Christine Otterstad

Slik kan du «lure» hjernen din til å tro at du er selvsikker og sterk

Jepp, det er mulig, skriver KK-coach Christine Otterstad.

<strong>POWER POSE DEG TIL SELVTILLIT:</strong> Ifølge professor Amy Cuddy - og KK-coach Christine Otterstad, kan en power pose, som det å strekke hendene høyt i været, før du skal prestere, gi deg en følelse av selvtillit.  Foto: Shutterstock / Pressmaster
POWER POSE DEG TIL SELVTILLIT: Ifølge professor Amy Cuddy - og KK-coach Christine Otterstad, kan en power pose, som det å strekke hendene høyt i været, før du skal prestere, gi deg en følelse av selvtillit. Foto: Shutterstock / Pressmaster Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du noen gang skullet lede et møte, holde en presentasjon, eller kanskje tatt en telefonsamtale som du har gruet deg til lenge, og så opplever du at det går akkurat som du fryktet på forhånd? 

De fleste av oss opplever fra tid til annen at vi går på en smell i situasjoner som er vanskelige og ofte ganske viktige. Slike situasjoner krever i utgangspunktet at vi yter vårt beste, men så opplever vi at vi rett og slett faller igjennom. Vi underpresterer når vi egentlig burde levert det beste vi kan. Dette er surt selvfølgelig, når vi vet at vi kan bedre, men akk så menneskelig.

LES OGSÅ: Hvorfor mister jeg all selvtillit i det jeg tar på meg bikinien?

 Hvorfor er det sånn at selv om vi har øvd og forberedt oss, så presterer vi ikke bra?

Ja, for noe av det som gjør oss menneskelige, er at vi fra tid til annen ødelegger for oss selv. Med skjelvende stemme og røde skinn står vi og opplever at den talen vi har grudd oss til så lenge, blir akkurat like ille som vi fryktet. Det mangler i grunn bare at publikum begynner å kaste råtne tomater. Eller du sitter i det viktige jobbintervjuet du har forberedt deg så godt til de siste ukene og opplever at du stotrer og stammer og får spørsmål du slett ikke har forberedt deg på.  Hvorfor er det sånn at selv om vi har øvd og forberedt oss, så presterer vi ikke bra? Og ikke minst, hva kan vi gjøre for å unngå at det skjer? Vi mennesker er i stor grad styrt av følelser. Når disse følelsene får lov til å ta overhånd, så kan det faktisk gå galt. Det er derfor viktig å gjøre et godt forarbeid på det følelsesmessige plan og ikke bare på det praktiske plan. 

LES OGSÅ: 5 ting du bør si til deg selv hver dag

Noe av det viktigste du kan gjøre, er å sette deg inn i en god mental tilstand før du går på scenen, går inn i møtet eller tar den viktige telefonsamtalen. En riktig mental tilstand får fram det beste i deg, verken mer eller mindre, og dette er noe du faktisk kan lære. Ved å innta en stilling som hjernen din forbinder med selvsikkerhet og styrke, lurer du den til å tro at du er nettopp selvsikker og sterk. 

Professor Amy Cuddy ved Harvard Business School har i en årrekke forsket på hva kroppsspråket gjør med følelsene våre. Svaret hun kom fram til, var at man KAN faktisk jukse seg til selvtillit gjennom «power posing».

LOGSÅ: Disse rådene har hjulpet meg gjennom mer enn en lang sommerferie

Ved å innta en stilling som hjernen din forbinder med selvsikkerhet og styrke, lurer du den til å tro at du er nettopp selvsikker og sterk

En «power pose» er når vi for eksempel strekker armene i været og jubler over noe vi har gjort bra. Bevegelsen er faktisk universell, og det er plantet dypt inne i oss at vi strekker hendene i været, setter hendene i siden eller sitter tilbakelent med hendene bak hodet når vi føler oss selvsikre.

Amy Cuddy oppdaget at når testpersonene hennes sto eller satt i slike power poses, sank kortisolnivået. Dette bidro til at testpersonene håndterte stress på en bedre måte. De som gjorde det motsatte, altså sank sammen, tittet i gulvet og lutet nakken, opplevde et høyt stressnivå. Se video av det her: 

Personlig går jeg aldri inn på en scene uten å ha tatt meg tid til å stå i en «power pose» i to minutter. Det roer og styrker meg hver eneste gang.

Dette betyr, kjære venn, at du faktisk KAN jukse deg til høyere selvtillit i situasjoner der du vanligvis er stresset. Rett deg opp, stå i en power pose i rundt to minutter, og kjenn hvordan selvtilliten øker og stresset synker før du trer inn på scenen eller går inn i jobbintervjuet du har gruet deg til. Dette vil ikke bare roe kroppen din fysisk, men også rette fokuset på oppgaven du skal gjøre. Lykke til!

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer