VITAMINMANGEL?: - Vitamin D er viktig for et sterkt skjelett, og det er viktig for immunforsvaret, og begge disse faktorene har betydning når det kommer til trening og prestasjon, sier ekspert. Foto: Shutterstock / Jacob Lund
VITAMINMANGEL?: - Vitamin D er viktig for et sterkt skjelett, og det er viktig for immunforsvaret, og begge disse faktorene har betydning når det kommer til trening og prestasjon, sier ekspert. Foto: Shutterstock / Jacob Lund Vis mer

Vitamin D Og Trening

Sliter du på trening? Da kan det hende du mangler dette vitaminet

Vitamin D er viktig uansett om du trener eller ikke, og er noe mange av oss får for lite av.

Kroppen vår er avhengig av en rekke ulike næringsstoffer for å kunne vedlikeholde en god fysisk og mental helse. Det er ikke slik at noen næringsstoffer er viktigere enn andre, men det er noen næringsstoffer vi oftere får for lite av. 

Vitamin D er et godt eksempel på det. Og studier har vist at en mangel på vitamin D kan gjøre deg slapp, sliten og deprimert.

– Vitamin D er viktig for et sterkt skjelett, og det er viktig for immunforsvaret, og begge disse faktorene har betydning når det kommer til trening og prestasjon, sier Eli Anne Myrvoll Blomkvist, klinisk ernæringsfysiolog og doktorgradsstipendiat i ernæring ved Universitetet i Agder, til KK.no. 

LES OGSÅ: Vitaminmangelen du bør være obs på

Men om Vitamin D kan ha en direkte innvirkning på prestasjonsevnen vår vet hun ikke med sikkerhet. 

– En artikkel fra 2016 oppsummerte at noen studier kan tyde på at vitamin D er viktig for muskelstyrke, men de konkluderte med at det behøves mer forskning på området for å eventuelt bekrefte disse funnene, forklarer hun.

Vitamin D påvirker musklene våre

Det er likevel ikke tvil om at vitamin D påvirker en rekke funksjoner i kroppen, og at det har noe å si for musklene våre. 

I det danske forskningsmagasinet Videnskab.dk skriver tre lektorer i ernæring at det både i teorien og i praksis er mye som tyder på at vitamin D på en eller annen måte har en effekt på muskelfunksjonen, og dermed også på prestasjonsevnen.

SLAPP OG SVAK: Forskning tyder på at en mangel på vitamin D kan gå ut over muskelstyrken og prestasjonsevnen på trening. Foto: Shutterstock / GaudiLab
SLAPP OG SVAK: Forskning tyder på at en mangel på vitamin D kan gå ut over muskelstyrken og prestasjonsevnen på trening. Foto: Shutterstock / GaudiLab Vis mer

Videre påpeker de at det også er vist at et lavt D-vitaminnivå i blodet hemmer den totale muskelkraften, mens det omvendt kan ha en positiv effekt når D-vitamin er til stede i større mengder.

Også en fersk studie fra Universitetet i Tulsa bekreftet dette. Forskerne i denne studien undersøkte vitamin D-nivået i blodet på cirka 100 college idrettsutøvere, og testet hvor fort utøverne kunne sprinte, hvor høyt og hvor langt de kunne hoppe, og hvor mye vekt de kunne ta i knebøy.

Resultatene viste at de med mangel på vitamin D i kroppen faktisk var 77 prosent svakere enn de med tilstrekkelig vitamin D.

LES OGSÅ: Får du ikke resultater av treningen din?

Ikke nok vitenskapelige bevis

Magritt Brustad, professor, ernæringsfysiolog og instituttleder ved Institutt for Samfunnsmedisin på Universitetet i Tromsø, er skeptisk til at denne studien skal kunne brukes som vitenskapelig bevis for at det er vitamin D som er årsaken til redusert prestasjon og styrke.

En av grunnene til det er at studien er basert på et svært lite utvalg av mennesker.

– Vi vet også at meget lave nivåer av vitamin D kan ha betydning for eldres muskelstyrke, men da snakker vi om ganske lave nivåer. Lavere nivåer av vitamin D er assosiert med en del andre forhold som kan påvirke for eksempel styrke, slik som utendørs fysisk aktivitet, sier hun til KK.no.

Hun mener at det ikke er vitenskapelige holdepunkter for at store mengder vitamin D gir økt styrke i muskler, så det er uansett ingen grunn til å overdrive inntaket av vitamin D. 

– Dersom man inntar vitamin D i samsvar med anbefalingene, det vil si tilsvarende en skje tran hver dag, så får vi det vi trenger av vitaminet, forklarer hun. 

GOD KILDE: Fet fisk som laks og ørret et noen av de viktigste kildene til vitamin D i det norske kostholdet. Foto: Shutterstock / ESstock
GOD KILDE: Fet fisk som laks og ørret et noen av de viktigste kildene til vitamin D i det norske kostholdet. Foto: Shutterstock / ESstock Vis mer

For uansett om du trener eller ikke, så kommer vi likevel ikke utenom at dette vitaminet er viktig for oss.

– Prestasjon eller ei, det er uansett ingen tvil om at Vitamin D har mange viktige funksjoner i kroppen vår, og at vi nordmenn får litt for lite vitamin D, særlig i vinterhalvåret, og at det derfor er lurt å spise fet fisk flere ganger i uka eller ta tran, sier Blomkvist.

LES OGSÅ: Her er tegnene på at du er i svært dårlig form

Spis fet fisk og ta tran

Så hvordan kan vi sørge for å få i oss nok vitamin D gjennom hele året? Det trenger slett ikke være så vanskelig. 

– De viktigste kilder til vitamin D i norsk kosthold er fet fisk som laks og ørret, smør og margarin som er tilsatt vitamin D, og tran. Dersom man regelmessig spiser disse matvarene får man i seg nok vitamin D, forteller Brustad. 

Blomkvist legger til at også makrell, sild, torskelever, rogn og eggeplomme er gode kilder til vitamin D, i tillegg til sollyset.

Når vi får sol på kroppen dannes det vitamin D i huden vår, men for oss nordboere er dette en utfordring da vi høst, vinter og vår får lite sol på kroppen. Det lille vi får av sol på hender og i ansikt er ikke nok, sier hun.

Store kostholdsundersøkelser i Norge viser at det også er mange av oss som ikke får nok vitamin D fra kostholdet, derfor anbefales som regel tran til alle fra spedbarnsalder. 

– Det at vitamin D finnes i få matvarer, gjør at dersom man ikke spiser disse aktuelle matvarene står man i fare for å få for lite vitamin D. Det er spesielt viktig å få dekket behovet for vitamin D i den mørke årstiden, legger Brustad til. 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: