<strong>HJEMMELAGET POTETGULL:</strong> Bytt ut dårlig samvittighet med deilig, hjemmelaget grønnsakschips. Disse er laget av gresskar.  Foto: istetiana - Fotolia
HJEMMELAGET POTETGULL: Bytt ut dårlig samvittighet med deilig, hjemmelaget grønnsakschips. Disse er laget av gresskar. Foto: istetiana - Fotolia Vis mer

Mat

Slik lager du sunn chips til lørdagskvelden

Her er Caroline Berg Eriksen, Helene Drage og Christina Slette Johnsen's beste oppskrifter.

Publisert
Sist oppdatert

Får du dårlig samvittighet når du setter fram potetgullposen? Det trenger du ikke!

Ifølge Karoline Steenbuch Lied, fagansvarlig for kosthold og ernæring i Grete Roede AS, finnes det flere sunne chipsvarianter. For eksempel er grønnsakschips et godt alternativ, fordi de inneholder færre kalorier, mindre salt og fett, og i tillegg er fulle av vitaminer og mineraler:

- Spesielt hvis man lager dem selv og bruker flere forskjellige grønnsaker. Men grønnsakene må friteres, og de fleste spiser jo chips med en form for dipp, så hvis man er opptatt av vekten kan «vinninga fort gå opp i spinninga» hvis man spiser mer grønnsakschips enn potetchips fordi «det er så sunt», sier hun til KK.no.

LES OGSÅ: Helgesnacksen som gir næring

Velg «riktig» olje

Mette Svensen, som er som er medisinsk ernæringsekspert ved Oslo Universitetssykehus, sier til KK.no at oljen man lager chipsen med, har mye å si for hvor sunn den blir:

- Om grønnsakschips er sunt eller ikke kommer an på fettet den er fritert i. Palmefett inneholder stor andel mettede fettsyrer og er ikke anbefalt, stekes chipsen i olivenolje eller rapsolje er dette en sunn olje.

Men selv om oljen er sunn, husk at den inneholder mange kalorier.

- Derfor er det viktig å være forsiktig med mengden.

Steenbuch Lied forklarer at det kan være litt misvisende å kalle noe for «sunn chips», ettersom man da har lettere for å spise mer enn det kroppen har behov for kalorimessig.

- Får man i seg mer enn man forbrenner, enten det kommer fra sunn eller usunn mat, vil vekten øke. Hvorfor ikke lage en skål med masse friske, deilige og «knasende» grønnsaker med en kesam-dipp med urter? Da kan du spise langt mer!

<strong>GRØNNSAKER OG DIPP:</strong> Å kutte opp grønnsaker for å dyppe i hjemmelaget urtedressing kan også bli en hit på lørdagskvelden, mener Jeanette Roede. Foto: NTB Scanpix
GRØNNSAKER OG DIPP: Å kutte opp grønnsaker for å dyppe i hjemmelaget urtedressing kan også bli en hit på lørdagskvelden, mener Jeanette Roede. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Men litt må man jo få lov til å unne seg - og at hjemmelaget grønnsakschips er sunnere enn potetgullposene man får kjøpt på matbutikken, er det ingen tvil om.

LES OGSÅ: Fem deilige desserter laget på kesam

Bloggernes oppskrifter

KK.no har snakket med bloggerne Caroline Berg Eriksen, som driver bloggen Carolinebergeriksen.no, Christina Slette Johnsen, som driver bloggen Lovelyliller.com, og Helene Drage, som driver Helenedrage.com.

De tre treningsglade og matglade bloggerne, har gitt oss sine beste oppskrifter på sunn og deilig grønnsakschips:

Oppskrift på Caroline Berg Eriksens grønnkålchips:

- Når jeg får lyst på noe godt om kveldene, har jeg lenge laget grønnkålchips. Det er så enkelt, så utrolig godt og sunt i tillegg. Du trenger bare grønnkål, olje, salt og pepper, og så er du der, forteller hun på sin blogg.

Du trenger:

  • 2 pakker grønnkål
  • 6 ss. extra virgin olivenolje
  • salt og pepper

Det beste er om du har grønnkålblader som er hele. Vask og skyll grønnkålen dersom det er nødvendig, og ha alt i en stor bolle. Dryss over olje, salt og pepper og bland godt. Sett ovnen på varmluft 180 grader, bruk bakepapir på et stekebrett og legg grønnkålen utover.

LES OGSÅ: Har du gått i potetgullfella?

<strong>GODT ALTERNATIV:</strong> Blogger Caroline Berg Eriksen elsker supersunn grønnkålchips som alternativ til fredagskosen. Foto: Caroline Berg Eriksen
GODT ALTERNATIV: Blogger Caroline Berg Eriksen elsker supersunn grønnkålchips som alternativ til fredagskosen. Foto: Caroline Berg Eriksen Vis mer

Stek i ovnen på 5-10 minutter eller mer. Følg med underveis så det ikke blir brent. La det hvile på bakepapiret, men ha det gjerne over på en rist slik at det blir mest mulig sprøtt. Du kan helt fint bruke andre typer krydder også, som for eksempel chili.

<strong>GRØNT ER SKJØNT:</strong> Grønnkålen stekes i ovnen på 5-10 minutter eller mer. Foto: Caroline Berg Eriksen
GRØNT ER SKJØNT: Grønnkålen stekes i ovnen på 5-10 minutter eller mer. Foto: Caroline Berg Eriksen Vis mer

Mette Svensen mener at grønnkål er spesielt bra å bruke til hjemmelaget chips:

- Grønnkål er jo en grønnsak som er rik på antioksidanter. Chipsen blir supertynn, så den kan du spise mye av uten at du får i deg for mange kalorier.

LES OGSÅ: Matpakketrikset du bør kunne

Oppskrift på Christina Slette Johnsens veganske superchips

- Glutenfrie veganske superchips kan lages uten spor av melk, sukker, potetpulver, smaksforsterkere og sukker, forteller hun på sin blogg.

Du trenger:

  • 350g kikertmel*
  • 2 ts spisskummen eller taco/bbq krydder
  • Olje til steking**
  • ca 1 dl vann
  • Salt/pepper
  • Valgfrie krydder


*Du kan også prøve sort eller hvitt bønnemel, flava bønnemel eller rismel. Prøv gjerne en kombinasjon av bønnemel og rismel. Forandring fryder.
**Bruk feks sunn olivenolje eller solsikkeolje, begge naturlige oljer bestående av flerumettede fettsyrer.

Sikt melet i en bolle. Tilsett krydderne. Du velder krydder etter smak. Prøv deg frem og bruk fantasien. Tilsett sakte mesteparten av vannet. Bland til du får en stiv deig. Tilsett litt mer vann om nødvendig. Kna deigen i 5 minutter. Bryt deigen i 8 deler.

Rull ut deigbitene en etter en, så tynn som mulig mellom plastfolie. Bruk en form eller kniv for å forme chipsen. For en mest mulig autentisk superchips bruker du en rund form for å stikke ut deig. Skrell av folien og legg den runde deigbiten på en melstrødd overflate. Krydre deigbiten om du vil og press krydderet fast i deigen med en finger. Repiter med resten av deigen.

<strong>VEGANCHIPS:</strong> Et sunt og godt alternativ til potetgullet. Foto: Lovelyliller.com
VEGANCHIPS: Et sunt og godt alternativ til potetgullet. Foto: Lovelyliller.com Vis mer

Tips: Du kan tørke og oppbevare deigen i en lufttett boks om du ønsker å vente med å lage chipsen til senere. Varm opp 3 cm med olje på medium varme i en stekepanne. Når oljen er varm, legger du i 4-8 deigbiter om gangen. Snu dem etter noen sekunder.

Pass på at de ikke blir for brune. Varmen vil gjøre at de puffer seg opp. Legg de ferdige superchipsene på kjøkkenpapir og la evt olje suges av. Salt eller kryddre chipsen etter smak.

LES OGSÅ: Dette bør du vite om mettet fett

Oppskrift på Helene Drages chips av speltlumper:

- Tre lumper gir ca 140 kcal, forteller hun på sin blogg.

Du trenger:

  • Valgfritt antall speltlumper (jeg brukte 3)
  • Vann eller olje
  • Valgfritt krydder (jeg brukte salt, basilikum og hvitløk)


Skjær opp speltlumpene i trekanter, jeg brukte bare et pizzahjul. Legg de på et bakepapir og pensle med vann på begge sider. Man kan selvsagt også bruke olje for en fyldigere smak, men jeg prøvde å holde kaloriene litt mer nede siden jeg skulle lage to typer.

<strong>ET SUNNERE ALTERNATIV:</strong> Speltlumper kan også brukes som chips. Foto: Helene Drage
ET SUNNERE ALTERNATIV: Speltlumper kan også brukes som chips. Foto: Helene Drage Vis mer

Jeg har sett disse med mange forskjellige type krydder, jeg valgte salt, hvitløk og basilikum som uten tvil er min favorittmiks. La stå i ovnen på 200 grader i 7-10 minutter avhengig av ovnen, kjør det siste minuttet på varmluft for å få dem skikkelig sprø.

Oppskrift på Helene Drages chips av søtpotet:

- Gir to serveringer med ca 85 kcal per 100 gram», forteller hun på bloggen.

Du trenger:

  • 1 medium søtpotet (eller flere) skrellet og skåret i skiver
  • God olivenolje
  • Valgfritt krydder (Jeg brukte salt og grillkrydder)


Skjær søtpoteten i tynne skiver, men ikke for tynne. Pensle med olje på en side og krydre med valgfritt krydder. Sett de i ovnen på 200 grader i 10 minutter, snu dem, pensle med olje og krydre på andre siden. Deretter inn i ovnen igjen i ca 15 minutter. Her må du følge med, det gikk fort fra godt stekt til litt for godt stekt.

<strong>EN SØT POTET:</strong> Søtpotet er blitt en superhit å lage deilig chips av. Foto: Helene Drage
EN SØT POTET: Søtpotet er blitt en superhit å lage deilig chips av. Foto: Helene Drage Vis mer

LES OGSÅ: Slik fordeler du kaloriene gjennom dagen

Varier grønnsakene

Karoline Steenbuch Lied fra Grete Roede AS har også flere forslag til hvilke grønnsaker man kan gå for:

- Jeg tenker at jo flere grønnsaker man bruker jo bedre, da får man en god variasjon av vitaminer og mineraler. Det er vel egentlig bare opp til fantasien hva man bruker, enten det er pastinakk, søtpotet, kålrot, squash, rødbeter, gulrøtter og poteter. Og hvis man i tillegg begrenser bruken av både salt og fett er dette noe man absolutt kan unne seg - i begrenset mengde.

Mette Svensen er enig:

- Å spise mer grønnsaker er bra uansett type, så her kommer det an på hva man liker og hva man har lyst på. Alle grønnsaker er bra, men alternativer kan være rødbeter, gulrot, squash og aubergine, for å variere farge og smak.

Vi gjør oppmerksom på at Aller Media er deleier i Grete Roede AS. 

Til info: Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no, og er tatt frem igjen til nytte for nye lesere. 

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer