BRUDD: Å gå igjennom et brudd kan være utrolig vondt. FOTO: NTB Scanpix
BRUDD: Å gå igjennom et brudd kan være utrolig vondt. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Kjærlighetssorg:

Slik vet du om kjærlighetssorgen er blitt usunn

Dette bør du gjøre - og ikke gjøre - for å komme deg videre etter et brudd.

Publisert

Kjærlighetssorg er dessverre noe de aller fleste av oss må oppleve i løpet av livet. Og det er en grunn til at det kalles en sorg - å gå gjennom et brudd kan være utrolig smertefullt og gjøre at alt virker håpløst.

Det er helt normalt å være knust etter et brudd, men for noen blir kjærlighetssorgen usunn. Hva skiller egentlig en «normal» kjærlighetssorg fra en usunn en? Hvordan kan vi unngå at vi graver oss så langt ned at det får konsekvenser?

LES OGSÅ: Derfor får kvinner sterkere kjærlighetssorg enn menn


Hvorfor gjør kjærlighetssorg så vondt?

Frøydis Lilledalen er psykologspesialist og samlivsterapeut. Hun forklarer hvorfor kjærlighetssorg oppleves så utrolig vondt.

- Kjærlighetssorg er intenst og kan føre til stor grad av fortvilelse, lengsel og sorg hos den som rammes. Det er ikke uten grunn at det er skrevet store litterære verk om mennesker som ikke orker leve uten sin utvalgte, forklarer hun, og henviser til for eksempel Shakespeares «Romeo og Julie».

Lilledalen peker på flere grunner til at kjærlighetssorgen kan bli overveldende: Det er mange hormoner i sving, kjærlighet gjør ofte blind, og det er lett å idyllisere partneren i forelskelsesperioden.

- Det er som konsekvens av dette, lett å tenke «jeg vil aldri finne noen som ham/henne igjen». Å være forelsket sammenlignes ofte med en rus, og kanskje kunne vi kalt kjærlighetssorg en abstinens i tråd med den metaforen?

Kjærlighetssorg er ofte en sammensatt og komplisert sorg, forklarer samlivsterapeuten - det er ikke bare sorgen over å bli forlatt, men også sorgen over å ikke ha blitt funnet tilstrekkelig elskverdig. I tillegg sørger man over at fremtiden med den man elsker faller i grus.

- Dersom man i tillegg har investert mye i den andre for å få det til å fungere, er det også skuffelsen over at investeringene ikke førte med seg ønsket avkastning.

Parterapeut Nina Ringnes ved ninaringnes.no, forklarer at de som har vært i sorgen over tapt kjærlighet vet at det gjør vondt - veldig vondt - til og med fysisk vondt. Hun påpeker at kjærlighetssorg ikke er tapt stolthet over å bli dumpet, heller ikke sorg over en kjærlighet som hadde vitret bort og ble avsluttet:

- Kjærlighetssorg er ikke tapet av en partner man praktisk sett godt kunne tenke seg å dele livet med. Kjærlighetssorg er smerten ved at en bit av en selv blir revet av: den delen av seg selv man investerte i fellesskapet på basis av håpet, troen og/eller løftet om gjensidig kjærlighet og et livslangt samløp, forteller hun til KK.

LES OGSÅ: Derfor blir vi hekta på dårlige forhold

DEPRESJON: Hvis kjærlighetssorgen ikke slipper taket, kan det ende i depresjon. FOTO: NTB Scanpix
DEPRESJON: Hvis kjærlighetssorgen ikke slipper taket, kan det ende i depresjon. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Disse kan bli ekstra hardt rammet av sorgen

Ringnes tror kjærlighetssorg oppleves ulikt i ulike faser i livet, men den gjør alltid vondt. Er man veldig ung og blir dumpet for første gang, kan det være overdøvende vondt og kanskje ta mange år før man tør å åpne hjertet sitt på nytt, men man har likevel livet foran seg.

- På en annen side av skalaen er 65-åringen som opplever at mannen hun elsker og har vært gift med i 40 år, enten dør eller forlater henne for en annen. Hun mister ikke bare forventningen om en alderdom i tosomhet, hun mister også historien sin; selve vitnet til livet sitt.

Hun forklarer at «ny» kjærlighet mellom unge mennesker er annerledes enn «gammel» kjærlighet mellom godt voksne.

- Og sorgen over å miste har ulike ingredienser. Men øredøvende vond er den – for alle - uansett hvor de er på skalaen.

Hun trekker også frem at noen blir veldig (og usunt) avhengig av kjærestene sine:

- Identitetene deres er av ulike grunner definert av relasjonen; kun i den vet de hvem de er. Disse vil ikke bare miste en del av seg selv når de blir forlatt, de mister hele seg selv og opplever nærmest å gå til grunne når forholdet tar slutt, forklarer Ringnes.

Dette kan være veldig ille også for de helt unge.

- De som enda ikke helt vet hvem de er og som er på leting etter sin identitet. Hvor selvbildet ikke er solid nok. Jeg tenker at for disse gruppene kan det gå riktig galt når sorgen rammer dem og mange vil ha meget vanskelig for å gi slipp.

LES OGSÅ: 5 tegn på at forholdet ikke er bra for deg

KJÆRLIGHETSSORG: Det er flere grep du kan ta for å unngå at du blir værende i sorgen. FOTO: NTB Scanpix
KJÆRLIGHETSSORG: Det er flere grep du kan ta for å unngå at du blir værende i sorgen. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Kan ende i depresjon

Noen opplever at det er veldig vanskelig å komme seg videre i livet etter et brudd. Og det hender at kjærlighetssorgen går fra å være en kraftig, men normal følelsesmessig reaksjon, til å bli en klinisk depresjon, forteller Lilledalen. Derfor råder hun de som selv frykter at kjærlighetssorgen ikke er til å bære, til å oppsøke og få psykologisk hjelp.

Hun understreker også at det er mange faktorer som spiller inn med tanke på om man utvikler en depresjon eller ikke. Blant annet genetisk sårbarhet, tidligere erfaringer, selvtillit og grad av støttende nettverk.

LES OGSÅ: - Hvis du først skal skille deg, sørg for å bli lykkelig skilt

Hvordan vet vi at kjærlighetssorgen er blitt usunn?

Det er vanlig å sørge etter et brudd. Kanskje er det ikke alltid lett å vite om vi har sørget «for lenge», eller om vi har gått inn i usunne mønstre. Så hvordan kan vi vite om kjærlighetssorgen er blitt usunn?

- Kjærlighetsorgen blir usunn dersom den blir en slags besettelse. Om man ikke klarer å tenke på noe annet de første ukene, er dette godt innenfor normalen. Men dersom man tenker på eksen/personen man aldri fikk, i måneder og år etterpå, er dette ikke oppbyggelig, forteller Lilledalen.

Og man skal absolutt ikke undervurdere kraften sosiale medier kan ha på hvorvidt man klarer å gå videre eller ikke:

- Slik verden er innrettet i dag, med sosiale medier for eksempel, er det veldig lett å bli litt obsessed, gjennom at man for eksempel sjekker den andres kontoer, leter etter signaler på om vedkommende har funnet en annen, eller slåes litt i bakken dersom den andre synes å ha lagt forholdet bak seg raskt.

Om du i lengre perioder ikke sover, spiser eller oppsøker andre - kan det også være et tegn på at kjærlighetssorgen er blitt usunn. Hvis du merker at ting, aktiviteter og mennesker som tidligere gjorde deg glad ikke lenger gir mening eller glede, er dette et faresignal.

Lilledalen råder deg til å se om du kan finne utløp for sorgen på andre måter enn å tenke og gruble.

- For noen vil det hjelpe å trene, oppsøke naturen, lytte til musikk, andre gjennom å for eksempel skrive eller uttrykke seg kreativt på andre måter.

LES OGSÅ: Derfor vil du ha han som ikke er så interessert

SOSIALE MEDIER: Unngå å sjekke eksen for mye på sosiale medier. FOTO: NTB Scanpix
SOSIALE MEDIER: Unngå å sjekke eksen for mye på sosiale medier. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Dette bør du unngå når du har kjærlighetssorg

Lilledalen har flere tips for hvordan du kan unngå at kjærlighetssorgen tar over for mye av livet ditt.

- Jeg vet det er vanskelig, men jeg anbefaler å ikke følge den andre tett på sosiale medier. Jeg tror også helingsprosessen kommer raskere i gang dersom man forsoner seg med at det er slutt, i stedet for å dyrke tanker om hva som kunne vært og kunne blitt.

- Videre anbefaler jeg at man blir i jobben og opprettholder kontakten med sitt nettverk, også de dagene det kjennes vanskelig. Sjansen for at at man klarer å tenke på noe annet, få andre input og kjenne på andre følelser, øker hvis man utsetter seg for stimuli, gjennom arbeidsoppgaver, samtaler og aktiviteter.

Det er også viktig å se verdien en god venn eller en terapeut kan ha. Lilledalen anbefaler å prate med og bearbeide sorgen sammen med andre - men hun understreker at det er viktig å også engasjere seg i andre samtale- og tanketemaer.

Husk også at det er helt vanlig at alt kjennes meningsløst i starten, eller i «akuttfasen». Mening og glede kommer tilbake hos stort sett alle. Ha lav terskel for å søke hjelp dersom du kjenner at det er veldig vanskelig eller om det tar lang tid. Lilledalen minner om at kjærlighetssorg ikke er noe å kimse av:

- Det er en følelse så sterk at den har inspirert og stadig inspirerer forfattere og kunstnere.

LES OGSÅ: Slik kommer du over det vanskelige bruddet

Slik unngår du at sorgen blir usunn

Når man er i kjærlighetssorg er det en del ting som er lurt å gjøre. Her er Ringnes' tips:

I tillegg mener Ringnes at det er viktig å ikke finne unnskyldninger til å oppsøke eksen - for eksempel at du har glemt igjen et klesplagg eller en tannbørste. Ikke kjør forbi der den andre bor, eller dukk opp der du vet at vedkommende ferdes. Kutt helst forbindelsen så mye du kan, men ikke vær hard mot deg selv om du ikke klarer å kutte den så mye du vet du egentlig burde.

Slett også eksen fra alle sosiale medier, og instruer felles venner og bekjente om at de ikke skal fortelle deg hva din eks driver med eller sier om deg. Et av de viktigste tipsene er at du bør ha omsorg for deg selv. Lev så sunt som mulig med trening, turer, matvaner, søvn, minimum av alkohol eller andre rusmidler. Men ikke være for hard mot seg selv når dette rådet ikke følges.

- Legg merke til den første gangen det har gått mer enn tre minutter uten at du har tenkt på ham eller henne. Fra nå av går det fremover; neste gang går det kanskje fem minutter, så én time, så en dag. En gang i fremtiden har det gått et helt år og du bryr deg egentlig ikke om vedkommende på den måten lenger.

- Hvis ingen eller de fleste av disse rådene eller levereglene følges – over lang tid – da er sorgen blitt usunn, avslutter Ringnes.

LES OGSÅ: Hyppige partnerbytter kan være et tegn på at du er usikker på deg selv

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer