TRENING: – For mange vil tilfredsstillelsen ved trening bli betydelig større om de nøyer seg med å følge 
 følelsene, er mer spontane og trener akkurat passe, sier Lovisa. FOTO: NTBScanpix
TRENING: – For mange vil tilfredsstillelsen ved trening bli betydelig større om de nøyer seg med å følge følelsene, er mer spontane og trener akkurat passe, sier Lovisa. FOTO: NTBScanpix Vis mer

Trening:

Slik kan du unngå de typiske treningsfellene

Gi deg selv tid, tren det du liker og la lysten styre. Treningsprofilen Lovisa Sandström forteller deg hvordan du unngår sju vanlige feller på veien mot gode treningsvaner.

Publisert

1. Skap tid for endring

Problem: Du orker ikke eller glemmer å frigjøre tid – og få luft – til å få utbytte av trening, nye vaner og oppførsel.
Lovisas løsning: Fjern forpliktelser, senk kravene til deg selv for hva du skal utføre. Kartlegg hverdagen din. Hva bruker du tid på i løpet av en vanlige dag, time for time? Hvilke timer har et innhold som du:

Kan du ut fra denne kartleggingen se hva du kan ta bort eller forandre på for å skape mer rom for sunne valg?

2. La motivasjonen vokse

Lovisa Sandström har skrevet boken «Bli hälsoklok». FOTO: Kajsa Göransson
Lovisa Sandström har skrevet boken «Bli hälsoklok». FOTO: Kajsa Göransson Vis mer

Problem: Du tror at det skal gå lett og forstår ikke hvorfor du ikke lykkes når «alle andre gjør det».
Lovisas løsning: Ta helseprosjektet ditt på alvor ved å sette av tid og energi til å endre vanene dine. Motivasjonen vokser om du gjennomfører selv om du ikke har lyst. Det betyr at du må skape struktur og rammer for å dra i gang motivasjonen, som senere kommer til å akselerere av seg selv.

3. Finn rett treningsform

Problem: Du fokuserer mer på resultat enn på lyst og prosess.
Lovisas løsning: Fokuser på treningsformer som du liker, tren der du trives, unngå treningssenteret om du ikke liker det. For mange vil tilfredsstillelsen ved trening bli betydelig større om de nøyer seg med å følge følelsene, er mer spontane og trener akkurat passe.

Sett av et par uker til å prøve ulike treningsformer, rør på deg i ulike miljøer og på ulike tidspunkt i løpet av dagen. Det er vanskelig å vite hva man liker når man ikke har prøvd!

Fokuser på treningsformer som du liker! FOTO: NTB scanpix
Fokuser på treningsformer som du liker! FOTO: NTB scanpix Vis mer

4. Gjør det enkelt

Problem: Du søker motstand og friksjon snarere enn det som kjennes lett, fordi du tror at det som er lett, er mindre verdt enn det som er vanskelig.
Lovisas løsning: Du kan få bra resultat av trening, mosjon og nye vaner uten å måtte gjøre ting som er ukomfortable, så lenge du i det hele tatt gjør noe i løpet av noen uker. Trening trenger ikke å være kjedelig for å gi resultater.

Mange tror at jo mer, hardere og jo mer svett, desto bedre. Men å søke effekt framfor motstand er mer holdbart på lengre sikt. Det innebærer antakelig at alle treningsprogram som selges inn som det mest optimale, mest effektive og raskeste for å komme i form, ikke er det som kommer til å forandre hverdagen din på sikt.

5. Mal fram drivkraften

Problem: Du setter deg urealistiske mål
Lovisas løsning: Tenk over hvordan du vil at din drømmehverdag skal se ut. Kan du finne drivkraft der for å gjøre små forbedringer i livsstilen din? Å ha et bilde av målet sitt er viktig for all type motivasjon. Det kan være i form av en følelse du ønsker å ha på søndagskvelden, en scene som utspiller seg inni deg, å klare å holde ut en hel dag i skibakken sammen med barna dine, eller å være smertefri i ryggen i løpet av arbeidsdagen. Finn bildet av målet ditt framfor et spesifikt trenings- eller kostholdsmål.

6. Varier treningen din

Problem: Du gjør som du pleier å gjøre og risikerer derfor å gå lei.
Lovisas løsning: Varier treningen og hverdagsmosjonen din. Tren ulike steder, varier mellommåltidene dine, og tenk over hvor ofte du må skifte fokus for å beholde motivasjonen. Finn hjelp i et treningsprogram.

Det finnes ingen regler for hvordan trening eller fysisk aktivitet skal foregå, se ut eller være. Hvis du har mislyktes mange ganger tidligere, så prøv å gjøre det motsatte denne gangen!

7. Få hjelp fra omverdenen

Problem: Du tror at din egen motivasjon og drivkraft til endring skal være nok uten at du overhodet trenger å gjøre noen forandringer i nærmiljøet ditt. Lovisas løsning: Så lenge du har samme partner og venner, handler i samme butikk og jobber på samme sted, kommer det til å bli vanskelig å forandre oppførsel, tanker og følelser.

Å trene opp disiplin eller karakter er vanskelig, kanskje til og med umulig for mange. Å forandre miljøet rundt seg er betydelig lettere. Om du synes at det er tøft å stå imot fristelser i matbutikken, så bestill mat på nettet. Hvis du synes det er vanskelig å huske på å ta pauser i løpet av arbeidsdagen, så be kollegaen din om å minne deg på det. Å endre sine nærmeste omgivelser for å få det bedre, innebærer kanskje at du må gjøre drastiske forandringer: bytte jobb, avslutte forhold eller flytte. Det kan høres dramatisk ut, men jeg kan love at det er få som angrer på forandringer som gjør at de får det bedre og føler seg gladere.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer