Smoothie bowls:

Smoothie bowls er veldig «in» om dagen, men hvor sunne er de egentlig?

Fra sukker- til sunnhetsbombe - slik finner du balansen i bollen.

SMOOTHIE BOWLS: Hvor sunne er egentlig smoothie bowls? FOTO: NTB Scanpix
SMOOTHIE BOWLS: Hvor sunne er egentlig smoothie bowls? FOTO: NTB Scanpix Vis mer
Publisert

Å lage deg en smoothie bowl, eller smoothie bolle eller skål på norsk, til frokost, lunsj, mellommåltid eller kvelds er en super måte å få inn frukt, bær og grønnsaker for å lettere nå målet om fem om dagen, men det er også viktig å finne balansen her.

Hvor sunn en smoothie bowl er kommer veldig an på hvilke ingredienser du bruker og hvilket tilbehør du har på toppen.

En viktig forskjell mellom smoothie bowls og smoothie er at kalorier du spiser har en større mettende effekt, enn kalorier du drikker. Så jo mer topping du har på, som kan bidra til litt crunch og tyggemotstand jo bedre er det.

LES OGSÅ: Alltid sulten? Forskning viser at disse kan hjelpe deg

Tilsatt sukker/fruktsukker

- Bare vær obs på at en smoothie bolle fort kan få et veldig høyt innhold av sukker, sier Anne Marie Skjølsvik, som er klinisk ernæringsfysiolog og talsperson for ernæring i TINE.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer