TRIPP TRAPP: Tar du heisen, eller velger du trappen? Sistnevnte kan nemlig gi bakdelen din en fordel. Foto: DragonImages - Fotolia
TRIPP TRAPP: Tar du heisen, eller velger du trappen? Sistnevnte kan nemlig gi bakdelen din en fordel. Foto: DragonImages - Fotolia Vis mer

Rumpetrening

Slik kan du gå deg til sprettrumpe

Dropp heisen, ta trappen. Her er triksene for maksimal effekt.

Publisert

Det å trene hardt 1-2 ganger i uka er vel og bra, men dessverre er det sjeldent at dette er nok dersom man har en ellers så stillesittende hverdag. 

– I de siste årene har det kommet stadig flere studier som bekrefter nettopp dette. I tillegg til å trene bør vi bli flinkere til å bryte opp stillesittingen med litt hverdagsaktivitet, det vil gi mange fordeler, sier treningsekspert i Mykje Meir, Yngvar Andersen til KK.no.

– Bare det å få rørt litt på seg innimellom i løpet av dagen kan ha en svært positiv effekt på både blodsukker og fettforbrenning. I tillegg til at dette også vil kunne minske risikoen for typiske nakke og ryggproblemer.

Mye stillesitting er rett og slett helsefarlig, og det vil hvert fall ikke gi deg drømmerumpa.

Heldigvis trenger det ikke være så fryktelig vanskelig å innlemme litt mer bevegelse i hverdagen. Og dersom du ønsker sprettrumpe, så er faktisk alt som skal til å ta trappen når du er på jobb – hver dag

Én trapp blir mange trinn

Vi møter på valget mellom trapp, heis og rulletrapp nesten hver eneste dag.

Det er med andre ord ikke vanskelig å finne en trapp å gå i, og denne kan bli ditt mest brukte treningsapparat dersom du er konsekvent.

LES OGSÅ: Dette bør du gjøre en gang i timen

– Tid er sjelden en hindring for å ta trappen. De aller fleste har en trapp på jobben, og her til lands er det sjeldent snakk om skyskrapere som skal bestiges, men heller et par etasjer eller tre. Og siden du likevel må bruke tid på å vente på heisen, vil du sjeldent tape tid på å ta trappen.

– Hvis du konsekvent velger trappen hver dag vil du lett kunne nå 100.000 trappetrinn i året. Det er ganske mye når man ser slik på det, og det er god motivasjon. I tillegg vil det absolutt kunne gi deg god effekt på både kondisjonen og muskulaturen, forteller Andersen.

Han legger til at litt bevegelse i løpet av arbeidsdagen er en fin avkobling for kropp og sinn, og kan derfor hjelpe godt på oppmerksomheten, konsentrasjonen og kreativiteten din på jobb.

LES OGSÅ: Fem ting som senker forbrenningen

Teknikker for ekstra spretten stuss

Det er først og fremst viktig at du velger trappen foran heisen, men det er også noen triks du kan ty til for å få maksimal effekt på turene opp trappa.

FLERE TRINN: Ved å ta flere trinn om gangen blir det litt tyngre, og musklene får mer motstand. Foto: Stine Helén Tunstrøm
FLERE TRINN: Ved å ta flere trinn om gangen blir det litt tyngre, og musklene får mer motstand. Foto: Stine Helén Tunstrøm Vis mer

– Ta lange skritt opp trappen, gjerne to-tre trinn om gangen, og dra deg opp med fremre bein. Dette er litt tyngre enn å gå vanlig, og tar godt på rumpemuskulaturen, sier han.

En annen metode er å gå sidelengs opp trappen, også her med lange skritt. Hvor mange trinn du klarer om gangen kommer an på høyden din, men sørg gjerne for å ta en etasje for hver side.

LES OGSÅ: Treningen som former rumpa

SIDELENGS: Bilde til venstre viser startposisjonen. Dra deg opp med den foten som står øverst i trappen, og løft samtidig den andre foten opp og forbi til trappetrinnet over. Foto: Stine Helén Tunstrøm
SIDELENGS: Bilde til venstre viser startposisjonen. Dra deg opp med den foten som står øverst i trappen, og løft samtidig den andre foten opp og forbi til trappetrinnet over. Foto: Stine Helén Tunstrøm Vis mer

– Når du går sidelengs starter du med å sette den øverste foten to trinn opp (eller tre om du klarer). Dra deg opp med den foten som står øverst i trappen, og løft samtidig den andre foten opp og forbi til trappetrinnet over. Nesten som når man står på skøyter og skal rundt en sving.

Det er også effektivt å hoppe opp noen trinn dersom du klarer det, og selv om du bruker høye hæler på jobb bør du ikke la dette være en hindring for å løpe opp trappen.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer