TRENING MOT STRESS: Det er nok lett å tro at avslapning på sofaen er den beste medisinen mot stress, men sannheten er at trening er mye mer effektivt. Foto: dbunn - Fotolia
TRENING MOT STRESS: Det er nok lett å tro at avslapning på sofaen er den beste medisinen mot stress, men sannheten er at trening er mye mer effektivt. Foto: dbunn - Fotolia
Stress

Slik trener du deg stressfri

Glem late dager på sofaen – trening er mer effektivt mot stress.

KK.NO: Stress er en stor del av hverdagen for mange av oss, både på jobb og i fritiden.

Vi prøver iherdig å leve opp til våre egne og andres forventninger, vi skal prestere og rekke over så mye som overhodet mulig. Men dette går som regel på bekostning av oss selv og vår egen helse.

Så hvordan kan vi lære oss å stresse ned? Det er nok lett å tro at avslapning på sofaen er den beste medisinen, men snarere tvert imot. 

Det du egentlig burde gjøre er å komme deg på trening – fysisk aktivitet er nemlig svært effektivt for å motvirke stress.

LES OGSÅ: 6 tips som reduserer stress

Endorfiner og velvære

– Det stemmer veldig godt at trening er utrolig effektivt for å både redusere stress og for å redusere skadene som stress gir, sier Øystein Jensen til KK.no.

Han jobber som trener og fysioterapeut ved Artesia AS, og driver i tillegg bloggen trenhardt.com.

– Under trening frigjøres endorfiner som er kjemiske substanser som gir en følelse av velbehag, det reduserer smerter og hjelper på «spenning» i kroppen. Trening har også beviselig god effekt på innsovning og søvnkvaliteten din, og vi vet jo alle at det igjen vil føre til mindre stress og forbedret velvære.

LYKKEHORMON: Når du trener frigjøres endorfiner i kroppen, som i tillegg til å redusere smerter og spenninger, også gir en følelse av velbehag. Foto: (c) Mike Kemp/Blend Images/Corbis/All Over Press
LYKKEHORMON: Når du trener frigjøres endorfiner i kroppen, som i tillegg til å redusere smerter og spenninger, også gir en følelse av velbehag. Foto: (c) Mike Kemp/Blend Images/Corbis/All Over Press Vis mer

Ifølge Tommy Lande, som er personlig trener, osteopat og daglig leder av Optimal Klinikk, har stress og stillesitting blitt noen av menneskets verste fiender. Han mener at disse to tingene henger sammen, og at fysisk aktivitet og bevegelse derfor er noe som kan «behandle» stress.

– Gjennom trening, godt humør og en sunn psykisk balanse har det vist seg at signalstoffene og hormonene serotonin, dopamin, melatonin og endorfiner blir utskilt. Alle disse stoffene hemmer stress-responsen og kalles «lykkehormoner». 

– Endorfiner gjør at man blir mer glad, våken og har et mer stabilt humør gjennom dagen. Ikke bare gjennom hormoner kan trening hjelpe mot stress, men også det å komme seg litt bort fra hverdagens mas og tjas. Trening har nesten blitt det eneste «friområdet» for mange. 

Og i tillegg til å utløse lykkehormoner vil treningen også føre til et fall av stresshormonene i kroppen grunnet den økte velværen man får etter treningen.

Finn en treningsform du liker

Men hvordan bør du egentlig trene? Er det noen treningsformer som hjelper bedre på stress enn andre? 

– Yoga kan hjelpe for mange, mens løping og styrketrening kan hjelpe for andre. Jeg mener man må finne ut hva som er målsetningen med treningen, og heller ta det derfra. Og det kan være lurt med en variasjon i treningen, slik at kroppen får litt forskjellig input, sier Lande.

LES OGSÅ: Stress gir verst svettelukt

STRESS NED: Yoga handler mye om avspenning og riktig pusteteknikk, og kan fungere for mange. Men det viktigste er å finne en treningsform du liker. Foto: (c) Liam Norris/Corbis/All Over Press
STRESS NED: Yoga handler mye om avspenning og riktig pusteteknikk, og kan fungere for mange. Men det viktigste er å finne en treningsform du liker. Foto: (c) Liam Norris/Corbis/All Over Press Vis mer

– Mestring og det å se resultater gjør deg ofte mer lykkelig, og dette hjelper mye på stress. Det er heller ingen spesielle kroppsdeler man bør fokusere mer på. Det vil hjelpe å trene hele kroppen med forskjellig input.

Ifølge Lande er det vanskelig å si om noen aktiviteter kan hjelpe mer enn andre, derimot tror han at det hjelper å velge en treningsform man synes er gøy. Dette er Øystein Jensen helt enig i.

– All trening vil ha en god effekt på stressreduksjon, men det aller viktigste er å velge en treningsform man kan like. Dersom man nyter treningen, så er det større sjanse for at man vil trene jevnlig og dra nytte av den positive følelsen som det å virkelig glede seg til trening gir, forklarer han.

LES OGSÅ: Pust bedre - lev lengre

STYRKE: Det har vist seg at styrketrening gir en raskere utskillelse av endorfiner, og kan derfor være et godt valg i kampen mot stresset. Foto: Andres Rodriguez / Alamy/All Over Press
STYRKE: Det har vist seg at styrketrening gir en raskere utskillelse av endorfiner, og kan derfor være et godt valg i kampen mot stresset. Foto: Andres Rodriguez / Alamy/All Over Press Vis mer

Styrketrening kan hjelpe

Det viktigste er altså ikke hva du trener, men at du trener – både for å redusere stress og for å opprettholde en god helse.

Men ifølge Jensen er styrketrening alltid et godt valg.

– Skal jeg dra frem noen artige fakta, så har det vist seg at styrketrening gir en raskere utskillelse av endorfiner enn aerob trening som for eksempel sykling eller jogging. 

Den typen styrketrening som beviselig fungerer best ifølge Jensen, er styrketrening utført med relativt korte pauser mellom seriene (cirka ett minutt) og middels høy motstand (rundt 10 repetisjoner).

– Mitt råd til alle som ønsker effektiv stressmestring er å sette av tid til deg selv og DIN trening. Skap et eierskap til den egenpleien som trening er og føl forbedringen det gir!

Til forsiden