Fast Rumpe

Slik trener du deg til fastere rumpe og velformede lår

Styrking av rumpa og lårene forebygger dessuten skader og gir deg en riktig holdning.

- En sterk underkropp vil gi deg en bedre holdning som hindrer kroppen i å låse seg i uheldige stillinger, sier Renate Thunem, personlig trener ved Elixia Hana
i Sandnes. Foto: Studio LL Line Owren
- En sterk underkropp vil gi deg en bedre holdning som hindrer kroppen i å låse seg i uheldige stillinger, sier Renate Thunem, personlig trener ved Elixia Hana i Sandnes. Foto: Studio LL Line Owren Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Vi sitter for mye! mener Renate Thunem(39), personlig trener ved Elixia Hana på Sandnes. Og hun vet godt hva hun snakker om. Renate kjempet seg fra å være ufør til å bli personlig trener.

Fem år er gått siden hun tilbragte livet i et mørkt rom. Tre år er gått siden hun tok grep om overvekten sin. Ektemannen og bestevenninnen lurte henne med på treningssenteret, som nå er arbeidsplassen hennes. Renate la om kostholdet og begynte å trene. Ett år etter var 50 kilo borte, og Renate tok PT-utdannelsen. Nå brenner hun for å hjelpe andre.

Kroppen vår er skapt for å være mer i bevegelse. Mange sliter med muskulære svakheter i rumpe og bakside lår, samt låsninger i rygg og hofter. Problematikken forplanter seg nedover i kroppen. En god holdning krever sterk kjernemuskulatur, men også aktivert rumpemuskulatur så bekkenet står i riktig stilling. Lår- og setemuskulatur er de største muskelgruppene i kroppen, og trening av disse forbrenner også mest.

LES OGSÅ: Vet du hvorfor guttene elsker rumpa?

Vil få opp folks selvtillit

Renate brenner for å se at folk får opp selvtilliten og opplever en mestringsfølelse ved trening.

- Å se at livskvaliteten stiger og helsa blir optimal, er en av grunnene til at jeg at jeg jobber som PT. Det mentale henger sammen med det fysiske!

Renate har satt sammen et program som strammer opp både rumpe og lår. For ja, det ER mulig å justere opp rumpa med riktig trening!

RENATES MOTIVASJONSTIPS: Sett deg et hovedmål. Som å få på deg favorittbuksa igjen, eller at den skal passe bedre. Lett å måle underveis ved å prøve
buksa. Foto: Studio LL Line Owren
RENATES MOTIVASJONSTIPS: Sett deg et hovedmål. Som å få på deg favorittbuksa igjen, eller at den skal passe bedre. Lett å måle underveis ved å prøve buksa. Foto: Studio LL Line Owren Vis mer

LES OGSÅ: Derfor blir rumpa flatere med årene

- Rumpa består hovedsakelig av muskulatur og fett. Fasongen er genetisk betinget, noen har flat rumpe, andre mer kjøttfull.

Ved trening vil muskulaturen i rumpa økes. Får du også ned fettprosenten,vil baken bli fastere og gi illusjonen av å være litt høyere.

Enkelt for noen, andre må jobbe beinhardt.

- Jeg har klart det selv – jeg prøvde en gammel bukse som passet over lårene,
men bukserumpa hang nesten frem centimeter nedenfor rumpa fordi den var jekket opp.


Hvorfor har du valgt nettopp disse øvelsene?
- De er enkle, men effektive, og du trenger lite utstyr. Vil du ha dem tyngre for videre
progresjon, er det lett å få til. Skaderisikoen er liten selv om noe gjøres feil.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer