CATSLIDE:I 2009 lanserte Christina Støle Therkildsen treningskonseptet Catslide, med spesialdesignete matter og skreddersydd treningsprogram Foto: Astrid Waller
CATSLIDE:I 2009 lanserte Christina Støle Therkildsen treningskonseptet Catslide, med spesialdesignete matter og skreddersydd treningsprogram Foto: Astrid Waller Vis mer

Catslide

Slik «sklir» du kroppen stram og sterk!

Fire kluter og litt plass er alt du trenger.

Catslide kom bokstavlig talt skliende inn som en ny treningstrend for noen år siden. Nå har det norske konseptet også blitt en internasjonal suksess.  Lyst til å prøve det alle snakker om? KK Sporty gir deg et glattkjøringskurs - på fire matter! 

Hva er Catslide?

– Du bruker fire små matter med lav friksjon for å gjøre en rekke ulike øvelser. Prinsippene er så enkle at treningen passer for alle. Du bruker kroppstyngden som belastning og kontrollerer hvor tungt du jobber ved å skli kortere eller lengre ut fra utgangspunktet. Ettersom du blir sterkere, kan du øke belastningen. Gjør det litt lekent og morsomt, så kan du utfordre deg selv underveis!

Hvordan fikk du ideen til Catslide?

– Sklitrening ble tatt i bruk allerede på 60-70-tallet. På Olympiatoppen brukte de teppefliser for denne typen trening med de norske toppidrettsutøverne. Effektiviteten i treningsformen var det som fascinerte meg, og med bakgrunn som håndballspiller og -trener er jeg opptatt av å trene funksjonelt og effektivt. Jeg er for utålmodig til å vente lenge på resultater. Jeg forsto fort at alle kan utføre denne treningsformen, og øvelsene kan også tilpasses ulike nivåer og målsettinger. Nå brukes Catslide innen hjemmetrening, på skoler, i barnehager, bedriftslag, idrettslag, på treningssentre og i behandling. LES OGSÅ: Stram opp mage-rumpe og lår

Hvordan startet det?

– De første utkastene til Catslide-mattene ble sydd hjemme på en symaskin, det var mye prøving og feiling i starten. Når vi testet øvelsene, ble det nevnt at det så ut som en glidende katt på gulvet, derav navnet Catslide. For å skape et konsept av produktet har jeg måttet videreutvikle og tilpasse Catslide kontinuerlig. Å forbedre alle deler av konseptet er krevende, men også veldig spennende. Eksempelvis er Catslide-mattene redesignet, og vi har utviklet flere øvelser tilrettelagt for flere formål.

Hvordan turte du å satse på Catslide?

GOD KJERNETRENING; Catslide har vist seg å være en av de mest effektive treningsformene for kjernemuskulaturen, sier Christina.  Foto: Astrid Waller
GOD KJERNETRENING; Catslide har vist seg å være en av de mest effektive treningsformene for kjernemuskulaturen, sier Christina. Foto: Astrid Waller Vis mer

– Da jeg startet var dette et biprosjekt. I dag er Catslide en internasjonal merkevare, med brukere i hele Europa. Det finnes Catslide-utdannelser i flere land, med distributører og spennende samarbeidspartnere. Teamet i Catslide er fantastiske mennesker som gir meg driv, energi og pågangsmot til å tørre å ta sjanser, og det gir resultater. Ikke alle mennesker du møter på din vei er gode, men nå jobber jeg med de aller beste. I tillegg har jeg fått gode råd fra Innovasjon Norge, særlig om foretningsdelen og om lansering i utlandet. Det gjelder også å være løsningsorientert, ydmyk og tørre å be om råd. Jeg har gjort en masse tabber underveis, og jeg lærer noe hver eneste gang. Jeg bruker mye tid på å bli bedre, det er bare sånn man kan skape en god merkevare.  

Hva er så bra med denne treningsformen?

 – At den er veldig spesifikk for trening av kjernemuskulatur, kroppens «muskelkorsett», som vi trenger når vi beveger oss og for å få en god holdning og en frisk rygg. Kjernemuskulaturen er kraftsenteret for resten av kroppen. Den trenger vi uansett om vi er mosjonister eller idrettsutøvere. Med en sterk kjerne kan du løpe fortere og løfte tyngre, hvis det er målet, og du holder deg lettere skadefri. Catslide har vist seg å være en av de mest effektive treningsformene for kjernemuskulaturen.
Vi sitter og ligger opptil 20 timer i døgnet, det gir belastningsskader og svak muskulatur. De fleste langtidssykemeldte sliter med belastningsskader i rygg, nakke og skuldre. Jeg får tilbakemeldinger fra folk som trener med Catslide at de har fått mindre ryggsmerter og føler seg friskere. Treningen øker også stabilitet i skuldre, håndledd, knær og ankler.

Hvem egner Catslide seg for?

– Alle! Treningen kan enkelt tilpasses ditt nivå. Faren min på 82 år er hofteoperert og gjør Catslide- øvelser for bedre balanse.  Du velger om du vil gjøre enkle eller mer avanserte varianter av øvelsene. Du kan også bruke hjelpemidler, som å støtte deg til en stol eller gjøre øvelsene på en bordplate. Nybegynnere og idrettsfolk kan møtes i samme gruppetime, og det er ganske unikt.

DOBLE BEINDRAG 1: Trener: Hofteleddsbøyere, fremside lår og kjernemuskulatur Utgangsposisjon er høy/lav planke med albue og tåballene på mattene, trekk inn magen. Foto: Astrid Waller
DOBLE BEINDRAG 2: Trekk begge beina inn med knærne langs gulvet, og trekk opp så langt du kommer. Behold setet så lavt som mulig. Strekk ut beina og kom tilbake til utgangsposisjon.Denne øvelsen kan du gjøre sakte med kontroll av ryggen og bekkenet. Foto: Astrid Waller
LÅRCURL Trener: Bakside lår, sete, rygg og kjernemuskulatur. Press hælene godt ned på midten av mattene. Fotsålene peker framover. Foto: Astrid Waller
LÅRCURL 2: Stram i setet, og løft setet opp. Trekk hælene mot rumpa, samtidig som bekkenet løftes opp fra gulvet. Det skal da være en strak linje fra skulder gjennom hoftene og til knehasen. Skli rolig tilbake til utgangsposisjonen, samtidig som du senker bekkenet. Kan også starte i øvre posisjon og skli fram og trekke tilbake. Foto: Astrid Waller
TVIST: Trener: Hofteleddsbøyere, lår og kjernemuskulatur. Start i lav planke med matter under hånd og fot. Trekk inn det ene benet til det er 90 grader i kneleddet. Foto: Astrid Waller
TVIST 2: Skyv beinet ut til siden inn under kroppen og rett ut for kneleddet, og kom i en sideplanke.Kom så tilbake i planken. Hold bekkenet lavt og ryggen stabil når du roterer. Foto: Astrid Waller
SUPERMAN: Trener: Bred ryggmuskel, triceps og kjernemuskulatur. Stå enten på kne eller tå. Trekk inn magen,og hold den inne når du sklir framover med armene. Press håndflatene ned i gulvet, og hold hofta fremme. Foto: Astrid Waller
SUPERMAN 2: Trekk tilbake med annenhver arm når kjenner at du har nådd punktet hvor du nesten går i bakken. Husk rette hofter og stabil rygg! Foto: Astrid Waller
PUSH UPS: Trener: Bryst, triceps, skuldre og kjernemuskulatur. Start i planke med matter under hender (og knær). Plasser hånden rett bak skulder. Press håndflatene ned i mattene. Skli ut til siden med begge hender og senk brystet ned mot gulvet, stram i mage, pust godt ut og trekk kontrollert tilbake. Foto: Astrid Waller
GLIDENDE UTFALL BAKOVER: Trener: Lår, setet, hofteleddsbøyere og kjernemuskulatur. Fest blikket på et punkt foran deg, og trekk inn magen. Skli bakover på den ene foten til kneet nesten berører gulvet. Du skal kjenne det i fremre bein. Press setet mot gulvet, stram magen, og dra beinet tilbake til utgangsposisjonen. Foto: Astrid Waller
GLIDENDE UTFALL TIL SIDEN: Trener: Lår, setet, hoftemuskulatur og kjernemuskulatur. Fest blikket på et punkt foran deg, trekk inn magen. Skli rett ut til siden med den ene foten. Press setet mot bakken, stram magen, og dra beinet tilbake til utgangspunktet. Hold tyngden over foten som står igjen, trekk skuldrene bakover, og behold rett rygg gjennom øvelsen. Foto: Astrid Waller


Kom i gang med Catslide:

1. Har du ikke Catslide-matter, prøv en øvelse med raggsokker. De sklir litt mer enn mattene, men gir deg en god indikasjon. Mange blir hekta, dette er gøy!

2. Tren i stua: Ta for deg 3-4 øvelser. Treningen er supereffektiv, så 15 minutter 2-3 ganger i uka gir merkbare resultater.

3. Få med barna: Barn helt ned i 3-årsalderen blir engasjerte av mattene. Gjør det til en lek, og vips, så skaper du en fin stund sammen med familien samtidig som du trener. Du kan fort lære nye øvelser av barnas måte å tilnærme seg mattene på.

4. Utfordre kjæresten: Sjekk hverandres teknikk, gjør 8-10 repetisjoner hver, så får du tilstrekkelig pause mellom hver arbeidsperiode - i tillegg en personlig trener. Alt er mye morsommere sammen!

5. Delta på et Catslide-kurs, de holdes flere steder i Norge. Private treningsgrupper møtes i nærmiljøet og trener Catslide sammen, da er det viktig å kunne utføre øvelsene riktig. Catslide har også mange lekbaserte øvelser man kan gjøre i gruppe eller to og to. Alt dette lærer du på kurs.

6. Tren Catslide med en personlig trener som underviser i dette. Over 40 treningssentre i Norge tilbyr slike gruppetimer. Finn ditt lokale senter her: catslide.no.Her finner du også hjemmetreningsvideoer.

7. Når du har prøvd noen øvelser med raggsokker, kan du kjøpe egne matter. Fire matter koster 250 kroner, får plass i bokhylla og i veska og kan tas med på reise.

 

 

 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop