Mangler treningsmotivasjon

Slik kan tarmfloraen styre treningsmotivasjonen din

- Dette er veldig spennende, sier norsk ekspert om den nye forskningen.

MANGLER TRENINGSMOTIVASJON: - Vi vet jo at det er alt for mange som sliter med å finne og vedlikeholde treningsmotivasjonen, sier eksperten til KK. Foto: NTB
MANGLER TRENINGSMOTIVASJON: - Vi vet jo at det er alt for mange som sliter med å finne og vedlikeholde treningsmotivasjonen, sier eksperten til KK. Foto: NTB Vis mer
Publisert

Noen av oss er tilsynelatende alltid motivert for en treningsøkt, og drar gledelig på trening flere ganger i uken. Mange gleder seg til og med til dagens treningsøkt og ser på det som et høydepunkt i hverdagen.

Andre sliter med å finne energi og motivasjon til å ta på seg joggeskoene og komme seg ut av huset. Hvis du føler at treningsøkter er noe du må presse deg til og som egentlig ikke frister, så er du definitivt ikke alene.

Så hvorfor er motivasjonen vår for trening så ulik?

Det er lett å tenke at personer som ikke trener er late eller har lite viljestyrke, men det stemmer ikke alltid.

Ifølge en ny studie kan det være noe helt annet som styrer treningsmotivasjonen din.

Dette viser studien

En ny studie på mus, gjennomført ved University of Pennsylvania, viser at én faktor er mye viktigere for treningsmotivasjonen enn alle de andre, nemlig tarmbakteriene.

Forskerne undersøkte 200 mus og kartla deres naturlige mosjonsvaner, og deretter undersøkte de ulike faktorer som kunne påvirke motivasjonen for å trene.

De oppdaget at noen bakterier og sammensetningen av bakterier i tarmfloraen påvirket hvor motivert musene var for å løpe i løpehjul og på tredemøller.

Forskerne kunne til og med overføre motivasjonen til andre ved å transplantere tarmflora, skriver forskning.no.

Grunnen til at tarmfloraen påvirker treningsmotivasjonen er at bakterietypene Eubacterium rectale og Coprococcus eutactu produserer et stoff som stimulerer nerver i tarmen. Det øker igjen produksjonen av dopamin, som kan gi mer treningslyst.

Neste skritt blir å undersøke om dette også gjelder for mennesker.

DEILIG Å SLAPPE AV: For mange blir dørstokkmila for lang, og de velger å heller slappe av i godstolen hjemme. Foto: NTB.
DEILIG Å SLAPPE AV: For mange blir dørstokkmila for lang, og de velger å heller slappe av i godstolen hjemme. Foto: NTB. Vis mer

- Spennende studie

- Dette er veldig spennende! Det er veldig interessant at forskerne her har funnet en sammenheng mellom musenes tarmflora og deres treningslyst. Ikke minst er det veldig spennende at de har klart å påvirke musenes treningsmotivasjon ved å overføre tarmbakterier fra andre individer.

Det sier Jørgen Holmemo, som har mastergrad i idrettsvitenskap og jobber som personlig trener på nett, til KK.

- Tror du dette kan overføres til mennesker?

- Forskerne presiserer jo selv at denne forskningen er gjort på mus, og at det gjenstår å se hvorvidt man kan finne lignende resultater hos mennesker. Det vil i så fall være veldig interessant. Vi vet jo at det er alt for mange som sliter med å finne og vedlikeholde treningsmotivasjonen, sier Holmemo.

Mange blir inaktive og går glipp av de positive helseeffektene som trening og aktivitet kan tilby, fordi de sliter med å finne motivasjonen for å trene.

- Dersom man finner ut at endringer i tarmfloraen kan føre til økt treningslyst, tror jeg at det på sikt kan være positivt for folkehelsen. Men jeg vil nok uansett tro at en trygg, enkel og sikker måte å oppnå dette på vil ligge et godt stykke inn i fremtiden, sier han.

Holmemo anbefaler foreløpig å fokusere på de andre tingene som vi vet kan ha betydning for treningslysten.

POSITIVT: - Dersom man finner ut at endringer i tarmfloraen kan føre til økt treningslyst, tror jeg at det på sikt kan være positivt for folkehelsen, sier personlig trener til KK. Foto: NTB.
POSITIVT: - Dersom man finner ut at endringer i tarmfloraen kan føre til økt treningslyst, tror jeg at det på sikt kan være positivt for folkehelsen, sier personlig trener til KK. Foto: NTB. Vis mer

Slik får du mer treningsmotivasjon

- Til tross for at dette ikke er vist hos mennesker, er det utrolig interessant at tarmbakterier kan påvirke dopaminnivået, som igjen påvirker musenes motivasjon til fysisk aktivitet, sier Sebastian Kvarme, som er Nordic Head of Communication and PR i SATS, til KK.

Dopamin er en nevrotransmitter som er avgjørende for å regulere motivasjon, hukommelse, belønning og oppmerksomhet. Hos oss mennesker øker nivået av dopamin ved fysisk aktivitet. Vi får en «dopaminbelønning» som bidrar til økt motivasjon.

- Hvis vi tar utgangspunkt i dette kan vi forenklet si at disiplin og viljestyrke over tid resulterer i økt motivasjon for fysisk aktivitet. Med andre ord vil de færreste fra naturens side være motivert for trening, og det vil kreve selvdisiplin å komme i gang og fortsette med treningen over tid, forklarer Kvarme.

Etter hvert vil motivasjonen øke og det vil bli lettere og lettere å komme seg på trening. Å oppleve resultater og mestring vil også være motiverende for mange.

Et tips for å lykkes med fysisk aktivitet kan være å gjøre treningsavtaler med venner, familie eller seg selv, eller booke inn faste ukentlige treningstimer i form av gruppetimer eller med en personlig trener som motiverer deg.

- Jeg tror mange opplever det som nesten umulig å lykkes med trening på egen hånd. Å trene alene med en pulsklokke i skogen vil jeg påstå ikke er for flertallet av oss, meg selv inkludert, sier Kvarme.

MANGLER TRENINGSMOTIVASJON: - Det er veldig interessant at forskerne her har funnet en sammenheng mellom musenes tarmflora og deres treningslyst, sier personlig trener til KK. Foto: NTB.
MANGLER TRENINGSMOTIVASJON: - Det er veldig interessant at forskerne her har funnet en sammenheng mellom musenes tarmflora og deres treningslyst, sier personlig trener til KK. Foto: NTB. Vis mer

Sett deg et mål

Hvis du ønsker mer motivasjon til å trene, kan du gjerne starte med å tenke godt gjennom hva du ønsker å få ut av treningen, og sette deg noen gode og realistiske mål.

- Deretter kan du få hjelp til å sette sammen et passende treningsprogram som føles gjennomførbart og overkommelig. Det er viktig at du klarer å se sammenhengen mellom treningsøktene som skal gjennomføres og målene du har satt deg, sier Holmemo.

For mange blir det lettere å motivere seg på trening hvis de har et klart mål som de jobber mot.

- Jeg vil også anbefale på det sterkeste at du fører en enkel treningsdagbok hvor du loggfører at du har trent og hvordan økten gikk. Da er det lettere å følge med på fremgangen og se at formen blir bedre. Det kan gi en ekstra mestringsfølelse som igjen bygger større motivasjon, forklarer han.

Mange har også glede av å finne noen å trene sammen med. Faste avtaler med en venn, en personlig trener eller en fast gruppetime som du deltar på hver uke, kan være med på å gjøre treningen til en hyggelig vane og skape større indre motivasjon.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer