For mye salt:

Slik vet du om du har spist for mye salt

For mye salt kan føre til sykdom. Slik tolker du kroppens signaler på om du har fått i deg for mye av det salte.

SALT: Salt finnes allerede i svært mange matvarer. Men hvor mye salt er egentlig for mye salt? FOTO: NTB
SALT: Salt finnes allerede i svært mange matvarer. Men hvor mye salt er egentlig for mye salt? FOTO: NTB Vis mer
Publisert

Salted caramel ice cream. Chips med en hint av havsalt. Lakris overdrysset med flaksalt. Stadig fler produkter skilter med det tidligere så fryktede saltet som den magiske ingrediensen, og det er så munnen løper i vann bare av å se bilder av perfekt symmetriske Maldonsaltflak eller pudderrosa korn av Himalayasalt.

Men er det egentlig bra, alt dette saltet. Eller kan det bli for mye av det kjempegode?

Livsnødvendig

La oss ta det fra starten. Salt inneholder natrium, og kroppen trenger natrium for å regulere væskebalanse, nerveimpulser og muskelsammentrekninger. Kroppens behov er omtrent 1,5 gram salt (0,6 gram natrium), tilsvarenden en fjerdedels teskje, om dagen for å fungere optimalt. Svetting etter av langvarig fysisk aktivitet og varme, samt diaré, kan imidlertid føre til ekstra tap av natrium og dermed gi kortvarig behov for mer salt, skriver helsenorge.no

Undersøkelser har vist at norske menn i gjennomsnitt får i seg rundt 10 gram salt om dagen, mens kvinner spiser rundt åtte. Ifølge forskning.no er dette omtrent dobbelt så mye som i anbefalingene, som råder alle å spise under fem gram salt – litt under en teskje – om dagen.

Hvor kommer saltet fra?

Rundt 70–80 prosent av saltet vi får i oss kommer fra bearbeidede matvarer, og ca. ti prosent fra rene råvarer. Resten er det saltet vi tilsetter selv.

SALT NOK: Med salt i mange matvarer, kan det fort blir for mye. FOTO: NTB
SALT NOK: Med salt i mange matvarer, kan det fort blir for mye. FOTO: NTB Vis mer

Er du glad i brød, er det verdt å merke seg at kjøpebrød ofte inneholder tre ganger så mye salt som hjemmebakt. Av andre saltrike matvarer kan vi nevne spekemat, kjøttpålegg, visse oster, frokostblandinger, snacks og soyasaus. Ifølge Aftenposten inneholder også visse medisiner og kosttilskudd mye salt, slik som for eksempel C-vitamin brusetabletter, og Pinex Forte.

HAVSALT: Salt utvinnes flere steder i verden. Her er en saltarbeider i full sving i Thailand. FOTO: NTB
HAVSALT: Salt utvinnes flere steder i verden. Her er en saltarbeider i full sving i Thailand. FOTO: NTB Vis mer

Det mange ikke tenker over, er at å spise for mye salt over kort tid faktisk kan være farlig. Om et lite barn får i seg en hel teskje salt på en gang, kan det være dødelig dose.

For en voksen vil farlig dose være en mengde tilsvarende 0,75-3 g pr. kilo kroppsvekt. Dersom man veier 80 kilo, risikerer man altså døden med et inntak på mellom 60 -240 gram salt.

Hvordan måle?

Men saltmengde er ikke alltid like lett å måle. Hvordan vet man om man har fått i seg for mye? I matvaretabellen finner man næringsinnholdet i ulike matvarer, og kan velge egen kolonne for natrium.

Det kan altså være greit for å danne seg et inntrykk av hvor mye salt som egentlig er i ulike råvarer, før man griper til saltbøssa av gammel vane.

RIKE MONN: Mange salter av gammel vane, uten å smake på maten først. FOTO: NTB
RIKE MONN: Mange salter av gammel vane, uten å smake på maten først. FOTO: NTB Vis mer

Men er det forskjell på salt og salt? KK har tidligere skrevet om såkalt «jålesalt» som gjerne er både dyrere og i mer fancy innpakning. Mange tror at disse gourmetproduktene er sunnere enn annet salt.

– Dersom det skulle være en fordel ved å velge den type salt, så er det kun det at man kan bruke mindre mengder for å få samme smak som vanlig salt, sa Erik Arnesen som er Helsefaglig rådgiver i Landsforeningen for Hjerte- og lungesyke (LHL), til KK da.

– Vi anbefaler å velge mineralsalt som har et redusert innhold av natrium, men mer kalium og jod, eksempelvis Seltin. Men vi anbefaler også å utforske krydder som ikke inneholder noe salt, slik at man gradvis venner seg til mindre saltsmak, påpeker han.

Signalene

Men uansett hva slags salt man velger, så er det noe tegn man kan se etter, som forteller om man har fått i seg for mye:

1. Du er tørst hele tiden

For mye natrium gir ubalanse i kroppen. Hjerne og nyrer begynner å arbeide på høygir for å jevne ut saltkonsentrasjonen, og produksjonen av antidiuretisk hormon øker, noe som gjør at nyrene slipper ut mindre væske, og kroppen sender ut signaler som gjør at du føler deg tørst.

Andre symptomer er følelse av tørrhet i munnen og tørr hud, ettersom væsken i kroppen går til celler og organer med livsviktige funksjoner. Tørsten er et tydelig tegn på at du trenger å drikke!

2. Du føler deg hoven

Kroppen forsøker å jevne ut natriumnivået gjennom å binde væske. Det er i sånne situasjoner man kan våkne dagen etter et salt rekemåltid og knapt greie å åpne øynene, eller oppdage at gifteringen ligger begravd dypt inne i fingeren. Løsningen da er faktisk å drikke enda mer vann, for å utjevne saltbalansen. Et annet råd er trene. Når du svetter kvitter kroppen seg nemlig også med salt og mineraler.

3. Høyere blodtrykk

Forskning har påvist en sammenheng mellom saltinntak og høyt blodtrykk. Høyt blodtrykk øker risikoen for infarkt, hjertesvikt. hjerneslag og nyreskader. Høyt blodtrykk kan riktignok også være genetisk, og trenger ikke skyldes livsstil eller for stort saltinntak, men for mye salt kan absolutt spille inn.

Selv om du kutter ned på inntaket av salt, er det neppe noen fare for å få i seg for lite salt, ettersom salt finnes naturlig i mange matvarer. Når du skal salte maten, velg gjerne salt som inneholder jod, for å få ned inntaket av natrium.

4. Du har ofte vondt i hodet

Studier har vist at høyt saltinntak ofte viser seg som hodepine. For mye salt gjør at blodkarene i hjernen utvider seg, noe som skaper smerte, skriver allas.se. Kilden skal være ernæringsfysiolog Mandy Enright som har uttalt seg til Women's health.

5. Du synes hjemmelaget mat smaker kjedelig

Det meste saltet vi får i oss kommer fra ferdigmat, snacks og bearbeidede kjøttprodukter. En amerikansk studie har vist at de som spiste mest prosessert mat også oftere var rammet av høyt blodtrykk. Om man spiser mye ferdigmat, venner smaksløkene seg til salt, fett og sukker, og når man da får servert mors hjemmelagede kjøttkaker med kote poteter, kan det fort virke som en tannløs affære. Det er derfor all grunn til å lytte til rådet man har hørt til det kjedsommelige: å lage maten fra bunnen av, med gode råvarer.

Kilder: allas.se, helsenorge.no, Store medisinske leksikon, forskning.no, Aftenposten

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer