Motivasjon

Slik orker du trening når sofaen roper

Frister det mer å slenge seg nedpå etter jobb enn å snøre på seg joggeskoene? Her er tipsene som gir deg motivasjonen til å røre på deg.

KOM DEG UT: Det frister kanskje ikke å snøre på seg joggeskoene med det samme du kommer hjem fra jobb, men trikset er å tilpasse treningen fremfor å droppe den helt.  Foto: Scanpix
KOM DEG UT: Det frister kanskje ikke å snøre på seg joggeskoene med det samme du kommer hjem fra jobb, men trikset er å tilpasse treningen fremfor å droppe den helt. Foto: Scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: Frister det å slenge seg nedpå etter en lang arbeidsdag? Vi kjenner følelsen!

Men, det er faktisk ikke alltid en god idé.

Her tipser treningsbloggeren Leila Söderholm oss om treningen som gir deg den rette treningsboosten, når du tror du er for sliten til å trene.

LES OGSÅ: Har du mistet treningsmotivasjonen?

1. Du har akkurat vært forkjølet

Derfor er du sliten: Det kan ta flere uker innen immunforsvaret er på plass og kroppen får tilbake sin normale styrke etter en forkjølelse. Likevel trenger du ikke å la være å trene.

Dette kan du prøve: Tren som vanlig, men med litt lavere intensitet. Det er ikke nå du skal presse deg hardest. Rør på deg ved å gå en tur, jogge eller ved å trene styrke med lette vekter. For hard trening etter en infeksjon er ikke å anbefale, men du får i gang sirkulasjonen og styrker immunforsvaret ved å være i bevegelse. 

2. Du har sittet stille hele dagen

Derfor er du sliten: Hvis du sitter mye stille, tror kroppen at den hviler, og da settes enkelte kroppsfunksjoner i hvilemodus.

Dette kan du prøve: Hvis du er på jobben, ikke gi etter for lysten på sukkerholdig drikke og en bolle. Studier viser at dette bare vil gjøre deg trøttere. Ta heller noen aktive pauser i løpet av dagen. Det, i tillegg til noen dype åndedrag, vil få kroppens prosesser til å våkne til liv igjen. Hvis du for eksempel tar 10 knebøyninger med strake armer og repeterer tre ganger, vil du bedre blodsirkulasjonen og oksygentilførselen og dermed øker konsentrasjonen også. 

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer