UNNGÅ Å OVERSPISE: Hvordan kan du unngå å spise altfor mye om sommeren? Det er jo så mange fristelser!  Foto: Shutterstock / Syda Productions
UNNGÅ Å OVERSPISE: Hvordan kan du unngå å spise altfor mye om sommeren? Det er jo så mange fristelser! Foto: Shutterstock / Syda Productions Vis mer

Overspise

Slik unngår du å overspise i sommer

Her er tre gode tips som hjelper deg å beholde kontrollen i ferien!

Publisert
Sist oppdatert

Sommeren er over oss, og med dét kommer også fristelsene på rekke og rad. Restaurantmat på deilige uteserveringer, bensinstasjonmåltider, grillfester både i tide og utide, is på bryggekanten, nystekte vafler i solveggen, vin i skumringen. Sommeren er et etegilde, og mange kjenner nok at de er dratt mellom det å ville kose seg og å ikke overspise for å holde vekten. Så hvordan unngår du å ikke spise for mye og samtidig være med på moroa? 

1. Ta deg god tid

Sommeren er ferietid, så hvorfor stresse med å hive i deg maten med én gang den kommer på bordet

- Det er viktig å være klar over at det tar cirka 20 minutter fra man starter måltidet til hjernen registrerer energiinntaket og sender ut metthetssignaler, har Therese F. Mathisen, som er ernæringsfysiolog ved Thema Nutrition, tidligere fortalt til KK.no. 

Hun forteller at det faktisk finnes en grunn til at du har minimum 20 minutter spisepause på jobben - det er for å kunne finne matro, og gi deg mulighet til å spise uten å måtte kaste i deg maten. Vi trenger denne tiden fysiologisk for å spise mer «bevisst».

Et annet godt tips er å ikke spise mens du stresser rundt, jobber eller ser TV - grunnen er nemlig at da har du ikke fullt fokus på måltidet. Dette kan føre til at du føler deg mindre tilfreds etter at du har spist. 

LES OGSÅ: Slik holder du vekten i sommer 

2. Rydd av bordet med en gang 

Selv om det kanskje er både lettvint og deilig å ha middagsrestene stående etter at dere er ferdige med et bedre og større måltid, kan dette føre til at du spiser mer. 

- Rydd maten vekk med én gang og unngå å småspise av den mens du gjør dette - mange liker å rydde alene nettopp fordi der gir dem sjansen til å spise litt ekstra på kjøkkenet. Unngå dette, har klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør tidligere sagt til KK.no. 

LES OGSÅ: Så mye mat trenger du hver dag 

3. Planlegg måltidene dine

Denne er kanskje ikke så lett, i alle fall ikke hvis du ferierer i et fremmed land der du aldri vet helt sikkert om det blir lunsj på kafé eller om det blir take-away på stranden. Uansett - forsøk å planlegge det du kan. 

For å unngå å overspise, er det faktisk viktig at du spiser nok mat gjennom dagen. Tenk at du skal prøve å få i deg så mye fiber, grove karbohydrater, magre proteiner og sunt fett som mulig. 

– Det er ikke spesielt bra å hoppe over måltider. Si for eksempel at man hopper over lunsj og venter helt til middag med å spise. Da blir mange så sultne at de spiser et mye større måltid neste gang, og ender kanskje opp med å overspise, har klinisk ernæringsfysiolog, Henriette W. Lindvig, tidligere sagt til KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer