Video

Slik kommer du i form raskere

- Supert for deg som er nybegynner eller hvis du har problemer med knær, hofte eller rygg, sier eksperten.

Har du lyst til å bli en løper? Da er det bare å sette i gang!

Du kan for eksempel melde deg på årets happening og tidenes beste jenteløp - KK-mila, som går av stabelen 6. september 2014.

Ifølge treningsekspert i Mykje Meir, Yngvar Andersen, er det nemlig ikke noe som heter at «løping ikke er noe for meg» - det er det noe ALLE kan gjøre!

Og hvis du har lyst til å komme i bedre form raskere, er motbakker uten tvil trikset!

LES OGSÅ: Guiden som får deg i bikiniform!

Derfor bør du trene i motbakker

- Motbakker kan brukes av absolutt alle, men er et spesielt godt virkemiddel hvis du er nybegynner eller har problemer med kne, hofte eller rygg, forklarer Andersen.

INTERVALLER: Er super trening for deg som liker å løpe - og perfekt for nybegynnere, eller de som synes det er kjedelig å løpe lenge på tredemølle.  Foto: bonninturina - Fotolia
INTERVALLER: Er super trening for deg som liker å løpe - og perfekt for nybegynnere, eller de som synes det er kjedelig å løpe lenge på tredemølle. Foto: bonninturina - Fotolia Vis mer

Å løpe i motbakker er mer skånsomt for leggbeina, samtidig som at du får ekstra belastning på musklene i rumpa, lårene og leggene.

I tillegg kan du trene med høy intensitet og kjøre tøffe intervaller.

- Når du beveger deg i motbakke kommer pulsen raskt opp og du merker det veldig godt i beina. Du skal selvfølgelig kjenne det godt i beina og merke at du puster og peser, men unngå å bli helt stiv både på langkjøring og intervalltrening i begynnelsen.

Løping i motbakker trener i tillegg de samme musklene som når du tar knebøy, noe som reduserer risikoen for «runner's knee» - et problem mange løpere opplever, og som gjør at de må legge joggeskoene på hylla over en lang periode.

Og selv om du kanskje ikke hadde trodd det, trener du også overkroppen.

Siden det er tyngre for beina dine å løpe oppover, blir det naturlig å bruke armene mer for å avlaste underkroppen. Dette vil gi økt styrke på overkroppen, og vips har du en løpetur som trener hele kroppen.

LES OGSÅ: Stiv og støl etter trening

Bli med på KK-mila 2014!

Kjenner du det kribler? Lyst til å løpe sammen med andre glade damer? Bli med på Norges hyggeligste jenteløp lørdag 6.september i Oslo!

BLI MED PÅ KK-MILA: I år blir det arrangert 6. september. FOTO: Sara Johannessen Foto: Sara Johannessen
BLI MED PÅ KK-MILA: I år blir det arrangert 6. september. FOTO: Sara Johannessen Foto: Sara Johannessen Vis mer

HVEM KAN DELTA?
Alle jenter i alle aldre! KK-mila har både glade mosjonister og seriøse løpere. Vi har puljestart slik at alle typer løpere skal få best mulig løpsopplevelse.

PRISER:

  • Ordinær pris kr 520.
  • KK SUPERabonnent (har abonnement lengre enn 6 mnd) betaler kun kr 370. (Løperlisens kr 60 og ekspedisjonsgebyr kr 15 kommer i tillegg).
  • Dette er inkludert i prisen: Løpenummer, bobler i glasset ved målgang og velfylt goodiebag.

 

PÅMELDING:
Gå inn på kk.no og velg KK-mila under hovedmenyen (eller klikk her). Fyll inn navn og kontaktinfo, velger løpslengde og betal.

Slik kommer du i form raskere

Påmelding er bindende. Forbehold om endringer i programmet.
 
Følg KK-mila på Facebook og Instagram!

LES OGSÅ: Topp trening på 15 minutter

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: