TAKLE KRISESITUASJONER: Visste du at det er mulig å trene seg opp til å kunne takle krisesituasjoner bedre? I denne saken har eksperten gitt oss sine beste tips.  Foto: Shutterstock / Photographee.eu
TAKLE KRISESITUASJONER: Visste du at det er mulig å trene seg opp til å kunne takle krisesituasjoner bedre? I denne saken har eksperten gitt oss sine beste tips. Foto: Shutterstock / Photographee.eu
Krisesituasjoner

Slik kan du «trene» deg opp til å takle krisesituasjoner bedre

- Viktig å ha en handlingsstrategi klar i hodet, sier eksperten.

Vi har alle våre bekymringer - noen frykter terrorangrep og skytedramaer, mens andre redde for å bli voldtatt eller angrepet med kniv. Du kan aldri vite når en krisesituasjon vil finne sted - slik er det bare. Men - du kan faktisk trene deg opp til å håndtere dem bedre. 

LES OGSÅ: Er du redd for døden?

Viktig å ha en handlingsstrategi i hodet  

Dette kan Atle Dyregrov, som er spesialist i klinisk psykologi og en av grunnleggerne av Senter for Krisepsykologi i Bergen, bekrefte. 

- Vi vet det er mulig! Dersom du har øvd inn en handlingsstrategi og gått gjennom den med deg selv i hodet ditt, vil hjernen din i krisesituasjoner kunne mobilisere den.

På samme måte som vi kan få fysisk styrke og ekstra krefter i krisesituasjoner, kan vi på den mentale siden aktivere det vi har hørt, lært, sett og trent på slik at vi kan tilpasse reaksjonen vår bedre til situasjonen vi befinner oss i. 

- Jeg har møtt mange mennesker som har overlevd farlige situasjoner ved bruk av lærdom og erfaringer. 

- For eksempel har kvinner større sjanse for å overleve et overfall dersom de har trent i hodet sitt på hva de skal gjøre - de må vite at skrittet til menn er ømfintlig og at det å sette kneet der uskadeliggjør angriperen raskt. 

MENTAL TRENING: Eksperten forteller at det fult mulig å trene seg opp til å takle krisesituasjoner bedre. Det viktigste er at du har klekket ut en god handlingsstrategi i hodet. Foto: Shutterstock / SpeedKingz
MENTAL TRENING: Eksperten forteller at det fult mulig å trene seg opp til å takle krisesituasjoner bedre. Det viktigste er at du har klekket ut en god handlingsstrategi i hodet. Foto: Shutterstock / SpeedKingz Vis mer

LES OGSÅ: Viktig huskeregel hvis du havner i en terrorsituasjon

Pusteøvelser kan hjelpe deg å tenke klart  

Selv om du har trent på ulike situasjoner mentalt, er det viktig å vite at vi ikke alltid opptrer som forventet. 

- Noen reagerer annerledes enn de hadde sett for seg i slike situasjoner. Noen ganger kan nemlig frykten eller følelsen av at du ikke kan påvirke situasjonen bli så stor at du ikke er i stand til å gjøre noe – du fryser til. 

- Men hvis du har tenkt på en lignende situasjon og har gjennomgått hva du skal gjøre i hodet ditt som en slags mental trening, er det større sjanse for at du skal greie å gjøre noe. Noe av det som er viktigst for oss mennesker er nemlig å ha tro på at vi kan håndtere situasjonen – det øker overlevelsessjansen vår. 

Dersom du er en av dem som har lett for å miste kontrollen når noe uventet skjer, anbefaler Dyregrov deg å fokusere på pusten din.  

- Når den kroppslige aktiveringen blir for høy, er man nesten ikke stand til å håndtere følelsene sine. En enkel teknikk er å puste dypt inn gjennom nesen og holde pusten i noen sekunder, for så å puste rolig ut gjennom nesen igjen. Så venter du noen sekunder med å puste inn igjen. 

Gjør du dette fire til fem ganger roer du kroppen din ned. 

- Denne metoden bruker blant annet innsatspersonell hvis de blir for aktiverte under stressende situasjoner. Det kan også hjelpe å snakke rolig til seg selv– si at du må roe deg helt ned og finne en klok løsning på situasjonen du befinner deg i. 

HANDLER SPONTANT: I enkelte krisesituasjoner har man ikke tid til å tenke over hva man skal gjøre og må handle spontant. Da hjelper hjernen vår oss å finne en løsning på problemet. Foto: Polaris
HANDLER SPONTANT: I enkelte krisesituasjoner har man ikke tid til å tenke over hva man skal gjøre og må handle spontant. Da hjelper hjernen vår oss å finne en løsning på problemet. Foto: Polaris Vis mer

LES OGSÅ: Slik kan du tenke deg lykkeligere

Har ikke alltid tid til å tenke 

Videre forteller eksperten at det imidlertid ikke er alltid man har tid til å tenke over hvordan det er lurest å handle. 

- Det er ikke alle situasjoner vi kan håndtere godt, da noen oppstår så fort at det ikke er tid til vurdering, for eksempel hvis en bombe går av i nærheten av deg eller hvis en kollega faller om med hjertestans - da må du handle spontant. 

En god ting er at vi får ekstra tid, da det i slike situasjoner føles som om tiden står stille.

- Mange sier at de ser hele livet sitt passere i løpet av noen sekunder i krisesituasjoner. Dette skyldes at hjernen simultant jobber med flere søk etter informasjon som kan nyttes, og noen ganger blir vi av en eller annen grunn vitne til disse søkene – de blir mer bevisste. 

- I slike situasjoner hjelper hjernen oss ved at den stiller til rådighet erfaringene vi har og kobler dem sammen med den informasjonen den får fra omverdenen. Så skyver den frem et forslag til en løsning. Så hvis du har trent og tenkt på noe mange ganger så gjør vi det spontant fordi det er gjennomtrent.

Videre forteller Dyregrov at et godt eksempel på dette er trening på livreddende førstehjelp. Har du selv gjennomgått eller sett dette utført da du for eksempel gikk på ungdomsskolen er sjansen stor for at hjernen din vil kunne bringe denne lærdommen tilbake i en situasjon du har bruk for den. 

- Det er dette jeg mener med mental mobilisering, ting vi har trent på er tilgjengelige for oss i reelle situasjoner. Det er derfor det er viktig for oss å trene på hva vi skal gjøre ved krisesituasjoner. Jeg anbefaler alle å tenke gjennom hva man skal gjøre hvis det skjer noe – tenk ut løsningen på ulike krisesituasjoner som kan oppstå. 

- Når det er sagt så skal vi ikke gå å tenke på dette mye, for da sliter det både på kropp og sjel, sier han. 

Til forsiden