KOM I GANG: Sommerferien er over, og det er på tide å komme i gang med treningen igjen. Gode tips til hvordan du får mer motivasjon og øker treningsprestasjon finner du lenger nede i saken! Foto: All Over Press
KOM I GANG: Sommerferien er over, og det er på tide å komme i gang med treningen igjen. Gode tips til hvordan du får mer motivasjon og øker treningsprestasjon finner du lenger nede i saken! Foto: All Over Press Vis mer

Treningslyst

Slik lykkes du med treningen

Å loggføre treningen øker motivasjon, effektivitet og progresjon - kom i gang nå!

Publisert
Det er en kjent sak at når sommerferien er over, så øker antallet medlemmer på treningssentrene rundt om i landet. Årsaken? Lange, late feriedager med mye god mat og drikke, som gjerne har satt sine spor på både form og kropp.

Heldigvis er det ikke så mye trening som skal til for å finne tilbake til formen (og kroppen) du hadde før du tok fri.

For mange av oss er det imidlertid motivasjonen det står og faller på. Og det å komme seg ut på trening etter de første dagene på jobb, kan ofte være ekstremt tungt, særlig hvis du ikke har spesielt lyst.

Hva er så oppskriften på å komme i gang med gode treningsrutiner igjen?

LES OGSÅ: 21 triks som får deg på trening

EKSPERTEN:Marte Resell Eriksson er personlig trener ved 3T-Leangen i Trondheim og har nylig gitt ut en egen treningsdagbok med Silje Landevåg i Getinspired.no.
EKSPERTEN:Marte Resell Eriksson er personlig trener ved 3T-Leangen i Trondheim og har nylig gitt ut en egen treningsdagbok med Silje Landevåg i Getinspired.no. Vis mer

Sett deg mål






Ifølge personlig trener Marte Resell Eriksson, som jobber på 3T-Leangen i Trondheim, er effektivitet og målsetting to viktige nøkkelord for deg som skal komme i gang med treningen din igjen.

- Som personlig trener er jeg opptatt av at treningen skal være mest mulig effektiv, hvor kvalitet alltid kommer foran kvantitet. Mitt motto er: «det som teller er ikke bare timene du legger inn, men hva du legger inn i de timene», sier hun til KK.no:

- For å trene effektivt med god kvalitet kreves det at man har tenkt igjennom hva som er målet med treningen, at man er realistisk i forhold hva hvor mye tid som kreves for å nå målene, samt at man loggfører treningen slik at man kan evaluere treningsstatus underveis.

LES OGSÅ: Her er høstens hotteste treningsnyheter

SETT DEG MÅL: Ifølge Marte er det veldig lurt å sette deg klare og bestemte mål når du skal komme i gang med treningen igjen. En treningsdagbok kan også hjelpe deg godt på vei.  Foto: Colourbox
SETT DEG MÅL: Ifølge Marte er det veldig lurt å sette deg klare og bestemte mål når du skal komme i gang med treningen igjen. En treningsdagbok kan også hjelpe deg godt på vei. Foto: Colourbox Vis mer

Loggfør treningen din

Et godt råd for deg som enten ønsker å begynne å trene, vil ta opp treningen igjen, eller bare komme i bedre form, er faktisk å loggføre treningen din. Enten det er i en notatblokk, på post it-lapper du henger på kjøleskapet, eller i en såkalt treningsdagbok.

Det kan nemlig hjelpe deg både når det gjelder motivasjon og progresjon.

- Min erfaring er at man har større motivasjon og progresjon når man har full kontroll over sin egen trening. God planlegging på forhånd og loggføring av treningen underveis er en stor del av dette. Ved å bruke en treningsdagbok har man alt man trenger for å lykkes, og det er et redskap som kan brukes av alle, sier Marte, som har utgitt en treningsdagbok i samarbeid med Silje Landevåg i Getinspired.no (ekstern lenke).

- Uansett trent eller utrent, erfaren eller uerfaren er det svært viktig at man får en god start på en treningsperiode der man raskt og enkelt kan se progresjon. De aller fleste trener nettopp fordi de ønsker å se en forbedring på noe. Det å oppleve en forbedring, en progresjon gir økt motivasjon og inspirasjon til å fortsette å trene. Slik havner man inn i den gode treningssirkelen.






LES OGSÅ: Appen som får deg på trening

Lag ukentlige avtaler

Ifølge treningseksperten kan det lønne seg å planlegge treningen din før du setter i gang.

Det å ha konkrete mål - om det så er å gå ned i vekt, få strammere mage, få bedre kondis eller bli sterkere, vil også hjelpe deg på vei.

- Mitt råd er å sette av noen minutter til planlegging av treningen og til å sette seg konkrete mål. Det er viktig å velge aktiviteter som man liker å gjøre, og ikke minst sette av tid i kalenderen til trening, sier hun.

Her er Martes beste råd for planlegging av treningsuken:
1. Planlegg uken din på forhånd ved å booke inn tid til trening (treningssentre tilbyr ofte forhåndsbooking på gruppetimer - prøv dét)
2. Sørg for at du alltid holder deg til de planlagte avtalene.
3. Har du problemer med å holde deg til planen din? Avtal å trene sammen med noen. Det gjør det vanskeligere å sluntre unna (du kan for eksempel bli med i en løpegruppe. Mer info finner du her!)
4. Loggfør treningen din. Det er både inspirerende og morsomt å følge sin egen utvikling

Mer info om treningsdagboken til Marte finner du her! (ekstern lenke)

LES OGSÅ: Slik får du lyst til å løpe


Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer