RIKTIG TEKNIKK: Med riktig løpeteknikk blir du ikke bare en bedre løper. Riktig teknikk gjør også at du øker prestasjonen din, får det morsommere på trening og unngår skader. Tips til hvordan du forbedrer teknikken din får du lenger nede i saken!  Foto: Tore Amundøy
RIKTIG TEKNIKK: Med riktig løpeteknikk blir du ikke bare en bedre løper. Riktig teknikk gjør også at du øker prestasjonen din, får det morsommere på trening og unngår skader. Tips til hvordan du forbedrer teknikken din får du lenger nede i saken! Foto: Tore Amundøy
Løping

Slik vet du om du løper «feil»

Føles det tungt og trått? Få enkle tips til å bedre teknikken.

Løping er en av de beste og mest effektive treningsformene som finnes. Likevel er det svært mange av oss som vegrer seg for å snøre på joggeskoene og legge ut på tur.

Den vanligste årsaken til dette, er fordi man opplever løping/jogging som tungt, ubehagelig og smertefullt.

Involverer løpeøktene dette, blir det heller ikke morsomt å trene, og løpeøktene vil fort bli oppfattet som kjedelige og uinspirerende.

TIDLIGERE TOPPIDRETTSUTØVER: Hanne Lyngstad drev tidligere med løping på profesjonelt nivå, og har vunnet en rekke konkurranser. I dag er hun løpeekspert og Regional KA Specialist Sales hos Adidas. Foto: Adéle Cappelen Blystad
TIDLIGERE TOPPIDRETTSUTØVER: Hanne Lyngstad drev tidligere med løping på profesjonelt nivå, og har vunnet en rekke konkurranser. I dag er hun løpeekspert og Regional KA Specialist Sales hos Adidas. Foto: Adéle Cappelen Blystad Vis mer

Gir tunge bein og skader

Ifølge Hanne Lyngstad - tidligere toppidrettsutøver innen løping, samt en av ekspertene i løpeavdelingen til Adidas, er det her riktig løpeteknikk kommer inn i bildet.

Føles det grusomt tungt og slitsomt når du løper, eller kanskje du fort merker smerter i knær, scener og ledd? Da har du mest sannsynlig «feil» løpeteknikk.

Og feil teknikk kan faktisk ødelegge både økten, opplevelsen av den - samt føre til slitasje, som igjen kan medføre skader .






Som du sikkert skjønner, er god løpeteknikk derfor alfa og omega for å kunne hygge seg - samt få maks, ut av treningen.

- Riktig løpeteknikk er helt essensielt når man løper - både for å unngå skader, få utnyttet steget og kroppen mest mulig, øke prestasjon, samt få en mest mulig effektiv løpetur/økt, forklarer Lyngstad til KK.no.

LES OGSÅ: Slik får du det mer moro på tredemølla

FOTENS PLASSERING:På bildet til venstre - riktig teknikk, bildet til høyre - feil teknikk. Foten skal helst havne i sånn cirka linje med hofta. Foto: Adéle Cappelen Blystad
FOTENS PLASSERING:På bildet til venstre - riktig teknikk, bildet til høyre - feil teknikk. Foten skal helst havne i sånn cirka linje med hofta. Foto: Adéle Cappelen Blystad Vis mer
RETT DEG OPP: På bildet til venstre viser Hanne riktig teknikk, på bildet til høyre - feil. Ha overkroppen hevet og lett fremoverlent. Foto: Adéle Cappelen Blystad
RETT DEG OPP: På bildet til venstre viser Hanne riktig teknikk, på bildet til høyre - feil. Ha overkroppen hevet og lett fremoverlent. Foto: Adéle Cappelen Blystad Vis mer
HUSK ARMENE: Armene skal være naturlige og avslappede - de skal følge kroppens bevegelser På bildet til venstre ser du riktig teknikk - på bildet til høyre er armene for lavt nede og slappe. Foto: Adéle Cappelen Blystad
HUSK ARMENE: Armene skal være naturlige og avslappede - de skal følge kroppens bevegelser På bildet til venstre ser du riktig teknikk - på bildet til høyre er armene for lavt nede og slappe. Foto: Adéle Cappelen Blystad Vis mer

Slik får du riktig teknikk

Vi var til stede da Lyngstad og Adidas avholdt kurs i løpeteknikk på Bislett Stadion i Oslo, og ifølge Lyngstad er det særlig tre ting som er viktig å notere seg når man skal tenke riktig teknikk.

Og disse er:

1) Plassering av foten når du løper/tar steg
- Det er viktig at du setter ned foten, slik at den er i «balanse »med hoften din når du tar løpestegene. Altså - foten din skal ikke lande for langt frem eller ut til sidene. Gjør du dét, ender du opp med å bremse farten, samt legge ekstra press på knær og scener. I tillegg krever det mindre av kroppen når foten lander i linje med hofta, slik at du blir mindre sliten, forklarer Lyngstad.






2) Rett deg opp
- Dersom du hever overkroppen - altså retter deg opp og «er stolt», samt retter blikket fremover - ikke ned i asfalten, og løfter brystet, så får du mer tilførsel av oksygen - som er viktig for kroppen. I tillegg blir det lettere å sette foten rett under seg - altså i linje med hoften. Har du en stolt holdning når du løper, blir stegene automatisk litt kortere, som krever mindre tid, og er med på å redusere belastning.






3) Husk armene dine
- Godt bruk av armene når du løper kan være med på å gi fantastisk fremdrift. Armene bør være bøyde - og gå naturlig og avslappet fremover og bakover når du løper, i en sånn cirka 90-graders vinkel. Det er viktig at armene ikke kommer for lavt, er for stive eller for passive. Løper du oppoverbakke, er for eksempel riktig bruk av armene helt genialt. De hjelper deg veldig på vei. Armene skal være en like stor drivkraft som bena.






LES OGSÅ: Dette bør du vite om jogging

Ikke press deg for mye i starten

Ifølge Lyngstad er det ikke bare teknikk en del av oss sliter med når vi løper.

For mange er problemet også at man rett og slett starter økten for hardt. Og skal du for eksempel løpe et løp, eller en konkurranse, ja, da kan det virkelig ødelegge for deg.

- Veldig mange starter altfor hardt ut når de begynner å løpe, altså i begynnelsen av økten. Dette er som regel fordi man gjerne vil presse seg, komme i bedre form og få skikkelig effekt av løpingen. Du trenger imidlertid ikke løpe i sprinttempo hver gang du er på en løperunde. Så fremt du holder en stabil og jevn takt, får du bra effekt, forklarer løpeeksperten:

- Jeg starter for eksempel alltid veldig rolig, aller helst i snakketempo - altså, slik at jeg kan ha en samtale gående mens jeg jogger. Deretter setter jeg opp tempoet gradvis. Slik får kroppen varmet seg skikkelig opp, og det blir lettere å holde ut lenger. I tillegg til at du motvirker skader.

LES OGSÅ: Slik er kjøleskapet til de som trener

- Kjenn etter når du løper

Lyngstads aller beste tips til kvinner som enten synes det er grusomt tungt å løpe, som vil bli bedre til å løpe, eller som har lyst til å begynne å løpe, er derfor å tenke litt ekstra over teknikken sin.

- Kjenn litt etter når du er ute og løper. Lander foten i sånn cirka linje med hofta? Har du en stolt overkropp og et fremover rettet blikk? Bruker du armene slik du bør, og puster du godt? Vær mer bevisst på hvordan du løper, og sjekk om du kjenner forskjell, sier hun:

- Det kan ta litt tid å legge om, men det vil helt klart lønne seg etterhvert. Du blir en bedre løper, mer effektiv løper, du vil merke større progresjon og få færre skader. I tillegg blir det morsommere å løpe.

Husk også at riktig utstyr er nesten like viktig som god teknikk, hvis du skal få en god løpeopplevelse! Tips til hvordan du finner de beste løpeskoene får du her!

Flere tips til hvordan du kan forbedre løpeteknikken din får du i denne saken!

LES OGSÅ: Kom i løpeform på 16 uker
Til forsiden