FLERE SNUSER: Studier viser at andelen som brukte snus etter å ha sluttet å røyke, økte fra 15 til 25 prosent fra 2003 til 2015. Foto: KK
FLERE SNUSER: Studier viser at andelen som brukte snus etter å ha sluttet å røyke, økte fra 15 til 25 prosent fra 2003 til 2015. Foto: KK
Snus

- Snus blir brukt som et hjelpemiddel for å slutte å røyke

Gjelder hele 83 prosent av tidligere røykere som i dag snuser.

Rundt 680 000 nordmenn røyker og rundt 520 000 snuser daglig, viser tall fra Statistisk sentralbyrå. Røyking og snusing er som kjent helseskadelig, og mange prøver å slutte med uvanen. Men for noen blir snusing et hjelpemiddel for å kutte ut røyken. 

LES OGSÅ: Snuser for å holde vekten

- 19 prosent av snusbrukerne røyker i tillegg sigaretter. Hele 70 prosent av disse dobbeltbrukerne begynte med snus for å slutte med sigaretter, sier Karl Erik Lund, som er tobakksforsker ved Folkehelseinstituttet (FHI).

Noen klarer å slutte å røyke med snus, for deretter å slutte også med snus. Andre bruker snus for å trappe ned sigarettforbruket – og lykkes stort sett med det - men forblir dobbeltbrukere over en lengre periode. 

Personer som erstatter røyk med snus vil oppnå en stor helsegevinst.

- Men så har vi også de som ellers ville ha klart å slutte å røyke uten snus, som risikerer å forlenge sin periode som nikotinavhengige fordi de brukte snus for å slutte å røyke. Dobbeltbruk av snus og sigaretter er altså et sammensatt fenomen og ikke ensidig negativt, sier han. 

LES OGSÅ: Snuser du etter trening? Det bør du slutte med!

Snus er den vanligste avvenningsmetoden

Lund har utført en studie i over 10 år sammen med Tord Finne Vedøy ved FHI og Linda Bauld ved Stirling University i Skottland.

- Undersøkelser viser at snus er den vanligste avvenningsmetoden for å slutte å røyke, når vi ser bort fra de som slutter helt av seg selv. I den gruppen som var tidligere røykere, men nåværende snusere, oppga hele 83 prosent at det var snus de hadde brukt da de sluttet å røyke. For noen kan det være et greit hjelpemiddel, sier Lund. 

Han mener at å gå fra sigaretter til snus kan være en skadereduserende form for nikotinopptak.

- Ettersom antall røykere går ned i befolkningen, vil imidlertid en stadig høyere andel snusbrukere bestå av personer som ikke tidligere har røykt. Noen av disse ungdommene har sårbarhetstrekk for oppstart av røyking, slik at snus kommer i stedet for sigarettene, sier han.

Andre hadde ikke begynt med tobakk overhodet dersom snus ikke hadde vært tilgjengelig, så også i denne gruppen er det fordeler og ulemper ved snusen.

Studien viser at andelen som brukte snus etter å ha sluttet å røyke, økte fra 15 til 25 prosent fra 2003 til 2015. 

LES OGSÅ: Dette gjør snus med munn og tenner

IKKE BARE NEGATIVT: Bruk av snus for å slutte med sigaretter er ikke bare negativt, sier ekspert. Foto: Shutterstock / prudkov
IKKE BARE NEGATIVT: Bruk av snus for å slutte med sigaretter er ikke bare negativt, sier ekspert. Foto: Shutterstock / prudkov Vis mer

Ikke anbefalt av Helsedirektoratet

- Å gå over til snus er ikke en anbefalt metode for å slutte å røyke. Målet ved røykeslutt bør være å bli tobakksfri, sier Jakob Linhave, som er avdelingsdirektør i Helsedirektoratet.

 

Han forteller at det ikke finnes god nok dokumentasjon på at snus er et effektivt hjelpemiddel ved røykeslutt.

- Det er fortsatt mye vi ikke vet om helserisikoen ved snus, og det beste er å slutte uten å gå over til snus. Mange foretrekker å bruke snus som hjelpemiddel, og flere oppgir at de har sluttet å røyke ved hjelp av snus. Selv om man fortsatt er nikotinavhengig, vil personer som erstatter røyk med snus oppnå en stor helsegevinst, sier han.

Det er derfor viktig at for eksempel helsepersonell bruker skjønn i møte med pasienter som ønsker å bruke snus når de skal slutte å røyke.

- Det finnes ingen fasit på hvordan du enklest kan slutte med snus, men det finnes mange ulike måter å få hjelp på. Vi anbefaler å prøve appen «Slutta» og snakke med fastlegen eller andre som kan motivere deg til å klare det, sier Linhave.

LES OGSÅ: Snus og graviditet: - Jo, vi trenger en oppvekker!

7 smarte tips for å slutte med snus      

Linhave gir følgende tips til deg som ønsker å slutte med snus:

  • Bestem deg for en sluttdato 2–4 uker fram i tid.
  • Forsøk å endre snusvanene dine frem til sluttdatoen. Lag mindre priser, øv deg på å være uten snus en stund.
  • Tenk gjennom dine grunner for å slutte med snus. Hva ønsker du å oppnå? Er du lei avhengigheten? Spare penger? Bekymrer du deg for de kreftfremkallende stoffene i snus?
  • Om du får abstinensplager, husk at de er verst de første 2–3 dagene. I løpet av 2–4 uker er abstinensplagene over for de fleste. Det vanligste er å føle seg svimmel, ukonsentrert, rastløs og i dårlig humør. Snusabstinens skyldes fravær av nikotin.
  • Snakk gjerne med fastlegen. Da kan du også få råd om legemidler hvis du trenger det. Mange frisklivssentraler har tilbud om slutteveiledning individuelt eller i grupper.
  • Ta en dag av gangen. Det blir bedre!


LES OGSÅ: Slik blir du snusfri

Hjelp til å slutte

Ønsker du å slutte med snusen? Disse hjelpemidlene kan være nyttige:

  • Slutta (tidligere Røyketelefonen). Telefontjeneste 800 400 85 eller chatte-tjeneste.
  • Appen «Slutta» er først og fremst laget for ungdom, men kan også fungere bra for deg som er litt eldre, enten du ønsker å slutte med røyk eller snus.
  • «Snusslutt» er et nettbasert program for unge som tenker å slutte å snuse. Her kan du få støtte via e-post og sms.

Til forsiden