FISK: Omega 3 fra havet er bra for hjernen. FOTO: NTB Scanpix
FISK: Omega 3 fra havet er bra for hjernen. FOTO: NTB Scanpix
Fisk:

Slik kan fiskemiddagene holde hjernen din frisk

- Har vist seg å kunne være med på å utsette utviklingen av demens, sier ekspert.

Fisk er sunt, og Helsedirektoratet anbefale at vi spiser fisk til middag to til tre ganger i uken, noe som tilsvarer mellom 300 og 450 gram. Minst 200 gram av dette bør være fet fisk. Og det er gode grunner til å gjøre fiskemiddagene til faste ukentlige innslag. Det å inkludere fisk i kostholdet er forbundet med alt fra bedre konsentrasjon til forebygging av demens, og effekten forskes stadig på.

- Fisk skiller seg ut som matvare ved at den inneholder næringsstoffer som du ikke får så mange andre steder, forteller Bente Elisabeth Torstensen, som er divisjonsdirektør ved matforskningsinstituttet Nofima.

Mager fisk er en viktig kilde til jod og det gjøres mye forskning på jod og effekten på hjernefunksjon. Vi vet blant annet at inntak av jod hos gravide er viktig for utviklingen av hjernen til fostre.

Fet fisk er som kjent full av omega 3, og Torstensen forteller at hjernen vår er helt avhengig av disse fettsyrene.

- Marine omega 3-fettsyrer er helt spesielle og bortsett fra fisk så får du det kun fra alger. I omega 3-fettsyrene er det spesielt DHA-fettsyrer som har en spesiell rolle for strukturen i hjernen. De er viktig byggeklosser for hjernen og de er viktige for signalstoffer i hjernen, sier Torstensen.

LES OGSÅ: Så mye energi bruker hjernen din hver dag

Kan utsette utviklingen av demens

Også lege og professor i alderspsykiatri, Knut Engedal ved Norsk kompetansetjeneste for aldring og helse, forteller at det å spise nok fisk har vist seg å være gunstig for hjernen, og også at det kan være med på å utsette utviklingen av demens.

- I en undersøkelse gjort i Bergen, med personer over 70 år, ble maten registrert, og det viste seg at de som spiste fet fisk presterte bedre på psykologiske tester, forteller han.

Hvor stor effekt dette har vet man imidlertid ikke, og det er heller ikke bevist at jevnlige fiskemiddager holder demenssykdommen borte. Man mener imidlertid at man med et sunt kosthold kan utsette utviklingen av sykdommen, og mye tyder altså på at fiskemiddager er viktige.

- Det er også gjort studier der deltagerne spiste fisk, men der de også syklet på ergometersykkel, og gjorde kognitiv trening, og da viste det seg at dette sammen kan redusere risikoen.

I den finske studien var 1260 personer i alderen 60 til 77 år med økt risiko for demens deltakere, og den skal være den første store kliniske studien som viser at en pakke satt sammen av rett kosthold, trening og sykdomsbehandling kan bremse kognitiv svikt hos de med økt risiko for demens.

- Når vi har det vi i Norge kaller en sunn livsstil, så viser det seg at det har en viss forebyggende effekt. En annen ting som har effekt er det å utdanne seg hele livet – å lære mye nytt, forteller Engedal.

LES OGSÅ: - Flere yngre får demens og i ung alder vil sykdommen utvikle seg raskere

USIKKER PÅ EFFEKTEN: Jannike Øyen forteller at forskningen på fisk og kognitiv funksjon så langt har vist sprikende resultater. FOTO: NTB Scanpix
USIKKER PÅ EFFEKTEN: Jannike Øyen forteller at forskningen på fisk og kognitiv funksjon så langt har vist sprikende resultater. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Usikker på effekten

Det forskes også blant annet på om inntak av fet fisk kan være med på å bedre læreevnen og konsentrasjonen.

- Vi vet at omega-3-fettsyrer er viktig for hjernen, for i hjernen er det omega-3-fettsyrer, og det er spesielt mye DHA-fettsyrer. Mellom hjernecellene går det millioner av beskjeder hvert eneste sekund, og teorien er at jobben går lettere hvis cellene inneholder spesielt mye DHA-fettsyrer, forteller Jannike Øyen, seniorforsker ved Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning (NIFES).

Hun vil imidlertid ikke si sikkert at det å øke inntaket av fisk vil ha merkbar effekt på hjernefunksjonen siden de forholdsvis få studiene som er gjort så langt viser noe sprikende resultater. Hun mener det er mer sannsynlig at inntak av fet fisk eller omega-3 kapsler vil ha større effekt hos de med for eksempel lave nivåer av omega-3-fettsyrer eller nedsatt kognitiv funksjon.

LES OGSÅ: Gir ekstra protein ekstra muskler?

Lite fisk hos de yngste

Vi bør altså spise to til tre 150 grams fiskemiddager i uken, men på tross av anbefalingene spiser vi ikke så mye fisk, og det kan se ut som at utviklingen går litt i gal retning.

- Vi ser jo at det er de eldste som spiser mest fisk, mens man spiser mindre fisk i den yngre delen av befolkningen, påpeker Torstensen.

Ifølge kostholdsundersøkelsen Nordkost 3, som ble gjort mellom 2010 og 2011, oppgir 60 prosent oppgir å spise fisk en til to ganger per uke. 14 prosent oppgir de sjeldent spiser fisk, og 26 prosent spiser fisk mer enn tre ganger hver uke.

Andelen som sjeldent spiser fisk er størst blant de mellom 18 og 24, og 26 prosent av de yngste spiser sjeldent fisk til middag og 42 prosent spiser sjeldent fiskepålegg. Blant de mellom 60 og 70 år svarer kun 5 prosent å sjeldent innta et fiskemåltid, mens 42 prosent gjør det mer enn tre ganger hver uke. Sistnevnte spiser også oftere fiskepålegg enn de yngste. Mens dagens eldre vokste opp med mye fisk på tallerkenen og har holdt vanene ved like, kan det altså se ut som det kan bli enda mindre fisk i fremtiden.

LES OGSÅ: Er du gravid og spiser ikke kjøtt?

Til forsiden