TRE PLAGG DU TRENGER: 
En liten hals, noen tynne hansker og leggvarmere av ull, sier treningseksperten til KK.no. Foto: Colourbox
TRE PLAGG DU TRENGER: En liten hals, noen tynne hansker og leggvarmere av ull, sier treningseksperten til KK.no. Foto: Colourbox Vis mer

Jogging

Slik kler du deg til utetrening nå

- Husk hals, hansker og leggvarmere, forteller eksperten.

Selv om ingen vil nevne det ennå, begynner det sakte men sikkert å nærme seg vinter.

Det vil si at vi nærmer oss perioden med vintergusten hud og statisk hår. Men det er ikke det eneste stedet hvor utfordringene dukker opp.

Kaldere vær betyr også at det blir behov for varmere klær på joggeturen.

Det høres simpelt nok ut, men det kan bli litt vrient å kle seg riktig slik at man ikke blir for kald eller varm, når kvikksølvet kryper under null.

LES OGSÅ: Slik styler du fuskepelsen

Disse tre tingene må du ha

Selv om det begynner å bli kjøligere i luften er det ingen grunn til å ta med joggeturen inn på tredemølla ennå, men det gjelder å velge de riktige plaggene.

- Det er noen plagg som helt klart er mer nyttige enn andre for å jogge ute i kulda, forteller Inge Thomas Ravlo, ernæringsterapeut og personlig trener, til KK.no.

Selv om det kan være vanskelig å finne en balanse for hvor mye klær du skal ha på deg, er det heldigvis ikke rocket science.

- Det er spesielt tre ting jeg liker å bruke nå som det er kjøligere i luften; en liten hals, noen tynne hansker og leggvarmere av ull. Superundertøy må man også ha nå, forteller han.

Halsen, hanskene og leggvarmerne vil sikre at immunforsvaret ikke får for mye kulde og svekkes. På den måten kan du også holde deg frisk til å fortsette med treningen.

LES OGSÅ: Kom i gang med løpingen

Slik bør du kle deg

For at temperaturen skal bli riktig er det viktig å tenke på hvordan du legger klærne. En stor fordel er å ha sportstoppen utenpå ullundertøyet, slik at du ikke ødelegger noe av den temperaturregulerende effekten til ullundertøyet.

Men det er også noen andre huskeregler du bør ha i bakhodet.

- Skaff deg en jakke som ikke veier mye. Den bør kunne åpnes ganske mye på brystet og være enkel å knyte rundt livet hvis det blir for varmt, sier Ravlo.

Når du er på jakt etter den perfekte løpejakken, bør du sørge for at den i tillegg holder deg tørr og varm. Og selvfølgelig litt trendy - sjekk ut disse løpejakkene vi har plukket ut for deg.

Men selv om du har en god løpejakke, skal du fortsatt ikke glemme beina dine.

- Start med superundertøy og ha en shorts utenpå. Det vil gi en ideel regulering av varmen via beina. Noen liker også en lue, men jeg syns heller hodet skal få være med å regulere kroppsvarmen, da blir det en lettere jobb for kroppen, forteller han.

SE KJØPETIPS TIL PLAGGENE DU TRENGER:


Hals fra Kari Traa fra XXL (kr 199). Foto: Produsenten
Løpehansker fra Löplabbet (kr 450). Foto: Produsenten
Superundertøy fra Helly Hansen (kr 399, XXL). Foto: Produsenten
Leggvarmere fra Lindex (kr 99). Foto: Produsenten
Panneånd fra Kari Traa. Holder deg varm på ørene, men ødelegger temperaturregulreingen til hodet (kr 149 XXL). Foto: Produsenten
Superundertøy fra Helly Hansen (kr 199, XXL). Foto: Produsenten





LES OGSÅ: Derfor bør du droppe sminke når du trener

Vi forbrenner mer i kulden

Frisk luft er imidlertid ikke det eneste positive med å fortsette joggingen ute. Du forbrenner også mer kalorier ute når det er kaldt. Dette har Ina Garte fortalt til en leser i et tidligere nettmøte.

- Det er faktisk slik at vi bruker en del energi på å holde oss varme når det er kaldt. Du forbrenner spesielt mer når du fryser, men det er ikke dermed sagt at du ikke skal kle deg godt, svarer Garthe.

LES OGSÅ: Se Pierre Roberts lekere ullkolleksjon

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: