VELG RIKTIG: Å velge riktig løpesko for din fot er faktisk svært viktig, spesielt hvis du er nybegynner.
VELG RIKTIG: Å velge riktig løpesko for din fot er faktisk svært viktig, spesielt hvis du er nybegynner.
Joggesko

Slik velger du best løpesko for din fot

Er du nybegynner er nemlig riktig skovalg enda viktigere for å unngå skader.

Med de utallige ulike løpeskovariantene som finnes i norske sportsforretninger i dag, er det ikke bestandig like lett å vite hva det faktisk er du skal se etter når du er på utkikk etter en ny løpesko.

Og med det havet av lekre og mindre lekre, dyre og billige joggesko, er det fort gjort å la seg friste av utseende og pris.

Har du nettopp bestemt deg for å begynne å løpe, eller løper så sjelden at du fortsatt ser på deg selv som en «nybegynner», er faktisk valg av riktig løpesko for din fot mye viktigere enn om du allerede er en erfaren løper.

Og ifølge Tor Fauske, daglig leder i Löplabbet (ekstern lenke), er det å finne ut «hvor du er i løpingen din» første skritt på veien til å finne den beste løpeskoen.

LES OGSÅ: Hvilken løpesko er den beste?

FØRSTE SKRITT: Ifølge Thor Fauske, daglig leder i Löplabbet, er første skritt på veien til å finne riktig sko å vite hvor du er i løpingen din - altså om du er nybegynner eller mer erfaren.
FØRSTE SKRITT: Ifølge Thor Fauske, daglig leder i Löplabbet, er første skritt på veien til å finne riktig sko å vite hvor du er i løpingen din - altså om du er nybegynner eller mer erfaren. Vis mer

Nybegynnere bør være mer nøye






- Det viktigste er å finne ut hvor du er i løpingen. Er du nybegynner, eller er du en mer erfaren løper? Nybegynnere bør nemlig være mer nøye med skovalget enn erfarne løpere, forklarer han til KK.no:

- Deretter er det viktig å finne ut hvor skadeutsatt du er. Noen løpere får veldig lett skader og andre løpere er forskånet for det. Så er du en person som har hatt litt skader og skadeproblemer tidligere, så må du være ekstra nøye med å finne en sko som er tilpasset steget ditt.

LES OGSÅ: Riktig sko for din trening

Belaster to-tre ganger kroppsvekten

Grunnen til at nybegynnere bør være ekstra påpasselige, er også at løping belaster kroppen, særlig sener og bånd. Og dersom du ikke er vant til dette og begynner å løpe mye på feil sko, kan du få skader.

- Mange nybegynnere har veldig lett for å gå i billigkurven og kjøpe sko, fordi de ikke vet hvor mye de får løpt, om de kommer skikkelig i gang og den typen ting, og da sparer du gjerne litt på utstyret. Som sagt bør imidlertid disse være enda nøyere med valgene sine, sier Fauske:

- Grunnen er at løping er en ganske ensformig belastning. Det er samme belastning som repeteres 1000 ganger på hver tur, og hvert steg belaster to til tre ganger kroppsvekten. Det er veldig belastende på sener og bånd, ledd og muskulatur, så det krever en innkjøringsprosess. Det å begynne forsiktig og gradvis trappe opp løpingen sin er veldig viktig, men den belastningen krever også at du har sko som er tilpasset fotens steg og at skoen demper støtet godt.

LES OGSÅ: Tenk på dette når du jogger

Mindre viktig for erfarne løpere

Er du en erfaren løper og har løpt i mange år, kan du gjerne velge tynnere sko med mindre demping.

- Hos erfarne løpere som har løpt lenge og i mange år er gjerne sener og bånd vant til den belastningen og tilpasset, så da er det faktisk ikke like viktig. De kan løpe med tynnere sko, med mindre demping. Har du vært en ekstrem løper kan du løpe barfot omtrent. Men nybegynnere må være ekstra forsiktig og ekstra obs, sier Fauske.

Ifølge butikksjefen er den enkleste måten å finne ut hvordan foten din beveger seg på å løpe på en tredemølle, som de ofte har i sportsforretninger - som Löplabbet.

- Det beste er da å løpe på en tredemølle, for å få testet bevegelsen i foten. Da vil du kunne se hvordan du pronerer, altså hvordan foten ruller innover i steget. Og det er viktig for mange av de som pronerer å kontrollere den bevegelsen riktig.

LES OGSÅ: Slik får du mest ut av joggeturen

PRONASJON: Det er tre former for pronasjon - overpronasjon (50 prosent av løpere), underpronasjon (5-10 prosent av løpere) og normal pronasjon (resten). Foto: All Over Press
PRONASJON: Det er tre former for pronasjon - overpronasjon (50 prosent av løpere), underpronasjon (5-10 prosent av løpere) og normal pronasjon (resten). Foto: All Over Press Vis mer

Tenk på pronasjon






Dersom du har hørt ordet pronasjon før, men ikke vet helt hva det betyr, dreier det seg om bevegelsen på foten din når du løper. Derfor er det også viktig å ta hensyn til dette når du velger sko, slik at du kan få en sko som er tilpasset akkurat din fot og bevegelighet.

- Pronasjon er en bevegelse som gjerne går fra utsiden av hælen og ruller diagonalt inn stortåballen. Den bevegelsen er din egen støtdemper - den måten foten fjærer av støtet på. Noen ruller veldig kraftig inn i steget, og det definerer vi som overpronasjon – det gjelder kanskje for 50 prosent av alle som løper. Noen har ikke bevegelse innover i det hele tatt, da kaller vi det underpronasjon, men dette gjelder bare for mellom fem og ti prosent av løpere. Så har erfaring vist at løpere som pronerer for mye eller for lite ofte kan være mer disponible for skader enn de som har en helt normal pronasjon, forklarer Fauske.

Skoleverandører, som for eksempel Nike, Asics og Adidas, har laget sko som er tilpasset disse ulike løpetypene, men hvis du kommer innenfor det som kalles normal pronasjon, er du mer beskyttet.

TESTER PÅ MØLLE: På Löblappet og en del andre sportsforretninger bruker de blant annet en tredemølle for å se hvordan foten din beveger seg når du løper. Foto: Colourbox.com
TESTER PÅ MØLLE: På Löblappet og en del andre sportsforretninger bruker de blant annet en tredemølle for å se hvordan foten din beveger seg når du løper. Foto: Colourbox.com Vis mer

Finn ut om du pronerer

Ifølge Fauske kan du finne ut om du pronerer ved å se på hvor og hvordan sko du har slites ut etter bruk. Dette kan imidlertid være vanskeligere for jenter.

- For jenter så kan det være vanskelig å se pronasjon på skoene og eventuell slitasje, for de er ofte lettere og du får ikke en veldig sterk slitasje. Men det du kan gjøre da er å få en venninne til å løpe bak deg på joggeturen og se hvordan bevegelsen din er. Hvis du har en kraftig innoverrotasjon, så er det ganske tydelig, sier Fauske.

Hvor viktig er riktig skovalg hvis du pronerer?





- Det er særlig viktig for de som er utsatte for skader, og dette gjelder spesielt for nybegynnere. For en erfaren skoløper som kanskje har flere skopar, er det ikke like viktig. Jeg vil også styre unna såkalte «barfot»-løpesko hvis du er nybegynner. Det krever mye tilpassning, forkarer Fauske.

På Löplabbet gjennomfører de en spesiell test for å finne ut av hvordan foten din beveger seg, slik at du kan få den optimale skoen for ditt bruk.

- Vi har en test som gjennomføres med to hjelpemidler. Det er en glassplate, som du står barfot på. Dermed ser du fasongen på foten, hvordan fotbuen ser ut og hvordan trykket er på foten. Og så løper du på tredemølle for å se hvordan foten beveger seg når du løper - hvordan du pronerer rett og slett. Testen, sammen med kundens ønsker, behov, treningsmengde, skadeproblematikk og hvilke prosess du er i løpingen din, gjør at vi kan finne frem tre ulike modeller som kan passe din fot, forklarer Fauske.

LES OGSÅ: Derfor bør du ha to par joggesko

Velg sko etter funksjon, ikke design

Et annet godt tips fra Fauske, og særlig til oss kvinner, er å ikke fokusere sånn altfor mye på utseendet og designet til løpeskoene. Det kan fort overskygge funskjonen til skoene, som tross alt er det viktigste.

- Som mann så tenker jeg at design ikke er viktig. Og det vil jeg for så vidt gi som et råd også - at funksjon må gå foran design og forfengelighet. Men, hvis du kan velge mellom flere modeller som kan være bra for deg, så er selvfølgelig design litt viktig. Jeg ville imidlertid ikke gått etter design, særlig ikke hvis du er i en av risikogruppene, forklarer han.

For å få profesjonell hjelp til å finne en god løpesko for din fot, anbefaler Fauske deg å gå i en butikk der du vet at du får hjelpen du trenger.

- Jeg ville gått i en butikk der du vet at du får god hjelp. Alle merkene i en prisklasse fra 700-800-900 kroner og oppover har god kvalitet, god funksjon, godt materiale og god demping. Så jeg ville ikke vært så opptatt av merker. Du bør rett og slett bare gå i en butikk der du føler deg trygg, sier han.

LES OGSÅ: Slik unngår du stinkende joggesko

HUSK Å BYTTE: Det beste er å bytte joggesko én gang i året.
HUSK Å BYTTE: Det beste er å bytte joggesko én gang i året. Vis mer

Bytt sko hvert år






Du har sikkert hørt at det kan være lurt å bytte joggesko etter så så mange måneder eller år, og dette er faktisk ikke en myte.

Ifølge Fauske vil nemlig skoen din slites under bruk, uten at du selv merker noe spesielt til det.

- Løpesko har vel levetid på rundt 1000 kilometer, pluss minus. Hvis du løper tre ganger i uken hele sommerhalvåret, utpå høsten og ikke så mye på vinteren, så holder de ett års tid, forklarer han:

- Du bør skifte de hvert år hvis du løper så mye, for da sliter du på dempingen, og det går gradvis. Du får ikke følelse av det selv.

LES OGSÅ: Så ofte bør disse byttes ut
Til forsiden