ALKOHOL OG SNORKING: Når vi sover er muskulaturen i de øvre luftveiene mer avslappet, og det gjør luftkanalene trangere og kan gjøre at vi snorker. FOTO: NTB Scanpix
ALKOHOL OG SNORKING: Når vi sover er muskulaturen i de øvre luftveiene mer avslappet, og det gjør luftkanalene trangere og kan gjøre at vi snorker. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Alkohol og snorking:

Slik påvirker alkohol snorking og søvn

- Unngå alkohol før du legger deg for å redusere snorking, sier ekspert.

Snorking er dødsirriterende. Noen av oss går så langt som å operere for å bli kvitt problemet, men det finnes andre løsninger å teste ut først. En av påvirkningsfaktorene for snorking er nemlig alkohol - som også påvirker hvordan søvnkvaliteten vår er generelt.

Søvnekspert Harriet Akre forklarer til KK.no at en vanlig grunn til snorking skyldes mye bløtvev i halsen, som store mandler eller stor drøvel og tunge, i forhold til størrelsen på svelg og øvre luftveier.

- I tillegg til dette er blant annet overvekt den vanligste grunnen til snorking. Hos de fleste vil også røykeslutt og å unngå alkohol før du legger deg hjelpe godt mot snorking, forklarer hun.

Når vi sover er nemlig muskulaturen i de øvre luftveiene mer avslappet, og det gjør luftkanalene trangere og kan gjøre at vi snorker. Ifølge Norsk Helseinformatikk (NHI) svekker alkohol og sovemidler denne muskelstramningen ytterligere.

LES OGSÅ: Derfor bør du bli kvitt den farlige snorkingen, og det er lettere enn du tror

Alkohol påvirker søvnen på flere måter

Og det er ikke bare irriterende snorking som kan være en effekt av alkoholen når vi sover. Elise Nyborg Eriksen er fungerende generalsekretær i AV-OG-TIL. Hun forklarer at det er en utbredt myte at alkohol kan hjelpe på søvnen vår.

- Mange har kanskje selv kjent på kroppen at alkohol gjør oss døsige, men alkoholen kan faktisk ha motsatt effekt på søvnen og gjøre at i sover dårligere, sier hun til KK.no.

EN GOD NATTS SØVN: Ønsker du å sove på best mulig måte gjør du lurt i å unngå mye alkohol før leggetid. FOTO: NTB Scanpix
EN GOD NATTS SØVN: Ønsker du å sove på best mulig måte gjør du lurt i å unngå mye alkohol før leggetid. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Den dårlige søvnen ved inntak av alkohol kommer av at kroppen vil jobbe hardt i løpet av natta for å kvitte seg med giftstoffene fra alkoholen. Alkohol er også dehydrerende, så mangelen på væske kan gjøre at du sover dårligere.

Du har kanskje merket at du våkner flere ganger i løpet av natten etter en fuktig kveld på byen, eller at du våkner svært tidlig og ikke får sove igjen?

- Det skyldes at alkoholen forstyrrer søvnkvaliteten og kan hindre den dype REM-søvnen vi trenger for å føle oss uthvilte, forklarer Eriksen.

Unngå alkohol sent på kvelden

Har du drukket store mengder kan søvnen også bli påvirket av intense drømmer eller mareritt når kroppen har forbrent alkoholen.

- Mange opplever derfor å våkne opp utslitt etter det man trodde var en god natts søvn. Dette gjelder spesielt hvis man drikker moderate til store mengder alkohol, i tillegg til mye alkohol mot slutten av kvelden.

Eriksen råder deg til å unngå alkohol før leggetid dersom du opplever disse tingene.

- Det finnes mange grunner for å ta seg et glass, men å sove bedre bør ikke være en av dem, understreker hun.

LES OGSÅ: - Søvnen påvirkes ofte om man ikke har det helt greit i livet