MAGEFETT: Synes du det er vanskelig å bli kvitt? Det har sine årsaker, men det går an å gjøre noe med. Foto: NTB Scanpix
MAGEFETT: Synes du det er vanskelig å bli kvitt? Det har sine årsaker, men det går an å gjøre noe med. Foto: NTB ScanpixVis mer

Magefett

Sliter du med å bli kvitt magefettet?

Stress og dårlig kosthold kan være det som holder deg tilbake.

Muffinmage, bilring og love-handles – magefettet har mange navn, men det er slettes ikke et «kjært barn». Faktisk tror jeg vi kan alle være enige om at vi misliker det. Ikke bare fordi vi synes en smal midje ser lekkert ut, men også fordi det er det farligste fettet på kroppen.

LES OGSÅ: Én god grunn til at du IKKE bør «lynslanke» deg nå

Helle Luxe (tidligere Bornstein), som er forfatter, livsstilsveileder og eier av Smart Trening og Hellesworld.com, sier til KK.no at det dessverre er veldig vanlig å ha magefett – noe som slett ikke er bra for helsa vår.  

– Vi vet basert på forskning at for mye fett på magen er uheldig for helsa og øker risikoen for ulike plager og sykdommer, forteller hun.

LES OGSÅ: - Det er mer aksept for å være som man er, noe som er en veldig sunn trend

Stress og dårlige matvalg 

Ifølge Mette Svendsen, som er klinisk ernæringsfysiolog ved Universitetssykehuset i Oslo, er magefettet knyttet til økt risiko for hjerte- og karsykdom, og diabetes. For kvinner er det anbefalt å ha et midjemål under 80 centimeter. Måler du 80 centimeter eller mer rundt livet, har du noe økt risiko for disse sykdommene.

– Man blir ikke kvitt fettet helt, men ved en 5-10 prosent vektreduksjon, oppnår de fleste en reduksjon i midjeomkrets på 5-10 cm. Det er et mål på at magefettet blir mindre, som igjen bedrer risikofaktorer som fettstoffer og glukose i blodet, forteller hun til KK.no.

LIVSSTIL: Stress og lite aktivitet kan gjøre at fettet lagrer seg lettere på magen, men hva du spiser har aller mest å si. Foto: NTB scanpix
LIVSSTIL: Stress og lite aktivitet kan gjøre at fettet lagrer seg lettere på magen, men hva du spiser har aller mest å si. Foto: NTB scanpix Vis mer

Men hvorfor er det så vanskelig å bli kvitt disse centimeterne på magen? Inge Thomas Ravlo, ernærings- og treningsfaglig ansvarlig for StudioDay-kjeden, kan fortelle at det i utgangspunktet ikke er vanskeligere å bli kvitt magefettet enn å bli kvitt noe annet fett på kroppen. 

– Men så har man stressfaktoren som spiller inn. Opplever man mye stress i hverdagen kan det gjøre det lettere å legge på seg rundt magen hvis man har anlegg for det. Det beror blant annet på godt dokumenterte hormonelle påvirkninger, sier han til KK.no. 

I tillegg handler det også om at vi i dag spiser for mye dårlig mat. Og med «dårlig mat» mener han blant annet ferdigmat og halvfabrikata.

– Mettet fett og en høy andel sukker/raske karbohydrater, legger seg lettere rundt magen enn ellers på kroppen. På treningsfronten er det kun to ting som er dokumentert effektivt: intervalltrening og intensiv styrketrening.

- Effekten der antas å komme fra den positive hormonelle påvirkningen ved at man bedrer insulinfølsomheten ved slike treningsformer, forklarer Ravlo.  

LES OGSÅ: 6 enkle tips som sikrer deg en sunn vektnedgang

Boost fettforbrenningen med trening og riktig mat

Å kvitte seg med magefettet krever nok noen endringer i aktivitetsnivået og kostholdet ditt. Her har Luxe noen tips som hun mener vil hjelpe deg godt på vei.

– Min erfaring er at sammensetningen av maten du spiser og når du spiser det, har stor innvirkning på magefettet. Det gjelder å booste fettforbrenningen og hjelpe kroppen til å slippe på fettet på magen. Det vil blant annet si å unngå store mengder av insulin i kroppen og med det være bevisst på inntaket av karbohydrater i løpet av dagen, forklarer hun. 

Magefettet bør reduseres raskt ved å følge disse fem konkrete rådene:

  1. Spis egg og avokado til frokost og drikk vann eller svart kaffe til. 
  2. Unngå å spise karbohydrater før på ettermiddagen.
  3. Spis masse grønnsaker og proteiner til lunsj og middag. 
  4. Tren styrketrening 2 ganger i uka og kondisjon én gang.  
FØLG FREMGANGEN: Bruk et målebånd rundt magen og noter ned omkretsen, slik at du kan registrere fremgangen din. Foto: NTB scanpix
FØLG FREMGANGEN: Bruk et målebånd rundt magen og noter ned omkretsen, slik at du kan registrere fremgangen din. Foto: NTB scanpix Vis mer

LES OGSÅ: Slik snakker du med barn og tenåringer om overvekt

Før logg over fremgangen

Loggføring har vist seg å kunne være til god hjelp for de som vil gå ned i vekt. Hvis du for eksempel skriver ned det du spiser i løpet av en dag eller en uke, vil det gi deg en god oversikt over hvor du trår feil og hva du kan kutte ned på.

For å sikre at du får resultater av livsstilsendringene dine anbefaler Luxe at du registrerer resultatene og fremgangen din. Dette kan du gjøre ved å bruke et målebånd rundt magen og notere ned omkretsen i centimeter. 

Med riktig innsats mener hun at du bør kunne miste minimum 5 cm på en uke. 

– I tillegg til kosten vil styrketrening og kondisjonstrening, gjerne på morgenen, hjelpe på. Men det er kosten som er avgjørende for å bli kvitt magefettet, sier Luxe.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: