringsterapeut og personlig trener Inge Thomas Ravlo, som er ernærings- og treningsfaglig ansvarlig for StudioDay-kjeden i Oslo, til KK.no.

Også KK.nos trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe mener du kan gå deg i bedre form.

- Gåturer er både sunt og effektivt. For å oppnå gode resultater ved å gå turer ville jeg prøvd å legge inn fire til fem turer hver uke, har hun uttalt.

LES OGSÅ: Gjør bærturen om til en kalorikiller

PÅ TUR: Det å gå på tur er både hyggelig og god trening. Ikke minst får du tilbragt tid ute i frisk luft, noe som er bra for både hode og kropp.  Foto: Getty Images/iStockphoto
PÅ TUR: Det å gå på tur er både hyggelig og god trening. Ikke minst får du tilbragt tid ute i frisk luft, noe som er bra for både hode og kropp. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Press deg i oppoverbakkene

I tillegg til å gå i park og byer, så er turer ved vann, strand og i fjellet/marka supereffektivt. I fjellet vil du også finne mer kupert terreng – som er kjempebra for å få opp pulsen og trene rumpe/lår.

Som oftest vil bakkene føles som en pest og en plage, men ved å gå hurtig oppover kan du faktisk triple antall kalorier du forbrenner. Dette gjør at ekstra magefett blir raskere borte, og at underkroppen styrkes.

Når du går med lengre skritt i oppoverbakke vil du i tillegg utfordre muskulaturen mer – særlig i lår, legger og rumpe.






LES OGSÅ: Sit-ups fjerner ikke magefett

enda mer ut av turen

Ina Garthe har tidligere kommet med flere tips og råd i forhold til hvordan du kan få bedre treningseffekt av turen din.

Her er noen av anbefalingene:

1. Intervaller
Du har helt sikkert fått med deg at intervalltrening er noe av det mest effektive du kan gjøre dersom du ønsker å komme i bedre form. Dette gjelder også på gåturene dine.

Hvis du varierer et rolig tempo med korte og raskere intervaller vil du nemlig kunne få opp tempoet uten å slite deg ut. Som resultat forbrenner du flere kalorier og blir kvitt ekstra magefett (og annet overflødig fett) raskere.

Klarer du å få inn for eksempel 10 minutter med intervaller i en 30 minutters gåtur, kan du doble kaloriforbrenningen.

Ved bruk av staver kan du øke forbrenningen med ytterligere 20 prosent (tips til hvordan du går «riktig» med staver finner du her!).

2. Fokuser på magen og hoftene
Dersom du ønsker å tone mageregionen på turen din, kan disse enkle tipsene gjøre at du forbrenner opptil fem ganger så mye magefett.

Gjør dette:
•1. Fokuser på å trekke magemusklene inn mot ryggraden mens du går. Forsøk å gjøre dette gjennom hele turen, men ikke hold pusten.
•2. Bruk hoftene. Forestill deg at beina dine går helt opp til navlen, og når et bein går fremover skal hoften også følge med. Denne lille øvelsen gjør at kroppen din roterer og at du aktiverer flere magemuskler i mageregionen.

LES OGSÅ: Så langt må du gå hver uke

NY TUR-APP: UT.no lanserte i april sin nye tur-app, som er gratis, på appstore. Appen gir deg alle de T-merkede sommerstiene og kvistede vinterløypene på gode turkart.
NY TUR-APP: UT.no lanserte i april sin nye tur-app, som er gratis, på appstore. Appen gir deg alle de T-merkede sommerstiene og kvistede vinterløypene på gode turkart. Vis mer

De beste turene med gratis-app

Er du en av dem som har lyst til å gå på tur, men aldri vet helt hvor du kan, eller bør gå?

Da kan den den UT-appen være noe for deg.






I forrige måned lanserte nemlig tur- og friluftsnettsiden UT.no (ekstern lenke), som er et samarbeid mellom Turistforeningen og NRK, en helt ny app for norske turentusiaster.

Appen – som er gratis og tilgjengelig i appstore, gir deg alle de T-merkede sommerstiene og kvistede vinterløypene på gode turkart.

Til nå er det tegnet inn nærmere 1000 turer i kartet, og like mange hytter og overnattingssteder. I tillegg er det lagt inn søkemulighet for 900 000 steder i Norge - så alle skal kunne finne turer og hytter i sitt nærområde.

Du kan også kommentere og dele alle turforslagene og hyttene med dine turvenner på sosiale medier eller epost.

LES OGSÅ: Dette bør du vite om gnagsår

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer