SOMMER OG KOS: Sommer betyr god mat og drikke for mange av oss. FOTO: Shutterstock
SOMMER OG KOS: Sommer betyr god mat og drikke for mange av oss. FOTO: ShutterstockVis mer

Sunne vaner:

Slik kan du lettere komme tilbake til gode rutiner etter sommerferien

Og derfor bør du være ekstra oppmerksom på sug etter alkohol etter ferien.

Sommerferie går for veldig mange hånd i hånd med god mat og drikke. Sydenferie, sommerfester og late dager betyr ofte grillmat, iskrem, vin, godteri eller chips. Og det er selvfølgelig helt innafor å kose seg i ferien, men kanskje du synes det er vanskelig å finne tilbake til de gode vanene nå som hverdagen er i gang igjen?

KK har tidligere skrevet om hvordan hjernen vår foretrekker søt og energitett mat. I tillegg forsterker kulturen vår dette ved at vi gjerne kobler usunn mat til positive følelser og opplevelser - for eksempel sommer og ferie. En øl i sola eller en deilig burger gjør ofte en skikkelig deilig sommerdag enda bedre.

Enkelte matvarer, som junkfood, iskrem og brus, kan faktisk være avhengighetsskapende. Så, hvordan kan vi best riste av oss suget etter usunn mat etter en lang sommerferie? Og bør du være ekstra obs dersom du har drukket mye alkohol i det siste?

LES OGSÅ: Enkelte opplever mer søtsug

Ha sunn mat i tilgjengelig

De gode nyhetene er at det ikke er de store grepene som skal til for å hjelpe deg selv og familien din til å spise litt sunnere etter ferien. Det sier ernæringsfysiolog, skribent og yogalærer Gunn Helene Arsky til KK. Det er ikke sikkert du trenger å gjøre større grep enn å faktisk ha sunn mat tilgjengelig.

- Det handler ofte om å ha de rette råvarene tilgjengelig idet du blir sulten. Da er det lettere å ikke gripe til raske, mindre sunne løsninger, sier Arsky.

Hun har noen tips til hvordan du kan forberede deg hjemme, og hvilke matvarer du burde velge, slik at du lettere kan finne tilbake til den sunne hverdagen:

Fyll grønnsaksskuffen: Det er mye god helse i de rimeligste grønnsakene våre. Fyll opp med løk og purre, grønnkål, brokkoli, blomkål og tomater (de skal være på kjøkkenbenken), paprika, chili, ingefær, beter, selleri.

Fyll opp tørrvarelageret: Bønner, linser, kikerter, tørket frukt, chiafrø, linfrø, grovt knekkebrød, havregryn, fullkornsris, makrell i tomat, hermetiske tomater… alt gjør det lettere å spise sunt, og det raskt!

Fyll opp kjøleskapet: Mager melk, cottage cheese, skyr, egg, juice (gjerne grønnsaksjuice), vann med fruktbiter i – og ferdig oppkuttet frukt! Har du dette klart, blir måltidene bra. Ha gjerne litt laks, skinke, kyllingfilet eller annet på lur også, men velg magert!

Fyll opp fruktfatet: Epler, pærer, klementiner, appelsiner, ananas, kiwi – alt er sunt på sin måte! Og så mye smartere snacks enn godteri.

I tillegg mener Arsky det er er lurt å planlegge for søtsug.

- Ha en kurv bær klar når søtsuget kommer. Spis dem som de er, eller dypp dem i mager vaniljekesam. Har du planlagt, er det færre feller å gå i. Reduser på alkoholen: Om du ønsker å drikke noe som smaker «voksent», men som ikke inneholder alkohol, kan du prøve kombucha, bionade eller alkoholfri cider.

Andre gode knep for å minske søtsuget kan være å handle på full mage, og å planlegge hva du skal kjøpe før du kommer til butikken. (Psst... Her finner du hele 17 tips for å minske søtsuget!)

LES OGSÅ: Ja, du kan bli avhengig av sukker

GOD MAT: Sommeren byr ofte på mye grillmat og andre godsaker. FOTO: Shutterstock
GOD MAT: Sommeren byr ofte på mye grillmat og andre godsaker. FOTO: Shutterstock Vis mer

Vi drikker mer i sommerferien

Kanskje ble det en del alkohol i løpet av ferien også. Øl og vin hører ofte med festivaler, sommerfester og grilling i parken. Om du synes du det er vanskelig å kutte ned alkoholbruken etter ferien, kan det være lurt å ta noen grep.

Randi Hagen Eriksrud, som er generalsekretær i Av-og-til, forklarer at mange av oss drikker mer i ferien enn vi gjør til hverdags.

- På sommeren endrer mange av oss på drikkevanene våre. Vi skal ikke på jobb dagen etter, barna skal ikke kjøres i barnehagen og vi vil unne oss litt ekstra. Resultatet er at vi drikker oftere, og vi drikker mer enn vi gjør til vanlig. Det ser vi på salgsstatistikken. Salget av alkohol øker hver sommer, spesielt når det er godt vær, sier Eriksrud.

I en undersøkelse Respons har utført for Av-og-til i juni 2019 svarer over halvparten (56 prosent) at de drikker alkohol oftere i sommerferien enn ellers i året. En av fire (24 prosent) sier de drakk alkohol fem dager i uka eller oftere i ferien.

GENERALSEKRETÆR I AV-OG-TIL: Randi Hagen Eriksrud. FOTO: Av-og-til
GENERALSEKRETÆR I AV-OG-TIL: Randi Hagen Eriksrud. FOTO: Av-og-til Vis mer

- Kan man oppleve et lite sug etter alkohol når man er tilbake i hverdagen?

- Alkohol er vanedannende, og mange kan merke at det er litt vanskelig å komme tilbake til hverdagen etter ferien. For de fleste går overgangen helt fint, men for noe kan dessverre en fuktig sommer være starten på et alkoholproblem, sier Eriksrud.

I begynnelsen handler det sjeldent om overstadig beruselse, understreker Eriksrud, og den det gjelder oppfatter ikke at han eller hun er i ferd med å utvikle problemdrikking.

- Det handler jo bare om at i ferien må det være lov å kose seg litt ekstra, at en god flaske hvitvin følger et godt måltid eller en annen hendig unnskyldning. Ofte innser man først at man har et problem lenge etter at avhengigheten er etablert.

Om du ønsker å legge bort alkoholen, men synes det er vanskelig, bør du få oversikt over hvor mye du drikker, og hvordan du drikker. Eriksrud sier at flere vil bli overrasket over hvor mange anledninger de har drukket og hvor stort forbruket faktisk er blitt.

- Det er også lurt å bestemme seg på forhånd om man skal drikke og eventuelt hvor mye man skal drikke i situasjoner der man tidligere har pleid å ta seg noen glass. Ofte er det lettere å stoppe seg selv fra å drikke glass tre, fire og fem hvis du allerede har bestemt deg for at i dag er grensen på maks to.

ALKOHOL: Mange av oss drikker mer alkohol i ferien. FOTO: Shutterstock
ALKOHOL: Mange av oss drikker mer alkohol i ferien. FOTO: Shutterstock Vis mer

Om du synes det er vanskelig å takke nei til alkohol i sosiale settinger, kan det være lurt å unngå typiske drikkesituasjoner i en periode, råder Eriksrud. For eksempel kan du foreslå sosiale aktiviteter som ikke har alkohol som hovedingrediens.

- Antagelig er det flere i vennegjengen som setter pris på noen alkoholfrie aktiviteter innimellom.

LES OGSÅ: Svært mange voksne føler de må unnskylde at de ikke drikker

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: