SUNN VEKTNEDGANG: Slik går du ned i vekt uten å slite deg ut. FOTO: NTB Scanpix
SUNN VEKTNEDGANG: Slik går du ned i vekt uten å slite deg ut. FOTO: NTB ScanpixVis mer

Vektnedgang:

Slik tar du vare på psyken når du skal ned i vekt

- Å jobbe med selvfølelsen og å tro på at du er god nok, uavhengig av resultatet, er kanskje det viktigste du gjør, sier mental trener Astrid Lauritzen.

Det er flere grunner til at vi ønsker eller bør gå ned i vekt. Det kan være at helsen vår har skrantet litt eller at vi ønsker mer overskudd i hverdagen. Men vil en vektnedgang alene kunne gjøre oss lykkelige? Hvordan går vi ned i vekt på en måte som er sunn for psyken vår?

- Uansett hvilken endring vi gjør, så er det viktig å finne ut hvorfor vi ønsker denne endringen. Har vi nok grunner til å endre noe, vil det være lettere å motivere oss.

Det sier mental trener Astrid Lauritzen til KK. Hun understreker at det er viktig at denne endringen gir oss en verdi, og ikke skaper nye problemer på andre områder i livet.

- Når vi har funnet ut hvorfor vi ønsker denne endringen, er det viktig å sette oss kortsiktige og langsiktige mål, lage seg en handlingsplan og kartlegge styrker og svakheter som du har før du starter. Det å være godt forberedt vil gi deg en fordel.

LES OGSÅ: Slik orker du trening når sofaen roper

Vit hvor du skal og hvorfor du skal dit

Det er lett å kaste seg på en diett og håpe at kiloene raser av, men Lauritzen mener det er veldig viktig å gå grundigere til verks.

- Før du starter på prosessen, og underveis, vil det være bra å hente frem følelsen du vil få når du når målet. Fokuser på det du faktisk gjør og hvor du skal, sier hun, og fortsetter:

- Veldig mange mennesker blir motivert til å ta grep når det er noe de ønsker seg bort fra, og det er ofte en negativ følelse knyttet til det. Her kommer viktigheten av et godt, attraktivt mål inn i bildet.

Du trenger å vite hvor du skal og hvorfor du skal dit. Det vil være lurt å hente frem dette målet, og kjenne på følelsen av å nå målet så ofte du kan, råder Lauritzen.

Kommer du i situasjoner der det er lett å falle tilbake til gamle synder, kan du spørre deg selv: Får dette valget deg nærmere målet eller lengre bort fra målet?

VEKTNEDGANG: Det er viktig å forberede seg mentalt før du gjør store endringer. FOTO: Shutterstock
VEKTNEDGANG: Det er viktig å forberede seg mentalt før du gjør store endringer. FOTO: Shutterstock Vis mer

Ikke tenk at lykken ligger i kroppsformen din

Hvis du ikke er fornøyd med kroppen din, har du kanskje tenkt at du hadde vært lykkelig hvis du hadde «drømmekroppen» . Selvfølgelig kan en kropp vi er fornøyd med øke livskvaliteten, men det skal mer til enn at vi er fornøyd med det fysiske ved oss selv.

- Hvordan vi føler oss avhenger mer av vår selvfølelse enn om vi er slanke eller ikke. For noen mennesker kan nok en livsstilsendring forsterke selvfølelsen, fordi de kjenner på mestringsfølelsen av å ha nådd et stort mål. Det kan øke livskvaliteten, sier Lauritzen.

Men hun forklarer at det kan bli slitsomt å linke lykke opp mot ett resultat.

- Hva skjer da, hvis resultatene uteblir? Å jobbe med selvfølelsen og å tro på at du er god nok, uavhengig av resultatet, er kanskje det viktigste du gjør.

Når vi mennesker mister motivasjonen, handler det ofte om at det vi tror på ikke samsvarer med det som er viktig for oss. Kanskje er det ikke så viktig å være så veltrent, men vi tror vi må være det for å passe inn eller bli likt? Kanskje det er viktig for deg å være veltrent, men du har ikke tro på at du klarer det?

- Derfor er det viktig at det er samsvar mellom det som er viktig for oss og det vi tror på. Da kommer energien, og det er lite som kan stoppe oss på veien frem til målet. Til syvende og sist handler det om hva slags følelse vi har i kroppen. Det å bli god på å produsere gode følelser er kanskje den viktigste «styrketreningen» vi gjør.

Før du starter prosessen med å gå ned i vekt, råder Lauritzen deg til å stille deg selv disse spørsmålene:

  • Hva er grunnen til at du ønsker å gjøre denne endringen?
  • Hva vil det gi deg å gjøre denne endringen, både følelsesmessig og helsemessig?
  • Hva mister du ved å gjøre denne endringen?
  • Hva er dine styrker i prosessen?
  • Hva er dine svakheter i prosessen?
  • Hvordan kan du bruke dine styrker for å jobbe med svakhetene?

Forbered deg godt

- Hvis du streber etter noe «annet» som en følge av å bli tynn eller å ha den perfekte kroppsformen, så er det grunn til å vurdere det på nytt igjen. Du vil bli skuffet om du ikke fikk den følelsen du forventet av vektnedgangen og vil raskt gå opp i vekt igjen, sier mental trener Stein Kvalheim til KK.

MAT: Spis næringsrik mat som er bra for kroppen din. FOTO: Shutterstock
MAT: Spis næringsrik mat som er bra for kroppen din. FOTO: Shutterstock Vis mer

For å forberede deg til en vektnedgang, må du først skifte holdning til deg selv og din relasjon til mat:

- Spiser du mat for «kos» eller ernæring? Heller du i deg mat på grunn av lite energi og fordi du «må» ha påfyll? Mat skal ha nytelse i seg, men må også ha næring. Du skal gå fra mat for munn, altså kortsiktig tilfredsstillelse, til mat for kropp, altså næring, forklarer Kvalheim.

I tillegg vil det hjelpe å forbedre søvnen. Sørg for å legge deg tidlig nok, og få nok hvile - søtsuget kommer ofte når du er trøtt. (Psst.. Enkelte opplever mer søtsug enn andre).

- Oscar Wilde skrev: «Jeg kan motstå alt, unntatt fristelser!» Dette gjelder oss alle når det kommer til mat. Er vi sultne nok, spiser vi ofte det som gir rask og lettest energi; godterier og mat uten næring. Ikke la slik mat stå hjemme, da taper du, sier han, og fortsetter:

- Lær deg å spise når du er sulten. Spis all mat sakte, og kjenn på maten når du spiser den. Føler du at det er godt for kroppen? Ulempen, eller fordelen, med mat, er at det gir en øyeblikkelig gevinst ved at du føler deg vel i nuet. Det gjør godt, og en god følelse er vi alltid på jakt etter. Dette er beviset på at kropp og sinn er veldig samstemt, sier Kvalheim.

BEVEG DEG: Finn aktiviteter du liker. FOTO: Shutterstock
BEVEG DEG: Finn aktiviteter du liker. FOTO: Shutterstock Vis mer

Derfor mener han at du ikke bør kjempe i mot kroppen hele tiden.

- Du har ikke en ubegrenset mengde viljestyrke tilgjengelig. Dagens «kvote» av viljestyrke kan raskt bli brukt opp. Prøv å unngå vanskelige valg til du har kommet inn i nye rutiner. Unngå alle tanker på hva du ikke burde spise eller gjøre. Din underbevissthet misforstår deg, og tror du vil ha det du tenker på.

- Hvis jeg ber deg om å glemme tanken på en sjokolade - hva tenker du på da? Sjokoladen. Regelen er å tenke på noe helt annet.

Slik opprettholder du nye, gode vaner

Dette er Kvalheims tips for å opprettholde nye, gode vaner:

  • Ha en fast beslutning på å spise når du er sulten, og å spise riktig for deg
  • Si nei takk til det du ikke skal ha, og dermed ja takk til deg selv samtidig
  • Skei ut en gang i blant
  • Tren 1 til 3 ganger i uken. Det er ikke nødvendig om sommeren, siden du beveger deg mer
  • Ta med deg niste på småturer så du får spist når du blir sulten
  • Ha en god rytme i din hverdag. Planlegg det du kan, og unngå stress så godt du kan
  • Husk matreserve, gjerne i form av mandler eller rosiner, om du ikke rekker et måltid i en travel hverdag
  • Sov nok. Ta gjerne en middagslur på 20 til 30 minutter når du blir trøtt

- Gjør alt dette mens du er lykkelig, på vei til å være i lykken. Kanskje du er lykkelig nå uten å tenke på det? Den korteste veien til lykke er takknemlighet. Jo mer fokus du har på det som er bra i livet ditt - jo flere ting vil du oppdage at du kan være takknemlig for, sier Kvalheim.

LES OGSÅ: Slik kan du bli mentalt sterk - det er særlig tre ting du bør gjøre

SUNN VEKTNEDGANG: Det er viktig at du er mentalt klar for å gå ned i vekt. FOTO: Shutterstock
SUNN VEKTNEDGANG: Det er viktig at du er mentalt klar for å gå ned i vekt. FOTO: Shutterstock Vis mer

Sander Andersen, som er daglig leder og treningscoach ved entirebody.no, har gitt KK seks tips til en sunn og varig vektendring:

1: Sett mål

- Det store problemet blant folk i dag, er ikke det å gå ned så mange kilo de ønsker, men å klare å stabilisere seg på en vekt de trives med. Her tror jeg målsettingen er et stort problem, fordi de fleste som går ned i vekt ønsker bare å bli tynne, sier Andersen.

Han understreker at «tynn» er veldig uspesifikt. Dermed er det lurere å sette et mål om å miste et spesifikt antall kilo, og se om man trives der først.

- Hvis du får til dette er det mye lettere å definere hva som faktisk er den vekten du trives med, sier Andersen.

2. Sett delmål

- Ønsker du å gå ned ti kilo, for eksempel, kan føles som at du har en lang og stor jobb foran deg. Da kan én strategi være å dele opp ti kilo i ti deler. Ha én og én kilo som delmål. Da vil du føle mestring, og ta små steg mot det store målet, forklarer han.

3. Vær realistisk

- Du må faktisk innse at du må endre måten du lever på, dersom du ønsker å endre deg. Det hjelper ikke å gå ned noen kilo og så gå tilbake til den gamle livsstilen din. Da vil du over tid legge på deg de samme kiloene. Sett realistiske mål basert på hvilken livsstil du ønsker å leve.

4. Tenk langsiktig

- Ikke prøv å gjør alt så fort du klarer. Det vil bare skape unødvendig stress. Se på vektnedgangen over tid og ikke fra dag til dag. Ikke tenk at du skal gå ned ti kilo på én måned. Tenk heller at du skal redusere gjennomsnittsvekten din hver uke, til du når målet, sier Andersen.

Han understreker også at det er helt greit å ikke klare det hver uke. Livet skjer, og du kan ikke basere hele livet ditt på en vektnedgang.

5. Endre vanene dine

- Dine daglige vaner definerer ditt liv. Enkelt og greit. Du er et resultat av dine valg gjennom året, sier Andersen.

Gjør små endringer som underbygger ditt nye mål. Spis litt sunnere, tren litt mer, men ikke snu livet ditt på hodet. For å endre vanene dine, så må du ofte fjerne de dårlige og erstatte dem med nye og bedre vaner.

6. Ha det gøy på veien

- Spis sunn mat som gir deg energi. Gjør aktiviteter du liker å gjøre, som øker din ukentlige fysiske aktivitet. Det er ikke verdt å gå ned i vekt hvis resten av livet føles dritt, sier han.

Du må ikke på en spesifikk diett for å gå ned i vekt. Vektnedgang handler om å bruke mer energi enn du inntar. Spis mat du liker i moderasjoner, det finnes ikke nei-mat under en vektnedgang.

LES OGSÅ: Ser du ikke resultater av den harde treningen din?

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: