LØPEKJÆRESTE: Alle bildene i boka til Emelie Forsberg er tatt av kjæresten hennes Kilian Jornet - som også er profesjonell løper og skialpinist. Hun beskriver det som et privilegium å få dele både hobby, fritid og jobb sammen med han. FOTO: Kilian Jornet
LØPEKJÆRESTE: Alle bildene i boka til Emelie Forsberg er tatt av kjæresten hennes Kilian Jornet - som også er profesjonell løper og skialpinist. Hun beskriver det som et privilegium å få dele både hobby, fritid og jobb sammen med han. FOTO: Kilian Jornet
Løping:

Slik kommer du i gang med uteløpingen

Her er proffløperen Emelie Forsbergs 4 beste løpetips!

- Man kan få like stor glede av å løpe 3 km som det å løpe 30. Jeg tenker at uansett hvor man starter så er det fascinerende hvor mye glede som ligger i det å forbedre seg selv. Det inspirerer i alle fall meg mye.

Det sier den svenske fjelløperen og skialpinisten Emelie Forsberg (31) til KK.

Hun jobber som profesjonell atlet på fulltid, og bruker stort sett dagene til å løpe seg opp, ned og gjennom Norges fjell - både i forbindelse med trening og konkurranse. Nå er hun i tillegg aktuell med boka «Sky Runner», som omhandler det å skape ordentlig livsglede rundt det man gjør, uansett hva det måtte være.

- Og så er løping på en måte mitt fristed. Det beste med løpingen for meg er at jeg kan velge om jeg vil bruke turene mine til å sortere og renske tanker, eller om jeg bare vil skru av hjernen totalt. Ofte går jeg for det siste. Jeg tror det er bra å ha et tidsrom i løpet av døgnet hvor man bare hviler innvendig, sier hun.

Psst! Etter bare 10 minutter gir løping en positiv helseeffekt.

Balanse

- Boken min er likevel langt ifra en bok som kun handler om selve løpingen, for jeg beskriver absolutt ikke hvert løpesteg jeg tar. Jeg ønsker å formidle noe mer enn det, og bruker linjene til å beskrive gode opplevelser, og om det å finne en balanse i livet som man trives med, sier Forsberg.

31-åringen begynte å løpe på ordentlig for omtrent 11 år siden, men har alltid brukt treningsformen aktivt, enten som transporttrening eller for å komplimentere andre idretter. Nå satser hun alt, og løper to økter om dagen gjennom hele sommerhalvåret, og varierer konkurranseløpene sine med turer i fjellet med tider på alt fra 30 minutter til 30 timer.

EKTE: Siden Emelie trener sammen med Kilian i Romsdalen hver eneste dag er alle løpebildene helt ekte. Hun har aldri måttet stoppe og posere for å få det «perfekte» bildet. FOTO: Kilian Jornet
EKTE: Siden Emelie trener sammen med Kilian i Romsdalen hver eneste dag er alle løpebildene helt ekte. Hun har aldri måttet stoppe og posere for å få det «perfekte» bildet. FOTO: Kilian Jornet Vis mer

Hvordan holder hun denne motivasjonen oppe? Det lurer vi i KK på, og siden våren er rett rundt hjørnet er det nå på tide for flere av oss å tørke støv fra joggeskoene og ta fatt på uteløpingen. Da passet det ypperlig å få sanket noen gode ekspertløpetips fra løpedronninga selv.

- Jeg har virkelig lyst til å dele den løpegleden jeg kjenner på med andre. Og det som er så herlig med løping er at det eneste man trenger er et par joggesko - så er det bare å kjøre på, sier hun.

Her er Emelies 4 beste tips for å komme i gang med løpingen

​1. Ikke tenk for stort: Ikke løp 10 kilometer hvis det ikke føles bra. Start rolig med 1-2 løpeøkter i uken og jobb deg oppover - du vil merke rask forbedring på formen.

2. Intervaller er bra: Hvis man virkelig har lyst til å bli en bedre løper, så anbefaler jeg å komplementere langkjøring med intervaller. Kanskje bytte på og kjøre annenhver gang? Intervaller er utrolig effektivt, samtidig som at det er gøy! Rundt omkring på nettet florerer det av tips til mange ulike intervaller man kan løpe, men start gjerne med korte - for eksempel noen med drag på mellom 2-4 minutter eller 6-10 minutter.

3. Kunnskap er viktig: En god løpeteknikk er undervurdert, også for hobbyløperen. Det er faktisk veldig viktig å lese seg opp og faktisk forstå hvordan man på best mulig måte kan løpe med god teknikk. Det er en fordel å vite om man skal lande foran på foten, midt på eller bak på hælen - og så er holdningen på overkroppen viktig når man løper! Alt dette bør man ha litt greie på for å unngå eventuelle skader.

​4. Sett deg egne mål: Først og fremst: ikke sammenlign deg med andre! Alle er så forskjellige, så det eneste du trenger å tenke på er å sette deg små delmål for deg selv når det kommer til løpingen. Kanskje er målet ditt at etter noen uker med trening så orker du 10 minutter lengre enn ved første tur?

LES OGSÅ: Tre morsomme løpeøkter du kan gjøre ute eller på mølla

Til forsiden