<strong>TYGG SAKTE:</strong> Spis i ro og unngå å sluke maten. FOTO: NTB Scanpix
TYGG SAKTE: Spis i ro og unngå å sluke maten. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Kosthold:

Sluker du maten? Det kan påvirke fordøyelse og vekt

Vi spiser raskere når vi spiser mat med lite tyggemotstand og mat vi liker ekstra godt.

Publisert

Sluker du maten? Eller kanskje er du en av dem som bruker en evighet på å fullføre middagen? Tyggevanene dine kan faktisk påvirke både fordøyelse, hvilke mengder du spiser - og dermed også vekten din.

Det å spise raskt fører nemlig med seg en risiko for at vi spiser mer enn kroppen trenger, har KK tidligere skrevet om. Da uttalte Silje Steinsbekk, førsteamanuensis ved NTNU, at høyt spisetempo er assosiert med høyere matinntak og vekt.

I en artikkel publisert i Medical Daily viser det seg at å tygge for fort har en sammenheng med overvekt. Å spise for raskt fører til et høyere kaloriinntak, og gjør at kroppen ikke klarer å kjenne at den er mett til riktig tid.

Hvordan du tygger maten er altså viktig - husk også at fordøyelsen starter allerede i munnhulen.

- Dårlig tygget mat kan gjøre fordøyelsen dårligere, i og med at maten da er dårligere bearbeidet før den kommer ned i magen, sier ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky til KK.

LES OGSÅ: Spiser du ofte alt for mye?

<strong>KJENN ETTER OM DU ER METT:</strong> Det tar ofte en stund før vi kjenner om vi faktisk er mette. FOTO: NTB Scanpix
KJENN ETTER OM DU ER METT: Det tar ofte en stund før vi kjenner om vi faktisk er mette. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

- Spis sakte for vektkontroll

Ernæringsspesialist ved Kost for livet, Heidi Ramfjord, forklarer at når vi tygger maten lite og for dårlig blir ikke maten tilstrekkelig spaltet i munnhulen, og går videre i systemet tildels uspaltet. Dermed får ikke enzymene våre gjort nytten sin fullt ut.

- Når vi tygger maten dårlig spiser vi også fort. Det å kjenne på at en har spist nok etter et måltid tar ofte litt tid. Opp til 15 minutter etter at en porsjon er spist bør vi vente før vi tar mer, forteller Ramfjord til KK.

Når vi spiser fort rekker vi ofte ikke å kjenne etter hvor mette vi er, før vi forsyner oss en gang til. Derfor spiser vi ofte for mye - og for mye for ofte betyr for de aller fleste økt vekt, forklarer Ramfjord.

For vektkontroll betyr dette at et måltid bør spises sakte - altså tygges godt, råder hun. Måltidet bør spises i rolige omgivelser og ikke foran TV:

- En bør ha fokus på måltidet slik at en kan benytte alle sanser – først da blir måltidet en nytelse både for kropp og sjel.

- Spiser vi mer av tyntflytende mat som ikke behøver så mye tygging?

- Om vi spiser mer tyntflytende mat er vel svaret ja, og det skyldes i første omgang yoghurt og smoothies. Når det er sagt, så er ikke dette nødvendigvis negativt. Det er mange viktige næringsstoffer i disse produktene, men en bør ha fokus på innhold. Det er ofte mange skjulte kalorier i disse produktene, så lurt å velge etter sukkerinnhold.

LES OGSÅ: Vanskelig å spise sunt? Her er de enkleste kostholdsrådene du kan følge

<strong>USUNN MAT:</strong> Vi spiser ofte junk food raskere enn sunn mat. FOTO: NTB Scanpix
USUNN MAT: Vi spiser ofte junk food raskere enn sunn mat. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Vi spiser mat vi liker raskere

Du har kanskje opplevd at du spiser favorittmaten din raskere enn mat du ikke er særlig glad i? Dette gjelder spesielt for mat som ikke er så veldig sunn. Arsky forklarer at mat som fast food og industrikaker er satt sammen smaksmessig slik at du bare trenger ett eller to tygg før smaken er fyldig og fristende.

- Dermed kan vi sluke maten, få masse smak i munnen nesten uten å tygge - og spise for mye på kort tid, før vi kjenner at vi er mett.

Samtidig krever andre matvarer flere tygg før vi smaker den ordentlig:

- Brød eller grønnsaker kan ta opptil 20 tygg før smaken er fullt dannet i munnen. Det blir for «kjedelig» for de som er vant til å sluke maten med max smaksopplevelse.

Velger du mat som krever mer tygging, vil du tygge mer og derfor spise mindre før du kjenner at du er mett.

LES OGSÅ: Spiser du sunt, men går likevel ikke ned i vekt?

Ekstra viktig for personer med IBS

Ramfjord påpeker at i de siste årene har det skjedd en formidabel økning av diagnosen Irritabel tarm syndrom, eller IBS. Tilstanden gjør at mat som ikke blir fordøyd tilstrekkelig i mage/tarmsystem på vei ned, havner ufordøyd i tykktarmen.

- Her «gjæres» maten, og tarmen tar ofte til seg økt mengde væske og så er «festen» i gang.

Dette resulterer i smerter, diaré, forstoppelse, luft, og så videre.

- For de som har dette problemet er det ekstremt viktig å tygge godt, men også for generell tarmhelse er det viktig.

LES OGSÅ: Sunn og riktig mat er viktig for psyken din

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer