PULSKLOKKE GIR MOTIVASJON: Etter flere uker med ferie, kan en pulsklokke gi deg det ekstra dyttet som gjør at du kommer igang med treningen.  Foto: Peter Atkins - Fotolia
PULSKLOKKE GIR MOTIVASJON: Etter flere uker med ferie, kan en pulsklokke gi deg det ekstra dyttet som gjør at du kommer igang med treningen. Foto: Peter Atkins - Fotolia
Løping

Slik velger du riktig pulsklokke

Gjør det lettere å komme i gang med trening etter ferien.

Noen føler seg stresset av å bli målt på alle mulige måter. For andre er pulsklokker et must i forbindelse med trening, og gir sterk motivasjon.

Før du velger klokke bør du tenke over hvordan du skal bruke den og hvorfor. De finnes fra de enkle variantene i lekre farger, til de profesjonelle med funksjon foran design.

Det viktigste er at den tar pulsen selvsagt, men den kan også kartlegge ruten du løper med GPS, måle kaloriforbruk, hjelpe deg til å løpe intervaller, brukes til ulike type aktiviteter og linkes opp til treningsprogrammer og logger på nettet.

For at pulsklokken skal gi riktigst mulig informasjon, må den stilles inn på alder, høyde, kjønn, vekt, makspuls og hvilepuls. Et pulsbelte gir dessuten mer nøyaktig måling enn en klokke uten pulsbelte.





LES OGSÅ: Kan jeg kjøpe løpesko i barnestørrelse?

Nybegynner eller topptrent?

Er du aktiv og trener alt fra sykling til løping, svømming og ski? Da bør du velge en proff klokke som kan brukes utenpå skiklær eller et sykkelstyre, er vanntett og lett å innstille på ulike aktiviteter. Den skal tåle mye, ha batterier med lang levetid og være kompatibel med avanserte treningsprogrammer.

Er du aktiv mosjonist som liker å løpe mot bestemte mål, som for eksempel en god tid i KK-mila? Da bør du velge en avansert klokke som gir deg mulighet for å følge ulike treningsprogrammer, som varierende intervaller.

Er du en jogger som koser deg med faste løpeturer i ditt eget tempo? Da holder det med en fin design som du føler deg vel med, og som er enkel i bruk.

LES OGSÅ: Dropp dette treningstøyet når det regner

POLAR FT4: Super for deg som er nybegynner.
POLAR FT4: Super for deg som er nybegynner. Vis mer

Enkel

Polar FT4 pink
For deg som ønsker grunnleggende pulsbaserte funksjoner for å holde kondisjonstreningen enkel.





Klokken kommer i mange friske farger, og viser deg når du forbedrer kondisjonen, basert på hjertefrekvens, og kaloriforbruk. Du får den med komfortabelt pulsbelte, som måler pulsen nøyaktig.
Pris: kr 1000

LES OGSÅ: Spiser du dette etter trening?

GARMIN FORERUNNER 610 HR: Modellen for deg som vil ha litt mer ut av klokken.
GARMIN FORERUNNER 610 HR: Modellen for deg som vil ha litt mer ut av klokken. Vis mer

Avansert

Garmin Forerunner 610 HR
Klokken viser og registrerer distanse, hastighet/tempo, GPS-posisjon, puls, kalorier med mer. Den kan også føre deg tilbake til startstedet for turen.





Når du har nådd ditt treningsmål, f.eks. tid, distanse, kalorier og puls, gir en lett vibrasjon på håndleddet beskjed. Når treningen er over, laster klokken automatisk og trådløst dataene til Garmin Connect™ når du er i nærheten av pc-en din.

Touchskjermen gjør at du enkelt kan bytte mellom treningssidene, selv om det er kaldt ute og du jogger med hansker.
Pris: kr 2825

LES OGSÅ: Like farlig som å røyke

GARMIN FORERUNNER 910XT HR: Klokken for deg som trener MYE.
GARMIN FORERUNNER 910XT HR: Klokken for deg som trener MYE. Vis mer

Proff

Garmin Forerunner 910XT HR
Dette er en av de første multisportsklokkene med pulsbelte som i tillegg til de vanlige funksjonene til 610 HR også teller svømmetak, har barometer for nøyaktig høydemåling og er kompatibel med wattmålere til sykkel (tilleggsutstyr).





910XT HR kan tilpasses treningssidene til den sporten du utøver, og kan enkelt veksle mellom ulike aktiviteter.

Den er også utstyrt med vibrasjonsalarm som varsler når du skal skifte tempo. Etter trening laster den automatisk og trådløst dataene til treningsloggen Garmin Connect™ når du er i nærheten pc-en din.
Pris: kr 3650

Være med på KK-mila?

Årets KK-mila arrangement går av stabelen lørdag 7. september. Mer info om deltagelse og påmelding finner du her!

Her får du et kom i form-opplegg som trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe har skreddersydd nettopp for deg:

Kom i form til KK-mila:

  • Del 1 - Motivasjon
  • Del 2 - Utstyr
  • Del 3 - Skadeforebygging
  • Del 4 - Kosthold
  • Del 5 - Treningsprogram
  • Kom i løpeform på åtte uker

    LES OGSÅ: Bli med på KK-mila

    Og her har du løpemusikken KK Trening på Spotify:


    Her er lesernes egen spilleliste til KK-mila:



    Tekst: Elizabeth Lingjærde
    FINN RIKTIG KLOKKE FOR DEG: Det finnes pulsklokker i mange ulike prisklasser med ulike funksjoner. Foto: Maridav - Fotolia
    FINN RIKTIG KLOKKE FOR DEG: Det finnes pulsklokker i mange ulike prisklasser med ulike funksjoner. Foto: Maridav - Fotolia Vis mer
  • Til forsiden