POLLENALLERGI?: Jo, du kan trene likevel, så lenge du tar visse forholdsregler.  Foto: Syda Productions - Fotolia
POLLENALLERGI?: Jo, du kan trene likevel, så lenge du tar visse forholdsregler. Foto: Syda Productions - Fotolia Vis mer

Trening

Slik kan du trene med pollenallergi

Du MÅ ikke sitte inne - her er 5 smarte tips!

KK.NOSliter du med pollenallergi?

Da kan nok det varme været vi har hatt de siste dagene (hvert fall på sør- og østlandet) være ganske begredelig for deg. 

Det er nemlig høysesong for pollen akkurat nå, og fint vær med høy temperatur gjør ikke saken bedre. 

Jo, du kan trene ute

Likevel er det faktisk ikke slik at du holde deg inne, eller kutte treningen om du sliter med disse allergiene. 

- Pollenallergi bør ikke være en unnskyldning for å redusere den fysiske aktiviteten. Det gjelder bare å tenke gjennom potensielle trøblete faktorer som kan oppstå, forteller kommunikasjonssjef Bo Gleditsch i Asma og Allergiforbundet til KK.no: 

Cirka én million nordmenn har pollenallergi, og mange kvier seg for å ta turen utendørs når vårsola skinner og alt levende ute våkner fra dvale.

For med fjorårets vår friskt i minne med røde, kløende øyne og rennende nese kan det føles like greit å bli inn. 

RØD NESE OG SVIENDE ØYNE?: Pollenallergi kan være utrolig plagsomt.  Foto: razyph - Fotolia
RØD NESE OG SVIENDE ØYNE?: Pollenallergi kan være utrolig plagsomt. Foto: razyph - Fotolia Vis mer

Men med disse tipsene fra Asma og Allergiforbundet i bakhode er ingen grunn til å la pollen stoppe vårens løpeturer!

LES OGSÅ: Derfor får du allergier i voksen alder

1. Løp om morgenen eller kvelden

Pollenspredningen er størst midt på dagen på varme dager. Legg derfor heller løpeturen til morgen eller kveld, da er spredningen lavest. 

- En regnfull dag er faktisk det beste løpeværet for deg med pollenallergi, da er det minst spredning, forteller Bo. 

2. Følg med på pollenvarselet

Sjekk Pollenvarsel.no eller last ned appen til din telefon, da er du alltid oppdatert på spredningen i ditt område. 

- Hvis du skal bedrive hard intervalltrening og annen kondisjonstrening, er det lurt å unngå å gjøre dette midt i den verste pollenspredningen. Vær forsiktig med intensiv trening ute når spredningen er stor, råder Bo.

LES OGSÅ: Er det pollenallergi eller forkjølelse?

3. Unngå sterkt forurensede områder

Luftforurensning forsterker pollenets allergener egenskaper. Har du muligheten bør du unngå løperute i nærheten av motorvei eller trafikkerte områder.

4. Lytt til kroppen

Når pollenallergien slår inn føler man seg sliten og orker mindre enn ellers.

SLAPP OG SLITEN?: Ta hensyn til allmenntilstanden din, føler du deg veldig slapp og sliten, så kan det være greit å droppe treningen midt i pollensesongen.  Foto: REX/GARO/PHANIE/All Over Press
SLAPP OG SLITEN?: Ta hensyn til allmenntilstanden din, føler du deg veldig slapp og sliten, så kan det være greit å droppe treningen midt i pollensesongen. Foto: REX/GARO/PHANIE/All Over Press Vis mer

Hva kroppen tåler av fysisk anstrengelser er individuelt og det er du som kjenner kroppen din best, mener Bo. Kjenner du deg trett og uopplagt holder det kanskje med en gå tur? Med nedsatt allmenntilstand orker man også mindre enn ellers. 

Det kan gjøre vondt verre og man får uansett ingen treningseffekt dersom allmenntilstanden er sterkt nedsatt. 

Bo anbefaler at man lytter til kroppen. Jo hardere du trener, desto mer luft inhalerer du. Når du puster inn mer luft, trekker du også mer av allergenene ned i lungene. Det gjelder det samme som for pollen som for forurenset luft. 

- Husk, ubehandlet pollenallergi kan på sikt gi astma så ta alltid signalene fra kroppen på alvor, råder Bo.

Det å være i god fysisk form vil ikke redusere pollenallergisymptomene, men det vil kunne gi bedre sykdomsmestring.

LES OGSÅ: Allergien som er et økende problem

5. Pollenmaske og forbyggende medisiner

Sliter du med hypersensitivitet for pollen kan pollenmaske være en god investering. Denne masken filtrerer luften og gjør løpeturen bedre. Noen synes de er greie å løpe med, andre synes de blir litt klamme. 

- Har du pollenallergi er det svært viktig å ta forebyggende medisiner hver dag, som anvist av din lege, husk å starte den en uke før spredning. Dette gjelder særlig i pollensesongen, legger Bo til. 

Dersom du trenger medisin før fysisk aktivitet, skal denne tas minst 15 minutter før økten begynner.

Dessuten må du alltid varme opp godt før du setter i gang for fullt. Husk for øvrig at du tar med deg pollen inn etter å ha vært ute. Pollen fester seg i hår og klær, så vask deg alltid når du har vært ute. 


6 symptomer på at du har pollenallergi:

•Gjentakende vårforkjølelse kan være faktisk være pollenallergi 
•Ved pollenallergi renner nesen, den klør, tetner til, samt at man nyser. 
• Også øynene kan renne, klø og hovne opp. 
•Generell trøtthet og uopplagthet følger også med allergien. 
•Om man opplever kløe eller ubehag i munn og svelg av grønnsaker/frukter kan det også, potensielt, ha med pollenallergi å gjøre, såkalt kryssallergi. 

Snakk med fastlegen din og avtal å få tatt en allergitest 

Kilde: Asma og Allergiforbundet

 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: