VANSKELIG Å STÅ OPP: Sliter du med å stå opp om morgenen? Da bør du lese dette. FOTO: NTB scanpix
VANSKELIG Å STÅ OPP: Sliter du med å stå opp om morgenen? Da bør du lese dette. FOTO: NTB scanpixVis mer

Sliter du med å stå opp om morgenen?

Det kan skyldes tilstanden dysania.

Vi har alle vært der. Vekkerklokka ringer selv om det føles som om du nettopp la deg, og det eneste du vil er å sove videre. Øyelokkene føles tunge og du har mest lyst til å bli værende under den varme dyna resten av dagen. Det er fort gjort at fristelsen til å slumre blir for stor, for du vil jo bare sove et par minutter til …

Det kan være mange årsaker til at du sliter med å stå opp om morgenen. Alt fra at du la deg for sent, til at du sliter psykisk eller fysisk.

En annen årsak kan være den noe ukjente lidelsen dysania, som rett og slett betyr at du ikke klarer å stå opp om morgenen.

Dysania er en psykologisk tilstand, vanligvis knyttet til psykiske problemer som depresjon og angst.

- Begrepet betyr vansker med eller uvilje mot å stå opp om morgenen. Noen forfattere bruker det noe annerledes og definerer det som stivhet eller stølhet, og det å være litt uklar i tiden etter en står opp, sier Ståle Pallesen, som er søvnekspert og professor ved Institutt for samfunnspsykologi, Universitetet i Bergen.

LES MER: Å trene sent kan gjøre det vanskeligere å sovne

Slik vet du om du har Dysania

Hvordan du beskriver vanskelighetene med å stå opp om morgenen kan hjelpe deg med å avgjøre om du har lidelsen eller ikke.

Hvis du beskriver det å stå opp som vanskelig, kjedelig, frustrerende eller utfordrende, er sannsynligheten stor for at du ikke har denne tilstanden.

Hvis du derimot beskriver det som stressende, engstelig, overveldende og ødeleggende, kan det hende at du lider av dysania. Da kan det være lurt å oppsøke legen for å få hjelp med problemene.

LES MER: Trikset som hjelper deg å sovne på fem minutter

ULIKE ÅRSAKER: Mange sliter med å stå opp fordi de ikke har fått nok søvn, men det kan også være andre årsaker. FOTO: NTB scanpix
ULIKE ÅRSAKER: Mange sliter med å stå opp fordi de ikke har fått nok søvn, men det kan også være andre årsaker. FOTO: NTB scanpix Vis mer

Kan være mange årsaker

Dersom du kun misliker å stå opp tidlig, og aller helst skulle blitt værende lenger i sengen, er det lite sannsynlig at du lider av dysania. Det kan nemlig være mange andre grunner til at du sliter.

- De to mest åpenbare grunnene er at døgnrytmen er forsinket, som hos B-mennesker. Da er man biologisk innstilt på å starte dagen senere og døgnrytmen tilsier at det fremdeles er natt. Den andre åpenbare grunnen, som ofte henger sammen med den første, er at man ikke har sovet nok, forklarer Pallesen.

Årsaken kan derfor være så enkel som at du har lagt seg for sent og dermed ikke er uthvilt.

- Mange sliter med å stå opp fordi de ikke har fått nok søvn. Det er velkjent at mange legger seg for sent, men må opp for å rekke jobb eller skole før de er uthvilt. Ergo sliter mange med å stå opp, sier Bjørn Bjorvatn, som er søvnforsker, lege ved Bergen søvnsenter og professor i medisin ved Universitetet i Bergen.

B-mennesker sovner naturlig sent om kvelden/natten, og dermed vil de slite med å stå opp om morgenen på grunn av døgnrytmen.

- Det kan ellers være flere andre grunner. Noen ønsker ikke å stå opp av mer motivasjonsmessige og emosjonelle grunner. Har man lite å stå opp til eller må gå til en jobb eller skolesituasjon som man virkelig misliker, så vil bidra til at det å stå opp er assosiert med sterk ulyst, sier Pallesen.

Ellers kan det være ulike sykdommer, også psykiske som for eksempel depresjon, eller andre utmattelsessyndrom eller smertesyndromer som gjør at en ikke har ork eller overskudd til å stå opp.

- For noen kan det å stå opp også være forbundet med ubehag som økte smerter, sier han.

LES MER: Britisk søvnforsker: - Ja, kvinner trenger mer søvn enn menn

Slik blir det lettere å stå opp

Disse tipsene kan være smarte å følge hvis du sliter med å stå opp om morgenen:

  • Legg deg til å sove tidligere og sørg for å få nok søvn.
  • Ha en vekkerklokke eller annet som gjør soverommet lysere.
  • Ta tak i livssituasjonen eller problemene som gjør at du ikke ønsker å stå opp. (Mistrivsel på jobb, psykiske problemer osv). En psykolog kan ofte være til god hjelp.
  • Kontakt lege dersom du får alvorlige psykiske eller fysiske ubehag.
  • Mental Helse Hjelpetelefonen er en gratis og døgnåpen telefontjeneste som du kan ringe på 116 123. Foretrekker du å skrive i stedet for å ringe, kan du benytte Hjelpetelefonens nettjeneste sidetmedord.no.
  • På nettsidene til Rådet for psykisk helse finner du informasjon om psykiske helseplager, og hvor du kan henvende deg hvis du trenger hjelp.

LES MER: - Jo, du sover rett og slett mindre jo eldre du blir! Og dette er årsaken!

Saker spesielt utvalgt for deg:

Mest populære saker: