VARMT Å SOVE: Mange av oss sliter med å sove nå som gradestokken viser nærmere 20 grader om natten. Heldigvis finnes det råd. FOTO: NTB Scanpix
VARMT Å SOVE: Mange av oss sliter med å sove nå som gradestokken viser nærmere 20 grader om natten. Heldigvis finnes det råd. FOTO: NTB ScanpixVis mer

Varmt å sove:

Sliter du med å sove i varmen?

Her har du ekspertenes beste råd mot søvnvansker.

Store deler av landet opplever varmerekorder og tropenetter, og mange nyter lange dager og kvelder med sol, grilling og bading.

Det ligger an til å bli den varmeste mai-måneden i Sør-Norge noensinne, men når natten kommer er det ikke alle som er like fornøyde. Det kan være vanskelig å falle til ro når sengen føles varm og klam.

- Det er selvsagt vanskelig å sove hvis man svetter. Best søvn oppleves gjerne ved 18-20 grader på soverommet, og det kan være vanskelig å oppnå i dagens varme, sier Bjørn Bjorvatn, som er søvnforsker, lege ved Bergen søvnsenter og professor i medisin ved Universitetet i Bergen.

I Oslo er det meldt over 20 grader så langt værvarselet viser, og søvnløse netter kan påvirke både konsentrasjon, helse og humør. Undersøkelser viser at hele 750 000 nordmenn har alvorlige søvnproblemer, og det varme været kan forverre problemene i stor grad.

LES OGSÅ: 750 000 nordmenn har alvorlige søvnproblemer

Gode råd

Ekspertene gir følgende råd til deg som sliter med å sove i varmen:

  • God utlufting av soverommet før sengetid.
  • Gjennomtrekk og åpne vinduer.
  • Aircondition eller vifte.
  • Tykke gardiner/blendegardiner for å stenge sol/varme ute.
  • En avkjølende dusj før sengetid.
  • Lite klær, tynn dyne og et så svalt og behagelig soverom som mulig – gjerne på skyggesiden eller den delen av huset som er kjøligst.

LES OGSÅ: Fem grep som kan hjelpe deg om du sliter med søvnen

ÅPNE VINDUENE: Å sove med gjennomtrekk kan hjelpe på søvnproblemene. FOTO: NTB Scanpix
ÅPNE VINDUENE: Å sove med gjennomtrekk kan hjelpe på søvnproblemene. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Påvirker kroppstemperaturen

Kroppstemperaturen er vanligvis på det laveste rundt 2 timer før du vanligvis står opp, og ofte på det høyeste 12 timer senere.

- Trening og fysisk aktivitet kan forskyve dette. Litt forenklet: kroppstemperaturen stiger når vi er våkne og rett før vi våkner, og synker før vi sovner og når vi sover, sier Morten Engstrøm som er førsteamanuensis ved institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap, NTNU.

Enstrøm sier at ro og lett reduksjon av kroppstemperaturen kan forberede innsovning og søvn.

- Det kan føles trygt å sove under en varm dyne dersom det er kjølig, men ubehagelig når det er varmt, sier han.

LES OGSÅ: Våkner du ofte om nettene, og sliter med å sovne igjen?

- Større fordeler enn ulemper

Flere steder opplever tropenetter, som betyr at temperaturen ikke synker under 20 grader.

Det har ikke blitt registrert en så varm mai måned i hovedstaden siden Meteorologisk institutt på Blindern i Oslo startet med målinger i 1937, skriver NRK.

- Uansett er det jo fantastisk med mye sol og varme, så fordelene er større enn ulempene. Det er viktig å ikke syte for mye, sier Bjorvatn.

LES OGSÅ: Derfor blir du ofte trøttere av å sove lenge

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: