TRENING: De alle trener mellom 3-5 ganger i uka, men de varierer mellom alt fra Zumba til CrossFit og løping. FOTO: NTB Scanpix
TRENING: De alle trener mellom 3-5 ganger i uka, men de varierer mellom alt fra Zumba til CrossFit og løping. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Trening

Slik trener PT-ene selv

De gir oss dødelige gode tips og råd om trening - men hvordan legger de opp sitt eget treningsløp?

Det er lett å gå seg vill i en jungel full av treningstips og anbefalinger. Vi hører stadig ulike meninger om hvordan man helst bør trene, hva man bør gjøre for å få mest mulig effekt ut av treningen og hvilke øvelser de aller største kjendisene sverger til. Personlig trenere gir oss konkrete råd til hvordan man helst bør legge opp øktene i løpet av uka og om det er knebøy eller markløft som fungerer best for akkurat deg.

Men hvordan trener egentlig disse PT-ene selv? Hvor ofte og hvor mye variasjon har de mellom kondisjons- og styrketrening? KK har tatt en runde å spurt hvordan ekspertene selv legger opp treningsløpet!

LES OGSÅ: Slik bør du trene i 30-, 40-, 50-, og 60-årene

Først ut: Julie Rafoss. Hun jobber som personlig trener og driver treningssiden julierafoss.com:

Hvor ofte trener du?

- Jeg trener gjennomsnittlig fire ganger per uke.

Hva trener du?

- Jeg varierer mellom styrke, mobilitet og løping!

Følger du en fast treningsplan - eller har en eller annen form for struktur på treningen?

- Jeg har ingen fast plan for øyeblikket, men følger planer i perioder når jeg har spesifikke ting jeg ønsker å oppnå. For eksempel hvis jeg vil løfte en ny vekt i en øvelse, så programmerer jeg for 8-12 uker av gangen, og hvis jeg skal delta på et løp så programmerer jeg i x-antall uker før løpet for å prestere best mulig. I de periodene jeg ikke har noen spesielle mål, trener jeg variert og har med de viktigste elementene for at jeg skal beholde ønsket form.

Hvorfor er du så glad i trening?

- Det gir meg mestringsfølelse, avkobling i hverdagen og tid for meg selv. Jeg elsker også tanken på at jeg gjør en innsats for å ha en smertefri og funksjonell kropp i årene som kommer. Å kunne bevege meg smertefritt er noe som gir meg ekstra gnist og lyst til å trene.

LES OGSÅ: Er bodypump egentlig styrketrening?

TRENINGSOPPSETT: Det kan føles utfordrende å finne en treningsform en liker og som holder motivasjonen oppe over lang tid. FOTO: NTB Scanpix
TRENINGSOPPSETT: Det kan føles utfordrende å finne en treningsform en liker og som holder motivasjonen oppe over lang tid. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Vi fortsetter med: Tessa Sørensen. Hun er personlig trener og forfatter av boka «Tren Smart»:

Hvor ofte trener du?

- Jeg trener som regel 4-5 treningsøkter i uken, men treningsmengden avhenger av hvor mye og hvor god kvalitet jeg får på søvnen - som styres av barna på 2 og 5 år. Jeg justerer ned treningsmengden hvis jeg sover mindre enn 6,5 time eller har det ekstra krevende fysisk på grunn av jobben.

Hva trener du?

- I løpet av en uke trener jeg 2-3 helkropp styrkeøkter (som varer i cirka 30 minutter), 1-3 kondisjonsøkter med lav til middels intensitet, 1 kondisjonsøkt med høy til meget høy intensitet, samt 10 minutter eldretrim/mobilisering hver dag.

Følger du en fast treningsplan - eller har en eller annen form for struktur på treningen?

- Jeg følger ingen fast treningsplan. Jeg har prøvd å ha en løpeplan de siste tre månedene, men jeg blir for ivrig og tar alt som står der så bokstavelig at jeg ender opp med å skap meg selv. Jeg har dessverre ingen «av-knapp», så å trene litt for hardt og litt for lenge faller meg veldig naturlig. Det er en dårlig kombinasjon med en fysisk krevende jobb og små barn.

Hvorfor er du så glad i trening?

- Fordi det er min lekearena. Her får jeg utløp for energi, jeg tenker skarpere etter en treningsøkt og jeg har det gøy. Jeg har alltid likt å bevege på meg, lærer best når jeg rører på kroppen og er veldig taktil. At jeg er glad i naturen, å klatre i trær, gjøre alle mulige slags aktiviteter og har en fysisk krevende jobb gjør også at det kjennes lett å bevege kroppen. Da blir det jo også morsommere.

FOTO: Privat
FOTO: Privat Vis mer

Desiree Andersen, personlig trener og livsstilsblogger:

Hvor ofte trener du?

- Jeg prøver å trene 3-5 ganger i uka. Noen uker går det - andre ganger må jeg prioritere litt annerledes.

Hva trener du?

- I utgangspunktet trener jeg alt fra tung styrke til CrossFit og Zumba, men på treningsplanen min står først og fremst løping og styrke.

Følger du en fast treningsplan - eller har du en eller annen form for struktur på treningen?

- Jeg skal løpe mitt første maraton i september, så akkurat nå følger jeg en plan.

Hvorfor er du så glad i trening?

- Ja, si det! Jeg har alltid vært det, men hva som gjør meg glad i å trene har forandret seg mye over årene. Jeg startet med å gå på gruppetimer fordi jeg syntes det var gøy, så skiftet interessen til styrke fordi jeg syntes det var spennende å lære mer om anatomi og hvordan kroppen responderer på styrketrening - så ble jeg bitt av løpebasillen. Trening er både der jeg får overskudd til hverdagen og der jeg får mitt lille pusterom.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: