FYSISK AKTIVITET: Visste du at det å holde seg i form faktisk kan booste sexlysten din? Da har du enda en god grunn til å komme deg på trening. Foto: Shutterstock / Jacob Lund
FYSISK AKTIVITET: Visste du at det å holde seg i form faktisk kan booste sexlysten din? Da har du enda en god grunn til å komme deg på trening. Foto: Shutterstock / Jacob LundVis mer

Sexlyst

Slik kan trening gi sexlysten en skikkelig boost!

Fysisk aktivitet kan ha en veldig god effekt både på selvtilliten og sexlysten.

Det finnes mange gode grunner til å trene - god helse og en smekker kropp er bare to av dem. Trening har en positiv effekt på hjernen ved at det frigjør signalstoffer i hjernestammen, som er vist å påvirke alt fra humør og søvn til motorikk og læring. 

Men visste du at det å holde seg i form faktisk kan booste sexlysten din?

– Ja, det å være i god form og å leve sunt vet vi gir mer sexlyst, rett og slett fordi man får mer overskudd. Man får jo mer energi av å bevege seg litt, sier spesialist i sexologisk rådgivning ved Institutt for Klinisk sexologi, Margrete Wiede Aasland til KK.no.

LES OGSÅ: Dette får oss til å miste sexlysten

Du må ikke dra på treningssenteret

Hun mener at du ikke nødvendigvis må gå på treningsstudio for å få effekt på dette, men det krever at du beveger deg noe mer enn bare mellom stue, kjøkken og soverom.

– Du trenger ikke gå på toppturer eller bygge muskler for å få god sexlyst, men å holde seg i vanlig god form bør være tilstrekkelig. Det handler jo bare om å komme seg ut og gå tur slik det anbefales fra folkeopplysningen, forklarer hun. 

BEDRE SELVFØLELSE: Fysisk aktivitet har en positiv effekt på kropp og hjerne. Det gir deg ekstra overskudd i hverdagen, bedre humør og selvfølelse, samt økt sexlyst. Foto: Shutterstock / GaudiLab
BEDRE SELVFØLELSE: Fysisk aktivitet har en positiv effekt på kropp og hjerne. Det gir deg ekstra overskudd i hverdagen, bedre humør og selvfølelse, samt økt sexlyst. Foto: Shutterstock / GaudiLab Vis mer

Enkle grep som å ta trappen, løpe til bussen, la bilen stå, eller å ta seg en fin liten gåtur kan være med på å holde deg i form.

– Man kan jo også se på sex som en treningsøkt. Nå er det selvsagt avhengig av hvor lenge man holder på, men du kan jo fort bli sliten under sex, det er jo en fysisk aktivitet det også, legger hun til.  

Når det er sagt, er det slett ikke dumt å ta seg en treningsøkt, enten det er ute i naturen, hjemme i stua eller på et treningssenter. Etter trening får du overskudd og energi, i tillegg til at frigjøringen av endorfiner gjør deg i godt humør. 

– Vi får jo bedre selvtillit av å trene. Når du har tatt deg en økt, eller gått deg en lengre tur så føler man seg alltid bedre, og blir mer fornøyd med seg selv. Da henter man overskudd og er kanskje mer opplagt - også til sex, sier Wiede Aasland. 

LES OGSÅ: Dette betyr sexdrømmene dine

Mer testosteron gir økt sexlyst

Også sexologisk rådgiver Ulla Aasland forteller til KK.no at trening kan påvirke lysten og selvtilliten i stor grad. Men hun påpeker også at testosteronnivået i kroppen vår henger nøye sammen med livsstilen. 

Både menn og kvinner er avhengig av testosteron for å oppleve lyst. Ved overvekt og ekstra fett særlig rundt maven, minsker nivåene av testosteron. Fett gjør at testosteron kan omdannes til østrogen, forklarer hun.

Ja, testosteron er et såkalt mannlig hormon, men det er like viktig for oss kvinner. Det er et hormon som både gir oss energi og pågangsmot, samtidig som det sørger for at vi opplever seksuell interesse og seksuell lyst. 

MER TESTOSTERON: Trening kan øke testosteronnivået i kroppen - et hormon som er svært viktig for sexlysten. Foto: Shutterstock / Kaspars Grinvalds
MER TESTOSTERON: Trening kan øke testosteronnivået i kroppen - et hormon som er svært viktig for sexlysten. Foto: Shutterstock / Kaspars Grinvalds Vis mer

– Styr unna stress som stimulerer kortisol, som hemmer testosteron, og styr unna usunn mat og sukker. Pass på å spise riktig type fett og proteiner. Forbrenning av fett, økte energinivåer og tiltak vil styrke testosteronnivåene i kroppen. Så kjør gjerne på med styrketrening, sier hun.

LES OGSÅ: Dette visste du ikke om hormonene dine

Flere faktorer som påvirker lysten

Ifølge Wiede Aasland er det viktig å ikke sette for høye krav til seg selv, for da kan man miste motivasjonen også. Også må man huske på at det også kan være andre faktorer som påvirker sexlysten din.

– Du må ta hensyn til kroppen din i forhold til når du har mest energi. Det er mange som legger seg for sent, og da er man kanskje mer trøtt enn lysten på sex. Hvis du sjeldent har overskudd til sex ved leggetid, så er det et godt tips å legge seg sammen, litt tidligere. 

Det er flere grunner til at sexlysten kan forsvinne, og det er jo en forutsetning at man tenner på partneren sin.

– Hvis du ikke gjør det lenger så kan det jo være en utfordring. Men når man har vært sammen en stund så må man kanskje av og til gjøre litt ekstra for å piffe opp lysten, sørge for at man er attraktiv, gjøre ting som man vet gleder partneren, gjøre noe sammen, snakke med hverandre, kanskje gi komplimenter, gaver, oppmuntringer, anbefaler hun.

– Seksualitet handler i stor grad også om samspill. Holder man seg i form, har det godt med partneren sin og legger forholdene til rette for å være sammen, og glede hverandre, så bidrar man også til å få et godt sexliv, legger hun til. 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: