KARBOHYDRATER: Deet er forskjell på karbohydrater, påpeker ekspertene. Kutter du ut alle kan du kjenne det på kroppen. FOTO: NTB Scanpix
KARBOHYDRATER: Deet er forskjell på karbohydrater, påpeker ekspertene. Kutter du ut alle kan du kjenne det på kroppen. FOTO: NTB Scanpix
Lavkarbo:

Slik kan kroppen reagere på karbokutt

Har du hørt om ketose-utslett?

Tidligere var det fett vi skulle unngå for å gå ned i vekt. Så var det karbohydrater. Nå er mange enige om at det er matens kvalitet vi bør være opptatt av, samt at det er kaloriinntaket og forbruk som bestemmer om vi går opp eller ned i vekt.

Likevel er det noen som trives med et lavfettskosthold, mens andre trives best med et kosthold med lite karbohydrater når de skal ned i vekt. Men hva skjer når du legger om til et kosthold der du kutter ut flesteparten av karbohydratene?

- Det kommer så klart an på hvor streng lavkarbodiett du går på, men ved ekstrem lavkarbo der du kutter både grove kornprodukter, frukt, mange grønnsaker og potet vil du kunne få mangler på vitaminer, mineraler og kostfiber, påpeker klinisk ernæringsfysiolog ved Sykehuset Østfold, Kristin Sandvei, som også driver Ernæringsfokus.no.

Velger du en lavkarbodiett der du bytter ut karbohydratene med matvarer med mye mettet fett, som bacon, smør, ost og kjøtt kan det føre til høyere kolesterol og at risikoen for hjerte- og karsykdom øker.

- Noen vil kjenne at energien blir dårligere. Dette skyldes at kostholdet ikke lenger inneholder karbohydrater, som er kroppens hovedenergikilde. Man kan lettere «gå tom» og kvaliteten på treningen kan bli dårligere.

LES OGSÅ: 4 grunner til at du føler deg mer sliten i høst

Stor overgang

Ifølge Inge Lindseth, som er klinisk ernæringsfysiolog ved Balderklinikken vil sistnevnte for de fleste være snakk om forbigående endringer.

- Kroppen er veldig tilpasningsdyktig så for en del så går det veldig greit, men om du plutselig ikke spiser karbohydrater på et døgn eller to og du skal gå Birken etterpå så blir det katastrofe, sier Lindseth til KK.

Å kutte veldig ned på karbohydratene, som jo er en av kroppens viktigste energikilder, er en stor omveltning for kroppen og derfor kan du kjenne at du får hodepine og blir slapp, i en overgangsfase. Men etter overgangsfasen kan de fleste oppleve å til og med å trene like intensivt og bra som med mer karbohydrater, ifølge Lindseth.

- Du kan oppleve at du får hodepine og at du føler deg litt utenfor, men noen kan også føle seg bedre. Noen opplever mer søtsug, mens andre kanskje opplever mindre. Det er klart at det er en overgang for kroppen, og det kan nok vise seg litt begge veier, sier Lindseth.

LES OGSÅ: Dette er helt avgjørende om du skal ned i vekt

Dårlig ånde og utslett

Går du så langt som til et ketogent kosthold – altså en ekstrem lavkarbodiett der kroppen må finne en ny energikilde i mangel på karbohydrater, så kan du også merke en annen bivirkning som ikke er noe særlig.

- Ketogen kost kan gi dårlig ånde – en acetonlukt. Det er fordi hjernen forbrenner energi på en annen måte når den ikke lenger har nok karbohydrater. Da begynner kroppen å produsere ketolegemer som forbrennes av ulike vev som ikke er gode til å forbrenne fett, men som fungerer fint på ketonlegemer, forteller Lindseth.

Aceton er nemlig et ketogenlegeme, og når kroppen kommer i ketose – altså at den går over til å omdanne en del av fettet til ketonlegemer, risikerer du altså at ånden din lukter neglelakkfjerner.

Det har også vært rapportert om et kløende utslett hos de som går på ketogen diett, men dette vites lite om.

- Vi kaller det ofte Prurigo pigmentosa. Det er en betennelse i huden som andre former for eksem og rammer hovedsakelig overkroppen og nakken. Man ser mindre hevelser i huden som etterlater seg mørke flekker når det forsvinner, forteller Michael Zangani, som er hudlege ved Volvat i Oslo, og driver hudlegebloggen drzangani.no.

Han forteller imidlertid at utslettet er sjeldent. Som hudlege har han selv kun vært borte i det én gang. Man er heller ikke sikre på hva utslettet kommer av.

- Det er blitt beskrevet hovedsakelig hos asiatere og data som finnes kommer fra Japan. Det finnes litteratur på 14 personer med slik utslett hvor alle også hadde ketose, forteller Zangani.

- Eksterne faktorer som soleksponering, varme, svette og matallergier kan også spille inn. Mange av mattyper som er lov å spise i slik diett er også på toppen av matallergilisten, påpeker Zangani og peker på at blant annet egg og nøtter er matvarer som gjerne går igjen i et lavkarbokosthold.

Fedon Alexander Lindberg, som er spesialist i indremedisin og kjent for kostholdsråd basert på Middelhavskostholdet, påpeker at utslettet i sjeldne tilfeller kan oppstå i forbindelse med overgang til streng ketogen diett, men også uten at man finner kobling til en spesiell diett. Han har selv selv ikke vært borte i pasienter som har fått utslettet.

- Det er en betennelsestilstand, som trigges av noe, men om det er ketoner i seg selv, om det er frigjøring av giftstoffer under raskt vekttap, endringer i tarmfloraen eller om det har med mat man spiser mer av når man følger ketogen kost å gjøre – det vet man ikke, sier han.

LES OGSÅ: Bør du droppe diettene for godt?

METTET FETT: Blir karbohydratene byttet ut med mettet fett kan det øke risikoen for hjertesykdom. FOTO: NTB Scanpix
METTET FETT: Blir karbohydratene byttet ut med mettet fett kan det øke risikoen for hjertesykdom. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Tar tid å bytte «drivstoff»

Ifølge Lindberg vil du som regel ikke merke noen veldig forskjell om du kutter moderat ned på inntaket av karbohydrater. Han sier også at det ikke er alle som merker noe særlig til mulige negative symptomer etter å ha lagt om til en mer ekstrem lavkarbo-diett, men for noen er de første dagene tunge.

- Du kan si at kroppen har to motorer, som går på karbohydrater eller fett – som bensin og diesel. Måten kroppen forbrenner fett eller karbohydrat på skjer gjennom enzymer i cellene våre og kroppen er klok nok til å ikke produsere mer enzymer enn vi trenger, forklarer han.

Når du kutter drastisk ned på karbohydrater trengs mer fettforbrennende enzymer, og når du gjør en større endring i kostholdet vil det ta tid før kroppen tilpasser seg.

- Tidlig i en drastisk endring til et kosthold med mindre karbohydrater og mer fett så vil du ikke ha nok fettforbrennende enzymer og da vil du også kunne ha mindre energi, sier Lindberg, som forteller at en 100 prosent tilpasning kan ta rundt seks uker, mens bivirkningene gjerne vil gå over i løpet av noen dager.

- En annen ting, som har med rask vektnedgang å gjøre, uansett om du gjør det på en ketogen diett eller på en annen måte, er at under forbrenningen så blir fett som er lagret i celler spaltet ned slik at det blir en energikilde. I fettvev som brytes ned, kan det også være lagret giftstoffer, og når du går raskt ned i vekt så kan du få en økt frigjøring av disse giftstoffene.

Også dette kan gi symptomer som slapphet, tretthet og hodepine.

LES OGSÅ: Lavkarbo kan forkorte livet: - Så mye karbohydrater skal du ha

Stor forskjell på karbohydrater

Det er stor forskjell på karbohydrater, og hvilke reaksjoner kroppen din får vil også kunne komme an på hvilke karbohydrater du kutter ut og hvilke du beholder. Norske helsemyndigheter anbefaler oss at karbohydrater utgjør mellom 45 og 60 energiprosent, og grønnsaker, fullkorn og belgfrukter er alle næringsrike, sunne og karbohydratrike matvarer.

Raske karbohydrater har ofte effekten at du føler deg slapp en liten stund etter måltidet, mens langsomme karbohydrater holder deg både mett og energisk lenger. Dessuten inneholder loff, søtsaker, hvit pasta og hvit ris mindre andre næringsstoffer. Om du derimot kutter ut grovt korn og grønnsaker vil du også kunne gå glipp av viktige næringsstoffer kroppen trenger.

- Det er vanskelig å si hva som kommer av hva. Noen har fortalt de har mistet litt hår for eksempel, men det kan jo komme an på hvordan du legger om kosten, og om du går glipp av mange næringsstoffer. Det trenger ikke å ha å gjøre med at du dropper karbohydratene, sier Inge Lindseth.

LES OGSÅ: Spiser du sunt, men går likevel ikke ned i vekt?

LES OGSÅ: Dette bør du vite om mettet fett

Til forsiden