ØKE FORBRENNINGEN: Visste du at styrketrening kan være med på å øke forbrenningen din? Foto: Jasminko Ibrakovic - Fotolia
ØKE FORBRENNINGEN: Visste du at styrketrening kan være med på å øke forbrenningen din? Foto: Jasminko Ibrakovic - Fotolia Vis mer

Forbrenning

Slik øker du kaloriforbrenningen

Få maks uttelling både når du trener og hviler!

KK.NO: Forbrenningen vår er på ingen måte konstant. Kroppsstørrelse, kjønn og alder påvirker i stor grad hvor raskt kroppen din gjør om kalorier til energi.

Men, det betyr ikke at du ikke kan gjøre noe med din egen forbrenning.

Valgene du tar hver eneste dag, påvirker nemlig hvor raskt og effektivt kroppen forbrenner energien du putter i deg.

Et av disse valgene er hvorvidt du trener styrke eller ikke.

LES OGSÅ: Dette bør du vite om musklene dine

Gir økt forbrenning

Anne Marte Sneve, som er KKs nye treningsekspert, forteller til KK.no at det å bygge muskelmasse og bruke musklene jevnlig, kan resultere i økt forbrenning.

- Kroppens forbrenning handler om prosessen hvor kroppen bruker det du spiser og drikker til å lage energi. Vi har en hvileforbrenning som handler om forbrenningen du bruker i hvile, samtidig som vi også har en forbrenning som øker når vi bruker musklene våre, forklarer hun.

Ved aktivitet er det nettopp musklene som jobber, og deres funksjon er å bevege skjelettet og leddene. Økt bevegelse og aktivitet i musklene fører til høyere forbrenning.

- Dette fører så til høyere kaloriforbruk, forteller Sneve. 

Må man være godt trent for at dette skal ha noen effekt?

- Absolutt ikke, men en person som er godt trent vil mest sannsynlig ha mer muskelmasse enn en utrent person, og vil dermed kunne forbruke mer, løfte mer og holde på lenger - og på denne måten forbrenne mer under trening.

Økt muskelmasse vil også føre til at du øker hvileforbrenningen.

- Det er ikke snakk om ekstremt mye høyere hvileforbrenning, men i det lengre perspektiv kan det utgjøre en viss forskjell. Noe som er gunstig i det lengre helseperspektiv, forteller Sneve.

ØKT HVILEFORBRENNING: Økt muskelmasse føre til at du også i hvile har mer aktiv masse i kroppen - du forbrenner mer i hvile.  Foto: WavebreakMediaMicro - Fotolia
ØKT HVILEFORBRENNING: Økt muskelmasse føre til at du også i hvile har mer aktiv masse i kroppen - du forbrenner mer i hvile. Foto: WavebreakMediaMicro - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Trener du styrke og kondisjon samme dag?

De store muskelgruppene

Sneve forteller at all muskelbruk vil føre til økt forbrenning, men at det gjelder å trene øvelser som involverer mye muskelmasse, dersom du virkelig ønsker å øke forbrenningen.

- Jo større muskelgrupper du involverer i treningen, desto høyere forbrenning.

Sneve forklarer at såkalte isolasjonsøvelser som for eksempel bicepscurl eller legghev, ikke vil forbrenne på langt nær så mange kalorier som øvelser der mye muskulatur i kroppen brukes om gangen.

Eksempler på dette er såkalte fler-leddsøvelser, som disse fem øvelsene:

1. Markløft

2. Knebøy

3. Utfall

4. Pushups

5. Bomhev

- Du vil mest sannsynlig også merke stor forskjell på hvor slitsomme disse komplekse øvelsene er, i forhold til enklere øvelser. Og i mange tilfeller vil høyere intensitet og puls føre til høyere forbrenning og økt kaloriforbruk, sier hun.

TREN DE STORE MUSKELGRUPPENE: Det er nemlig slik at jo større muskelgrupper du involverer i treningen, jo høyere forbrenning får du.  Foto: AntonioDiaz - Fotolia
TREN DE STORE MUSKELGRUPPENE: Det er nemlig slik at jo større muskelgrupper du involverer i treningen, jo høyere forbrenning får du. Foto: AntonioDiaz - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Kan man gå ned i vekt uten å trene?

Viktig å spise riktig

Lene Hansen, som er personlig trener og performance coach, samt kvinnen bak bloggen FitnessLene, forteller til KK.no at det er viktig å spise riktig, dersom du ønsker å opprettholde muskelmasse og bygge muskulatur.

Muskelcellene våre trenger nemlig riktig næring for å restituere seg raskere, og kroppen trenger bra energi for å yte optimalt under trening og for hele tiden å ha progresjon slik at en oppnår de resultater en ønsker.

VIKTIG Å SPISE RIKTIG: Proteiner er kroppens byggesteiner, og du bør derfor være  flink til å variere mellom kjøtt, fugl, fisk, egg og melkeprodukter.
VIKTIG Å SPISE RIKTIG: Proteiner er kroppens byggesteiner, og du bør derfor være flink til å variere mellom kjøtt, fugl, fisk, egg og melkeprodukter. Vis mer

- Rene råvarer er et nøkkelord her og du har sikkert hørt at proteiner er kroppens byggesteiner. Proteinene bør du derfor ha kontroll på og være flink til å variere mellom kjøtt, fugl, fisk, egg og melkeprodukter.

Videre forteller hun at proteinene ikke bør være kilden du bruker som energi, det bør karbohydrater stå for.

- Velg derfor fornuftige næringsrike karbokilder når du velger matvarer. Dette kan være alt fra ris og poteter til havregryn, frukt, bær og grønnsaker. Du bør også prioritere å legge mesteparten av inntaket av karbohydrater til før og etter trening.

- Jo mer riktig næring du tilfører kroppen, jo mer fett forbrenner du. Kroppen er så smart at den tviholder på fettet om den ikke får den næringen den skal ha. Dette er viktig å tenke på om målet ditt er å bygge muskler, men samtidig miste fett, sier hun.

Dette er Sveve enig i, men vil legge til en veldig viktig ting.

- Det viktigste er at du spiser nok. Den største feilen man kan gjøre er å spise så lite at kroppen går på sparebluss. Dette er ikke gunstig med tanke på muskelvekst. Kroppen trenger energi for å prestere på trening, og den trenger energi for å bygge muskler, sier hun.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: