I FORM TIL SOMMEREN: Du trenger ikke å ha startet i vinter for å komme i form til sommeren. Med disse øvelsene og kostholdstipsene vil du komme langt på vei, allerede nå.  Foto: Shutterstock / Maksim Toome
I FORM TIL SOMMEREN: Du trenger ikke å ha startet i vinter for å komme i form til sommeren. Med disse øvelsene og kostholdstipsene vil du komme langt på vei, allerede nå. Foto: Shutterstock / Maksim Toome
Sommerkroppen

Slik kommer du i knallform til sommeren

- Følger du disse enkle rådene gjør det ikke noe om du er sent ute.

Våre er her, og du har kanskje begynt å tenke på at det kunne vært greit å ha trent og kommet i litt bedre form før sommeren og badesesongen setter inn? Her i KK.no er vi i mot fenomenet «sommerkropp» - MEN; å føle seg vel når du drar på stranden, ja, det er noe vi alle ønsker!

Det er imidlertid ikke alltid så lett å vite hvor man skal begynne. Hollwyood-treneren Cornelis Elander har jobbet med blant annet Hilary Swank, Jessica Biel og Justin Timberlake, og deler mer enn gjerne sine beste tips. 

- Følger du disse enkle rådene bør du ikke ha noe problem med å komme i god form til sommeren – selv allerede i mai måned, sier han.- Når det gjelder treningen er mitt råd at man trener hardt, kort, hyppig, og riktig.

Her får du et eksempel på hvordan en tøff og effektiv treningsøkt kan se ut, ifølge den kjente personlige treneren. 

1. Varm opp med 15minutter på tredemølla.

2. Nedtrekk. Kjør 3 sett med 8-12reps på hvert sett

3. Pushups. Enten med beina på en benk eller kasse. Kjør 2 sett med så mange reps du klarer på hvert sett.

3. Kettlebell swings. Kjør 2 runder med så mange reps du klarer på hver.

4. Gå så tilbake til tredemølla, og løp i ytterlige 10-15minutter, med litt kjappere tempo. 

5. Avslutt så med to runder på Cornelis planken:

- Plasser deg på bakken som i en vanlig pushup, men i stedet for å ha føttene plantet solid på bakken plasserer du dem på en Swissball. Dette gjør at du virkelig må jobbe med balansen under øvelsen da ballen, i motsetning til bakken, ikke står stille.. Hold posisjonen i ca. 20-30sek. (viktig at du holder magen, hofte og rumpa opp fra underlaget, og ikke lar dem synke ned mot bakken), før du tar noen pushups for «avveksling». Gå så tilbake til å holde plankeposisjonen igjen til full utmattelse, og repeter dette to ganger, forklarer Elander.

LES OGSÅ: Slik går du deg sprek

NY VRI: Med push-ups inkludert i den vanlige plankeøvelsen, får du enda mer ut av treningen. Foto: Cornelis Elander
NY VRI: Med push-ups inkludert i den vanlige plankeøvelsen, får du enda mer ut av treningen. Foto: Cornelis Elander Vis mer

Store muskelgrupper

For å få mest ut av treningen, særlig hvis målet er for eksempel å forbrenne fett, så er det kun én ting som gjelder, skal man tro personlig trener ved Elixia Bjørvika - May Linn Nirisrud.

- Du må fokusere på de store muskelgruppene som finnes i blant annet lår, rumpe og bryst. Ved å trene disse bruker du ikke bare mye energi underveis i treningen, men også i ettertid vil disse musklene brenne kalorier for deg.

Hun tipser om en ekstra effektiv måte å trene disse på, slik at du maksimerer forbrenningen og samtidig sparer tid.

- Hvis du bruker supersett, så sparer du tid og bruker i tillegg mer kalorier underveis. Dette betyr enkelt og greit at du går fra en øvelse til en annen uten å ta pause. Når du har gjennomført ett supersett, kan du ta 2 minutter pause.

Knebøy + bryst
- Tren knebøy helst med vektstang og ta 10 repitisjoner. Gå så rett over på push-ups, samme antall repitisjoner. Deretter går du tilbake til knebøy, til du har tatt begge øvelsene tre ganger totalt.

Benpress + planke
- Treningssenteret ditt har garantert denne maskinen. Gjør som forrige øvelse og ta 10 repitisjoner før du går rett over i planken. Denne holder du i 30 sekunder, før du går rett tilbake til benpress.

Kosthold like viktig

Ernæringsfysiolog Pia Kristine Larsen ved Oslo Medisinske Senter, vil særlig understreke én ting når det gjelder det å stramme opp kroppen. Nemlig kostholdet.

- Det aller viktigste og første jeg tenker på er mengdene man spiser, som jeg mener er det viktigste punktet. Det er lov å kose seg litt, men skal du stramme opp eller gå ned i vekt så må du rett og slett kutte ned på mengdene, sier hun. 

Det er lurt å spise mye grove kornprodukter, sunt fett og mye proteiner, hvis man vil ned i vekt. Velg derfor gjerne enn frokost med grove brødskiver og magert kjøttpålegg og gjerne kyllingfilét med salat til middag. 
 
Det å spise sunt gjennom hele dagen, er også en av nøkkelpunktene, forklarer hun. 
 
- Det er lett å starte med friskt mot og spise en sunn frokost og lunsj. Men når kvelden kommer og tv skrus på, er det kanskje ikke så lett å la være å spise en stor middag med påfølgende godis. Dermed må du spise smart gjennom hele dagen, sier Pia. 
 

Dette er Cornelis svært enig i.

- Når det gjelder mat er det særlig tre ting jeg vil anbefale. Sørg for alltid å få i deg frokost! Gå for smart mat, med dette mener jeg produkter og måltider bestående av langsomme karbohydrater, mye sunt fett, og protein. Styr helt unna alt på denne listen; potetgull og chips, burgere, pølser, pommes frites, brus, og alt av hurtigmat! 

LES OGSÅ: Derfor bør du droppe slankekuren

Til forsiden