TRENING: De alle trener mellom 3-5 ganger i uka, men de varierer mellom alt fra Zumba til CrossFit og løping. FOTO: NTB Scanpix
TRENING: De alle trener mellom 3-5 ganger i uka, men de varierer mellom alt fra Zumba til CrossFit og løping. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Trening

Slik trener PT-ene selv

De gir oss dødelige gode tips og råd om trening - men hvordan legger de opp sitt eget treningsløp?

Publisert

Det er lett å gå seg vill i en jungel full av treningstips og anbefalinger. Vi hører stadig ulike meninger om hvordan man helst bør trene, hva man bør gjøre for å få mest mulig effekt ut av treningen og hvilke øvelser de aller største kjendisene sverger til. Personlig trenere gir oss konkrete råd til hvordan man helst bør legge opp øktene i løpet av uka og om det er knebøy eller markløft som fungerer best for akkurat deg.

Men hvordan trener egentlig disse PT-ene selv? Hvor ofte og hvor mye variasjon har de mellom kondisjons- og styrketrening? KK har tatt en runde å spurt hvordan ekspertene selv legger opp treningsløpet!

LES OGSÅ: Slik bør du trene i 30-, 40-, 50-, og 60-årene

Først ut: Julie Rafoss. Hun jobber som personlig trener og driver treningssiden julierafoss.com:

Hvor ofte trener du?

- Jeg trener gjennomsnittlig fire ganger per uke.

Hva trener du?

- Jeg varierer mellom styrke, mobilitet og løping!

Følger du en fast treningsplan - eller har en eller annen form for struktur på treningen?

- Jeg har ingen fast plan for øyeblikket, men følger planer i perioder når jeg har spesifikke ting jeg ønsker å oppnå. For eksempel hvis jeg vil løfte en ny vekt i en øvelse, så programmerer jeg for 8-12 uker av gangen, og hvis jeg skal delta på et løp så programmerer jeg i x-antall uker før løpet for å prestere best mulig. I de periodene jeg ikke har noen spesielle mål, trener jeg variert og har med de viktigste elementene for at jeg skal beholde ønsket form.

Hvorfor er du så glad i trening?

- Det gir meg mestringsfølelse, avkobling i hverdagen og tid for meg selv. Jeg elsker også tanken på at jeg gjør en innsats for å ha en smertefri og funksjonell kropp i årene som kommer. Å kunne bevege meg smertefritt er noe som gir meg ekstra gnist og lyst til å trene.

LES OGSÅ: Er bodypump egentlig styrketrening?

TRENINGSOPPSETT: Det kan føles utfordrende å finne en treningsform en liker og som holder motivasjonen oppe over lang tid. FOTO: NTB Scanpix
TRENINGSOPPSETT: Det kan føles utfordrende å finne en treningsform en liker og som holder motivasjonen oppe over lang tid. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Vi fortsetter med: Tessa Sørensen. Hun er personlig trener og forfatter av boka «Tren Smart»:

Hvor ofte trener du?

- Jeg trener som regel 4-5 treningsøkter i uken, men treningsmengden avhenger av hvor mye og hvor god kvalitet jeg får på søvnen - som styres av barna på 2 og 5 år. Jeg justerer ned treningsmengden hvis jeg sover mindre enn 6,5 time eller har det ekstra krevende fysisk på grunn av jobben.

Hva trener du?

- I løpet av en uke trener jeg 2-3 helkropp styrkeøkter (som varer i cirka 30 minutter), 1-3 kondisjonsøkter med lav til middels intensitet, 1 kondisjonsøkt med høy til meget høy intensitet, samt 10 minutter eldretrim/mobilisering hver dag.

Følger du en fast treningsplan - eller har en eller annen form for struktur på treningen?

- Jeg følger ingen fast treningsplan. Jeg har prøvd å ha en løpeplan de siste tre månedene, men jeg blir for ivrig og tar alt som står der så bokstavelig at jeg ender opp med å skap meg selv. Jeg har dessverre ingen «av-knapp», så å trene litt for hardt og litt for lenge faller meg veldig naturlig. Det er en dårlig kombinasjon med en fysisk krevende jobb og små barn.

Hvorfor er du så glad i trening?

- Fordi det er min lekearena. Her får jeg utløp for energi, jeg tenker skarpere etter en treningsøkt og jeg har det gøy. Jeg har alltid likt å bevege på meg, lærer best når jeg rører på kroppen og er veldig taktil. At jeg er glad i naturen, å klatre i trær, gjøre alle mulige slags aktiviteter og har en fysisk krevende jobb gjør også at det kjennes lett å bevege kroppen. Da blir det jo også morsommere.

FOTO: Privat
FOTO: Privat Vis mer

Desiree Andersen, personlig trener og livsstilsblogger:

Hvor ofte trener du?

- Jeg prøver å trene 3-5 ganger i uka. Noen uker går det - andre ganger må jeg prioritere litt annerledes.

Hva trener du?

- I utgangspunktet trener jeg alt fra tung styrke til CrossFit og Zumba, men på treningsplanen min står først og fremst løping og styrke.

Følger du en fast treningsplan - eller har du en eller annen form for struktur på treningen?

- Jeg skal løpe mitt første maraton i september, så akkurat nå følger jeg en plan.

Hvorfor er du så glad i trening?

- Ja, si det! Jeg har alltid vært det, men hva som gjør meg glad i å trene har forandret seg mye over årene. Jeg startet med å gå på gruppetimer fordi jeg syntes det var gøy, så skiftet interessen til styrke fordi jeg syntes det var spennende å lære mer om anatomi og hvordan kroppen responderer på styrketrening - så ble jeg bitt av løpebasillen. Trening er både der jeg får overskudd til hverdagen og der jeg får mitt lille pusterom.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer